Bukefalos 28 år!

Polis hittade två döda hästar

Sv: Polis hittade två döda hästar

Ännu ett bevis för hur 'bra' djurskyddet i det här landet (inte) fungerar. :(
 
Sv: Polis hittade två döda hästar

Fy fan vad vidrigt hemskt! :crazy:
 
Sv: Polis hittade två döda hästar

Fy fan så onödigt! Ska djur som är i så uppenbart behov av hjälp inte få det innan de går en plågsam död till mötes?

I så fall försvinner ju hela idén med "djurskyddet"! :crazy:

Stackars hästar! :cry:
 
Sv: Polis hittade två döda hästar

Det borde även leda till att myndigheten anmäls tycker jag. Så får det inte gå till!
 
Sv: Polis hittade två döda hästar

Fy va hemskt:(
Ska det verkligen få gå till på det här viset??
 
Sv: Polis hittade två döda hästar

Ja, lägg resurserna på de verkliga vanvårdsfallen istället för att fokusera på någon cm hit eller dit i boxgallret/taket osv.

Känns som att man silar flugor men sväljer kameler.

/Gg
 
Sv: Polis hittade två döda hästar

Ja, lägg resurserna på de verkliga vanvårdsfallen istället för att fokusera på någon cm hit eller dit i boxgallret/taket osv.

Känns som att man silar flugor men sväljer kameler.

/Gg


Håller med:bow:
Fokuset inom svenskt djurskydd ligger lite skevt kan jag tycka!
 
Sv: Polis hittade två döda hästar

Ja, lägg resurserna på de verkliga vanvårdsfallen istället för att fokusera på någon cm hit eller dit i boxgallret/taket osv.

Känns som att man silar flugor men sväljer kameler.

/Gg

:bow::bow::bow::bow:

Precis vad jag skulle säga. Renoverade stallet förra sommaren och vi stod och mätte så att alla mått var korrekta och oroade oss ifall en petig inspektör kommer hit och tjatar om att vi har 2 cm fel takhöjd etc. För Guds skull Länsstyrelsen, koncentrera er på verkliga problem!! Man blir ju tokig och stackars hästar som troligtvis gått en oerhört grym död till mötes.
 
Sv: Polis hittade två döda hästar

Hur många mer hästar ska behöva lida och dö innan det blir ändring? Mer övervakning av dessa hästar, så hade de antagligen tagits därifrån och kanske fått levat idag? Hur många chanser ska dessa djurplågare få? Om de inte tagit hand om dem som de ska varför ska de få ha kvar dem? Bättre lagar behöver sättas in nu, inte om flera år........
 
Sv: Polis hittade två döda hästar

Ja, lägg resurserna på de verkliga vanvårdsfallen istället för att fokusera på någon cm hit eller dit i boxgallret/taket osv.

Känns som att man silar flugor men sväljer kameler.

/Gg

Problemet tror jag är att de inte har tillräcklig kunskap. Det är lättare att hålla sig till konkreta, mätbara saker när man egentligen inte vet vad man håller på med.
Jag tror att det här varken var första eller sista gången, tyvärr.

De inspektörer jag stött på har varit tomtar med ytliga kunskaper och bara regelboken att gå efter.
 
Sv: Polis hittade två döda hästar

Ja, det är nog så. För okunniga inspektörer är det väl lättare att titta i regelboken och säga att det ska vara si och så många cm etc än och titta på hur hästarna verkligen ser ut och om de mår bra.
 
Sv: Polis hittade två döda hästar

En inspektör drog med fingrarna över revbenen på min ena fullblodsmärr och hästen såg ut som en huggorm :)

Jag sa då :
-Du tog för nätt.
Varpå inspektören svarade:
-Nej, men jag kände.
-Ja, sade jag, men hästen tyckte inte om det.

H*n märkte alltså inte ens hästens reaktion. Inte så konstigt iof eftersom det kändes mer som om h*n kände på hullet bara för att man skulle göra det och inte egentligen för hästens skull. Jag blev ombedd att ta av täcket o människan bara kliver in i boxen, utan att ens hälsa på hästen, och börjar peta på den. Jag var mest glad att märren inte gav henne ett tjuvnyp :rofl:
 
Sv: Polis hittade två döda hästar

Vi sprang också omkring o mätte som idioter i höstas när vi byggde stall i del av lada. Med utskriften från jordbruksverket i högsta hand..... Nej, fy f-n säjer jag när nåt sånt här hinner hända, trots anmälningar, jag känner mej spyfärdig... usch, orkar inte tänka mej in i detaljer hur det har sett ut..
 
Sv: Polis hittade två döda hästar

Nu får det snart vara nog med såna här saker!! Djurskyddet MÅSTE skärpas!!
 
Sv: Polis hittade två döda hästar

Kan man anmäla djurskyddet? Isåfall så känner det som om vi bukare borde göra det så dom vaknar :crazy:
 
Sv: Polis hittade två döda hästar

Så oerhört tragiskt, det borde inte få hända, stackars stackars hästar!

Jag vet inte om det är skillnad på kvaliteten på djurskyddet i olika ställen i landet.
Men jag har min häst tillfälligt uppstallad hemma, det blev ett glapp i mellan stallplatser, så vi byggde ett vindskydd i en hage hemma.
Och där går hon tyvärr själv, tills jag kan släppa henne på sommarbetet om ett par veckor.

Hon hade inte gått där en vecka ens, så fick vi påhälsning av djurskyddet, det var två rätt unga tjejer, trevliga och duktiga.
Så i vårt fall var de snabba.

De hade inget att anmärka på förutom att hon gick själv, att hagen och vindskyddet var ok, men att det fungerade att ha henne så tillfälligt och det var det som var meningen.

Jag tycker att de åkte ut i onöden, förstår att personen ringde eftersom hästen gick själv och hade man vågat frågat hade vi kunnat säga samma sak som till djurskyddet och då hade de inte behövt åka ut till oss.

Men det är nog otroligt svårt att värdera en anomym anmälan, de har ju ingen aning om personen som ringer har kunskap nog att värdera om ett djur verkligen far illa eller inte, så de måste åka på allt.

Men galet att det ska kunna gå till så här, två hästar döda, förmodligen helt i onödan.
 
Sv: Polis hittade två döda hästar

Problemet tror jag är att de inte har tillräcklig kunskap. Det är lättare att hålla sig till konkreta, mätbara saker när man egentligen inte vet vad man håller på med.
Jag tror att det här varken var första eller sista gången, tyvärr.

De inspektörer jag stött på har varit tomtar med ytliga kunskaper och bara regelboken att gå efter.

Men hur i hela friden kan de då få jobb som djurskyddsinspektörer? Inte f-n anställer man en rörmokare och en darrhänt urmakare som kirurger. Eller??
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter På lördagskvällen hittade Cecilia von Braun ett 80-kilos föl dött i hagen på gården Högaskog utanför småländska Nybro. Fölet var dödat...
Svar
11
· Visningar
1 488
  • Artikel
Hästnyheter En häst har hittats död i en hage efter misstänkt förgiftning på en gård utanför Lessebo i Småland. Nu ska händelsen utredas.
Svar
2
· Visningar
226
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter För en vecka sedan hittades en död häst med vad som beskrevs som stickskador på kroppen i en hage på Alnö utanför Sundsvall. Polis och...
Svar
0
· Visningar
375
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den häst som hittades död i sin hage i Alnö utanför Sundsvall i september är nu obducerad. Till skillnad mot polisens initiala...
Svar
0
· Visningar
375
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Var vill vi bo?
  • Melatonin
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp