Polis får behålla jobb efter misshandel pga otrohet.

Om vi förutsätter att Aftonbladets artikel ger en riktig bild av det hela kan jag hålla med, misshandeln var alldeles för grov för att man skall ta någon större hänsyn till att han förlorar jobbet tycker jag.
Men du tycker det är bra att en person får strafflindring tack vare sitt yrke?

Jag tycker inte att det är likhet inför lagen.

Även om det är bättre än det var förut när polismän kom lindrigt undan i domstol för de skulle förlora jobbet och sedan behöll jobbet för de fick så lågt straff. Eller så är det fortfarande så jag vet inte. Det är inte bra i alla fall.
 
Men du tycker det är bra att en person får strafflindring tack vare sitt yrke?

Jag tycker inte att det är likhet inför lagen.

Även om det är bättre än det var förut när polismän kom lindrigt undan i domstol för de skulle förlora jobbet och sedan behöll jobbet för de fick så lågt straff. Eller så är det fortfarande så jag vet inte. Det är inte bra i alla fall.
Mer rätt vore att skriva strafflindring för att personen förlorar sitt yrke - jag tycker inte det är orimligt att väga in, tillsammans med ett antal andra faktorer, vid straffutmätning.

Andra saker som det kan tas hänsyn till är tex. om gärningspersonen skadat sig vid brottet, det kan också ge lindrigare straff och låter kanske lika uppåt väggarna fel men tänker man efter är inte heller det orimligt tycker jag.
 
Mer rätt vore att skriva strafflindring för att personen förlorar sitt yrke - jag tycker inte det är orimligt att väga in, tillsammans med ett antal andra faktorer, vid straffutmätning.

Andra saker som det kan tas hänsyn till är tex. om gärningspersonen skadat sig vid brottet, det kan också ge lindrigare straff och låter kanske lika uppåt väggarna fel men tänker man efter är inte heller det orimligt tycker jag.
k

Förhoppningsvis har det förbättrats så att de numera förlorar jobbet också och inte bara får sänkt straff som det ofta blev förut, förstår att det är det du utgår ifrån.

Men strafflindringen handlar fortfarande om någon som får lägre straff tack vare sitt jobb. Beroende på vilket jobb vi har så är vi inte lika inför lagen. Nej jag tror inte jag tycker om det.
 
Och jag som trodde det var jämnställdhet inför lagen, precis som TS anför i sitt sitt första inlägg, och inte feministisk ondgjörande över att en man fätt straff lindring ... För om man ska ondgöra sig på strafflindringen från feminististkt perspektiv, bör ju kvinna konsekvent beklaga att kvinnor konsekvent bara blir dömd till 2/3 dels fengelse dom jämförd mot en man som begått samma brott ...
Vet inte om du läste tidigare i tråden om hur en kvinna som örfilade en man med öppen hand fick samma straff som en man som misshandlade en kvinna till oigenkännlighet och knäckte hennes käke? Eller att rätten kan se det som provokation till misshandel när en kvinna inte sänker ljudet på stereon eller är otrogen.

Så det är nog inte riktigt så enkelt som du verkar tänka där att kvinnor har det sådär härligt i rättssystemet.

Jag vet inte varför jag som kvinna måste sluta ta upp alla gigantiska problem som kvinnor tvingas möta i rättssystemet och istället hela tiden klaga för mäns räkning. Särskilt svårt är det att fatta varför jag ska göra det när män har en så trevlig position i samhället att de finns representerade typ överallt och kan tala för sig själva.
 
Och jag som trodde det var jämnställdhet inför lagen, precis som TS anför i sitt sitt första inlägg, och inte feministisk ondgjörande över att en man fätt straff lindring ... För om man ska ondgöra sig på strafflindringen från feminististkt perspektiv, bör ju kvinna konsekvent beklaga att kvinnor konsekvent bara blir dömd till 2/3 dels fengelse dom jämförd mot en man som begått samma brott ...

Varför kvinnor döms till lägre lindrigare påföljd har vissa delförklaringar, t.ex. så är det en mycket högre andel förstagångsförbrytare bland lagförda kvinnor jämfört med lagförda män, och tidigare brottslighet är ju en faktor i påföljdbedömningen. Det är dock just bara en delförklaring, rättssociologerna har ett digert jobb framför sig om de ska bena ut helt och hållet vilka mekanismer som finns och vilken effekt de har.
 
Helt rätt, domen är inte speciellt tydligt formulerad i sin helhet nånstans men den är läsbar och det går ju (enligt min uppfattning), om man läser den objektivt att förstå att det ligger lite mer bakom vad som anses vara förmildrande omständighet än just otroheten.
Jag funderade också på det där med att hon tagit tag i hans tröjärm. Men om han skulle freda sig mot det skulle det väl snarare handla om nödvärn än att han blev provocerad.

Svt citerar tydligt ur domen:

Tingsrätten skriver i domen att mannen döms för ringa misshandel för att han provocerats. Dels skriver de att provokationen varit att maken nyligen fått reda på att hustrun varit otrogen. Dessutom ska kvinnans uppmaning till älskaren att lägga på luren uppfattats som att ”hon tog älskarens parti”.

Hade annars förlorat jobbet
Rätten finner ett ”visst stöd” i ett gammalt rättsfall. Där bedömdes en allvarlig misshandel som misshandel av normalgraden eftersom ”våldsutövningen hade föregåtts av provokation bestående i att målsäganden hade varit otrogen”.

Om något avgörande utelämnats kring provokationsresonemanget i de referat vi sett hade antagligen @SaraMara, som är jurist, eller @Tassetass, som är juridikstudent, snappat det när de läste domen.

Och en dom får aldrig vara skriven "så att man förstår att det nog ligger mer bakom". Då är den inte bara uselt skriven, som @Tassetass säger, då är den en rättssäkerhetskatastrof.
 
Vad gäller det här med strafflindring om man förlorar jobbet: hur det är idag vet jag inte, men det har åtminstone varit så att tingsrätten inhämtar yttrande från Polisens personalansvarsnämnd (är osäker på om den heter exakt så) innan de fastställer straffet.

Och då har PAN kunnat svara ungefär Förlorar sannolikt jobbet vid fällande dom.

Tingsrätten har då tagit hänsyn till det i straffutmätningen och gett ett lindrigare straff för att den dömde inte ska bestraffas dubbelt - vilket gjort att PAN kunnat säga Åhå, bara ringa brott/lindrigt straff, ja då får han behålla jobbet.

Vilket naturligtvis är en helt galen praradox.

Men som sagt, jag vet inte om det går till sådär längre, det var väldigt uppmärksammat för rätt många år sedan. Man kanske har skärpt till det sedan dess.
 
Vad gäller det här med strafflindring om man förlorar jobbet: hur det är idag vet jag inte, men det har åtminstone varit så att tingsrätten inhämtar yttrande från Polisens personalansvarsnämnd (är osäker på om den heter exakt så) innan de fastställer straffet.

Och då har PAN kunnat svara ungefär Förlorar sannolikt jobbet vid fällande dom.

Tingsrätten har då tagit hänsyn till det i straffutmätningen och gett ett lindrigare straff för att den dömde inte ska bestraffas dubbelt - vilket gjort att PAN kunnat säga Åhå, bara ringa brott/lindrigt straff, ja då får han behålla jobbet.

Vilket naturligtvis är en helt galen praradox.

Men som sagt, jag vet inte om det går till sådär längre, det var väldigt uppmärksammat för rätt många år sedan. Man kanske har skärpt till det sedan dess.
Nyord: praradox. :banghead:
 
Varför kvinnor döms till lägre lindrigare påföljd har vissa delförklaringar, t.ex. så är det en mycket högre andel förstagångsförbrytare bland lagförda kvinnor jämfört med lagförda män, och tidigare brottslighet är ju en faktor i påföljdbedömningen.
En annan faktor som påverkar att kvinnor får 2/3 av straffet är hur grovt brottet är. Ju grövre brott desto lägre % andel kvinnor som begår brottet. När det gäller misshandel så använde män i snitt mer våld än kvinnor och offret får oftare uppsöka läkare om en man misshandlar än om en kvinna misshandlar. Misshandel av normalgraden är ett mycket brett begrepp med allt från en örfil till upprepat och omfattande våld som ger bestående men. Det räknas fortfarande som samma typ av brott. Dvs misshandel av normalgraden. Grov misshandel är först när våldet riskerar att få dödlig utgång eller vapen som normalt kan ge dödligutgång används. Givetvis påverkar våldets omfattning påföljden, eller det är tänkt att det ska göra det i alla fall. Tyvärr kommer vissa yrkeskategorier lindrigare undan.
 
Jag funderade också på det där med att hon tagit tag i hans tröjärm. Men om han skulle freda sig mot det skulle det väl snarare handla om nödvärn än att han blev provocerad.

Svt citerar tydligt ur domen:

Tingsrätten skriver i domen att mannen döms för ringa misshandel för att han provocerats. Dels skriver de att provokationen varit att maken nyligen fått reda på att hustrun varit otrogen. Dessutom ska kvinnans uppmaning till älskaren att lägga på luren uppfattats som att ”hon tog älskarens parti”.

Hade annars förlorat jobbet
Rätten finner ett ”visst stöd” i ett gammalt rättsfall. Där bedömdes en allvarlig misshandel som misshandel av normalgraden eftersom ”våldsutövningen hade föregåtts av provokation bestående i att målsäganden hade varit otrogen”.

Om något avgörande utelämnats kring provokationsresonemanget i de referat vi sett hade antagligen @SaraMara, som är jurist, eller @Tassetass, som är juridikstudent, snappat det när de läste domen.

Och en dom får aldrig vara skriven "så att man förstår att det nog ligger mer bakom". Då är den inte bara uselt skriven, som @Tassetass säger, då är den en rättssäkerhetskatastrof.
:yuck:

Det är väl läge att alla kvinnor pratar med sina män om var gränsen går för otrohet gissar jag så vi inte råkar provocera våra män till att misshandla oss. Herregud, det där är verkligen vidrigt.
 
:yuck:

Det är väl läge att alla kvinnor pratar med sina män om var gränsen går för otrohet gissar jag så vi inte råkar provocera våra män till att misshandla oss. Herregud, det där är verkligen vidrigt.

Fast du kan väl inte begära att han ska veta hur han kommer reagera när du gör si eller så? För det tycker jag knappast man kan begära av en varelse som inte kan tänkas förstå att man inte kan ha sex med en medvetslös kvinna, eller känns det rimligt tycker du??

(stackars alla vettiga män som blir så fruktansvärt nedvärderade av vårat rättssystem!!)
 
Vad gäller det här med strafflindring om man förlorar jobbet: hur det är idag vet jag inte, men det har åtminstone varit så att tingsrätten inhämtar yttrande från Polisens personalansvarsnämnd (är osäker på om den heter exakt så) innan de fastställer straffet.

Och då har PAN kunnat svara ungefär Förlorar sannolikt jobbet vid fällande dom.

Tingsrätten har då tagit hänsyn till det i straffutmätningen och gett ett lindrigare straff för att den dömde inte ska bestraffas dubbelt - vilket gjort att PAN kunnat säga Åhå, bara ringa brott/lindrigt straff, ja då får han behålla jobbet.

Vilket naturligtvis är en helt galen praradox.

Men som sagt, jag vet inte om det går till sådär längre, det var väldigt uppmärksammat för rätt många år sedan. Man kanske har skärpt till det sedan dess.

Ja, det som ska hindra dubbelbestraffning leder istället till dubbellindring.
 
Jag har över huvud taget svårt att se att det är en bestraffning att en polis förlorar jobbet pga brott? För mig handlar det helt enkelt om att hen inte kan representera yrket, kan helt enkelt inte utföra sina arbetsuppgifter...

Läste för övrigt om en annan beklämmande dom idag på Aftonbladet (varning för beskrivningen om man är känslig :(), finns det någon som har insyn i domen som kan säga om det verkligen är så bedrövligt som det låter i artikeln? :arghh:
 
Jag har över huvud taget svårt att se att det är en bestraffning att en polis förlorar jobbet pga brott? För mig handlar det helt enkelt om att hen inte kan representera yrket, kan helt enkelt inte utföra sina arbetsuppgifter...

Läste för övrigt om en annan beklämmande dom idag på Aftonbladet (varning för beskrivningen om man är känslig :(), finns det någon som har insyn i domen som kan säga om det verkligen är så bedrövligt som det låter i artikeln? :arghh:
Jag undrar hur det ser ut i hjärnan på de män som tycker att detta inte är grovt.
 
Jag har över huvud taget svårt att se att det är en bestraffning att en polis förlorar jobbet pga brott? För mig handlar det helt enkelt om att hen inte kan representera yrket, kan helt enkelt inte utföra sina arbetsuppgifter...
Håller med!

Det var därför jag gillade inlägget. Andra stycket är :arghh: :rage: :mad: :cry:
 
Senast ändrad:
Jag har över huvud taget svårt att se att det är en bestraffning att en polis förlorar jobbet pga brott? För mig handlar det helt enkelt om att hen inte kan representera yrket, kan helt enkelt inte utföra sina arbetsuppgifter...

Läste för övrigt om en annan beklämmande dom idag på Aftonbladet (varning för beskrivningen om man är känslig :(), finns det någon som har insyn i domen som kan säga om det verkligen är så bedrövligt som det låter i artikeln? :arghh:
Du kan nog dessvärre lita på Oisin Cantwell, han brukar vara hederlig.

Det är bara att hoppas att HD medger prövningstillstånd där. Det låter ju minst sagt anmärkningsvärt och är kanske ett bra mål att göra en gränsdragning utifrån.
 

Liknande trådar

Samhälle Det diskuterades ju i "Var tionde man har någon gång köpt sex" lite om poliser som begår brott får behålla jobbet. Studsade när jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 464
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad är rätt
  • Uppdateringstråd
  • Födda 2017 del 3

Omröstningar

Tillbaka
Upp