Polar pad - nu när snösulor är på tapeten

Sv: Polar pad - nu när snösulor är på tapeten

KL
Tidigare har jag kört med glasslock, men nu har jag funnit något som funkar mycket bättre; sån gul plast som man lägger över en kabel man grävt ned i marken. Finns säkert hos elfirmor och är inte dyrt alls.
Den är mycket starkare än glasslock, men ändå möjlig att peta in på ett bra sätt. Har fått kanonfina ridturer med glad häst.
De funkar tom bättre än alla sorters sulor hovslagaren brukar sätta dit. Frågade hovis om det var ok med denna lösning och hon tyckte bara att det var bra. Underbart, för min häst har ganska trånga, rörformiga fötter som brukar leda till rejäla styltor.

Nu blev jag nyfiken. Är inte dom elrören du menar räfflade? Hur får du då in dom under skon? :confused:
Har massa såna gula elrör liggandes:p
 
Sv: Polar pad - nu när snösulor är på tapeten

kl
Jag köpte mina första Polarpads förra året och är supernöjd med dem. De är lite uppskrapade vid tårna, men kommer nog hålla för en säsong till.
Jag använder dem bara vid ridning.
 
Sv: Polar pad - nu när snösulor är på tapeten

Använde polar pads på våra två hästar för ca 5 år sedan. Funkade bra, både att ha i hagen och vid ridning. Inga problem med att ringarna lossnade eller annat som jag har läst om nu i tråden. Tröttnade dock på att skruva i och ur, så till sist blev det fasta snösulor när vintern kom.
 
Sv: Polar pad - nu när snösulor är på tapeten

Andra lock då? Typ från kakburkar och sådant?
Funkar de också, eller är det en annan typ av plast? (vi är ingen glassätande familj, men kak-lock - det har jag gott om!) :grin:

Nix funkar inte, den plasten är för spröd och spricker/knäcks.

Till alla: glasslocksvarianten funkar inte på hästar med djupare skålformade hovar, de funkar på plattfotade hästar där sulan då ligger stilla mot sulan och inte rör sig så mycket. ju mer rörelse desto lättare åker den av. Tydligen funkar Christobals variant med plast bättre på såna hästar så det vore intressant att prova!
 
Sv: Polar pad - nu när snösulor är på tapeten

KL
Tidigare har jag kört med glasslock, men nu har jag funnit något som funkar mycket bättre; sån gul plast som man lägger över en kabel man grävt ned i marken. Finns säkert hos elfirmor och är inte dyrt alls.
Den är mycket starkare än glasslock, men ändå möjlig att peta in på ett bra sätt. Har fått kanonfina ridturer med glad häst.
De funkar tom bättre än alla sorters sulor hovslagaren brukar sätta dit. Frågade hovis om det var ok med denna lösning och hon tyckte bara att det var bra. Underbart, för min häst har ganska trånga, rörformiga fötter som brukar leda till rejäla styltor.

Bild snäääääääla :grin:
 
Sv: Polar pad - nu när snösulor är på tapeten

Funkar glasslock och eller kabelskydd även om man bara har traktbroddar? Jag fattar inte hur ni får fast dom... Har aldrig testat egna varianter och vill helst inte ha permanent snösula. Hittills har det känts enklast att undvika rida de få dagar om året det brukar bli styltor här på södra västkusten, men nu verkar det som om även vi måste stå ut med vargavinter år efter år :(
 
Sv: Polar pad - nu när snösulor är på tapeten

Spelar ingen roll om du har brodd eller inte. Man "bänder" in sulan under skon så den sitter en aning i spänn där.
 
Sv: Polar pad - nu när snösulor är på tapeten

KL
Jag fick ett ryck häromveckan och bestämde mig för att vara nymodig och faktiskt prova polarpad som alternativ till mina glasslock som jag alltid använt på nuvarande hästen som inte kan ha vanliga snösulor.

har fått hem dem och läser nu på instruktionen där det står följande:

för fullhovar och/eller tunna skor kan behov föreligga att klippa ner distanskubbarna på polarpads insida.

vad är FULLhovar? Menar de fullblodshovar, alltså platta hovar?
den engelska varianten av texten nedan lyder nämligen: for flatted hoof with/or thin shoes......

Jag antar att de sk. distanskubbarna är de små plupparna i plast som sitter på undersidan av skruvfästena i metall? och att de alltså antagligen kan trycka mot hoven om hoven är platt och grund?

kunde de ha kläckt ur sig detta på hemsidan så kanske jag hade tänkt till innan jag beställde. :devil: Får väl prova helt enkelt, men kan någon bekräfta att jag fattat texten rätt och att det är dessa pluppar som är distanskubbarna?
 
Sv: Polar pad - nu när snösulor är på tapeten

Du har fattat rätt:bow:

Det är bara att fila ner dem. De är bara till för att det inte ska bli en böj neråt vid fästena som då kan gå sönder.
Om den har en 8 mm sko så ska bullarna hålla plasten plan.. så mkt tryck bir det inte om inte hästen har väldigt tunna eller mjuka sulor.

Prova. de är outstanding. Du behöver inte galoppera loss kokorna.
 
Sv: Polar pad - nu när snösulor är på tapeten

Tack!
tar du en vanlig fil/rasp och bara drar av dem? Hur mycket ska man fila av?

Jag har 8 mm skor och ett plattfotat fullblod med känsliga sulor - därav anledningen att han inte kan ha vanliga snösulor. dock funkar han ju utmärkt med bara vanliga skor, behöver aldrig sula ngn gång på året pga ömfothet eller liknande så länge han har skorna på sig.

jag får väl pröva helt enkelt, funkar det inte finns det folk i stallet som säkert gärna tar sulorna.
 
Senast ändrad:
Sv: Polar pad - nu när snösulor är på tapeten

Ta en rasp o ta allt....om du känner dig osäker.;)
Nej men du kan nog lämna några mm då bullarna blir trubbiga.

Mina har aldrig reagerat på dem, men å andra sidan har jag bara satt på dem ngn enstaka gång för en tur o sen tagit bort dem igen.

Mina är nog 7-8 år gamla:cool: Bara som reserv.

Du har inte provat ponnygrips? Jag har dem på min val med mkt fullbod i sig- ömfotad. Slangen är mkt tunnare o mjukare.

Jag vill ju att min häst ska kunna röra sig i hagen oxå utan platåskor.
 
Senast ändrad:
Sv: Polar pad - nu när snösulor är på tapeten

Kommer inte använda dem ö.h.t annat än enstaka gånger om jag vill rida ut när det är riktig blötsnö väder. I vanliga frysgrader får han aldrig styltor , han är så plattfotad. rider därmed i stort sett vintern igenom utan några styltor, och inte heller i hagen, när det är klampsnö har han glasslocken i hagen.

han kan inte ha slang, då minsta skit som kommer in mellan slangen och hoven orsakar för mycket tryck på sulan, så pass känslig är han. NU skulle det funka utmärkt med de vintrar vi har i år och även förra året, men eftersom det inte varit standard förrut utan snarare vintrar med regelbunden lera och barmark, så har jag inte vågat använda dem, sen han första försöken reagerade då minsta skit/lera kom in under.

eftersom glasslocken fungerat så himla bra har det inte varit något problem, men jag kände mig som sagt äventyrlig och ville prova polarpad som alternativ,just de dagar det är riktigt klamp väder och jag ändå vill rida ut.....

tack igen för råden! :) Nu vet jag hur jag ska göra, blir att plocka fram filen. :bow:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp