Polis hittade två döda hästar

Sv: Polis hittade två döda hästar

men hur tänker folk? tänkte dom bara lämna hästarna där i stallet o hoppas på att dom försvinner av sig själva? :crazy:
 
Sv: Polis hittade två döda hästar

Men hur i hela friden kan de då få jobb som djurskyddsinspektörer? Inte f-n anställer man en rörmokare och en darrhänt urmakare som kirurger. Eller??

En släkting fick besök av en inspektör (inte anmälan utan bara rutinkoll). Den unga inspektören frågade varför de hade järnskor på hästarna!!!!
 
Sv: Polis hittade två döda hästar

En släkting fick besök av en inspektör (inte anmälan utan bara rutinkoll). Den unga inspektören frågade varför de hade järnskor på hästarna!!!!

Ja precis det är så skrämmande så det inte är sant. Samtidigt som myndigheterna skryter med att vi har det bästa djurskyddet i världen. Jo tjena på pappret kanske.
 
Senast ändrad:
Sv: Polis hittade två döda hästar

Men hur i hela friden kan de då få jobb som djurskyddsinspektörer? Inte f-n anställer man en rörmokare och en darrhänt urmakare som kirurger. Eller??

Nja, men hur mycket kunskap har en nybakad husdjursagronom som är uppvuxen i stan?

Utdrag ur boken "Vi har avlivat din häst. Den ligger under presenningen. Djurskyddslag för vem?" av Anders Thelin, Per Michanek och Lars-Ola Borglid:
s 65
"För 2007 års studenter vid Universitetet i Lund hade kursledningen ordnat med att ett antal skånska lantbrukare skulle ställa upp med sina gårdar för studiebesök, så att de blivande djurskyddsinspektörerna åtminstone skulle ha sett en gård och levande djur innan de kom ut i arbete som inspektörer. Vid besök på gårdarna hade studenterna kameror med sig och fotograferade flitigt. Bilderna hängdes sedan ut på nätet med namn på djurägare och kommentarer som skulle visa avskräckande exempel på bristande djurvälfärd!!! Universitetet lär nog få svårt att hitta gårdar för studiebesök i fortsättningen. Och vad säger beteendet om de blivande djurskyddsinspektörernas föreställningsvärld och etik? Studenterna i Skara betedde sig på samma sätt" (min fetstil)

s 67
"Det finns ett område där tjänstemännen torde vara vida överlägsna den som ska kontrolleras nämligen lagstiftningen med alla dess detaljregler. Det är därför förståeligt att tumstocken för många är ett viktigare redskap än förmågan att avläsa hur ett djur mår, "djurögat". Några centimeter fel i båspallsmått, i boxens storlek eller takhöjden blir därför ofta inspektionens resultat. De långt viktigare frågorna om hur djuren behandlas eller hur de egentligen mår kan man inte bedöma. Resultatet kan bli att man synar ned välfungerande gårdar som inte håller alla måtten till fullo medan andra gårdar, där alla yttre regler är uppfyllda men där det finns fullt med latent sjukdom och där djurskötaren är oskicklig får fortsätta" (min fetstil)

S 67
"Tjänstemännen vårdar regelverket, inte djuren"
 
Sv: Polis hittade två döda hästar

Nja, men hur mycket kunskap har en nybakad husdjursagronom som är uppvuxen i stan?

Djuren dör pga av byråkrati med andra ord. Jag vet att förut i alla fall när man skulle söka till hippologen krävdes ett års praktik i ett häststall. Ofta fick man ordna praktiken genom AF som i sin tur oftast inte godkände mer än 6 månader på ett och samma ställe. Vilket gjorde att man kunde/borde söka sig till två olika ställen med olika inriktningar. Varför inte kräva samma sak eller att det ska ingå i utbildningen?
 
Sv: Polis hittade två döda hästar

Detta är en följd av den stora resursbristen, man är t e x 1/4 så många inspektörer som behövs i Skåne län. Tyvärr kommer vi få se detta om och om igen eftersom inspektörerna inte hinner åka ut på vare sig anmälningar eller uppföljningar i den takt de strömmar in! Hoppas folk anmäler detta till högre instans så mycket som möjligt, skriv gärna mail direkt till Eskil Erlandsson så att han förstår att det behövs fler inspektörer.

När det gäller kunskap och utbildning så varierar det säkert, precis som i alla andra yrken. Det finns minimikrav på vilken utbildning man ska ha. Det ingår i inspektörernas jobb att kontrollera att stall håller minimimått OBS! man får gärna ha större, men gränsen är dragen någonstans av en orsak. Det blir tjänstefel om man godkänner allt. Folk som får en kontroll där allt ej blir godkännt blir ofta sura, så är det bara, men det är inspektörens vardag.

EU kräver också av Sverige att man arbetar med normalkontroller, dvs att man gör vanliga förebyggande inspektioner, så tyvärr kan man inte ens om man vill avsätta alla resurser till akuta anmälningsärenden. Visst kan det tyckas att man lägger för mycket fokus på vanliga stall, men som jag skrev så är det ett krav.
 
Sv: Polis hittade två döda hästar

*kl*

Det blev inte bättre av att Alliansen lade ner Djurskyddsmyndigheten det första de gjorde.
 
Sv: Polis hittade två döda hästar

Så otroligt stor skillnad blev det inte tycker jag eftersom en stor del av personalen som jobbade på Djurskyddsmyndigheten följde med till Jordbruksverket.
 
Sv: Polis hittade två döda hästar

Jaha ja då var det väl lika bra då. Jag har inte haft med dem att göra personligen så berätta gärna.

Tanken med en egen myndighet för djurskydd tycker jag är god och hade hellre sett att de fick den fungerande, om det nu var problem, än lade ner den.
 
Sv: Polis hittade två döda hästar

jag har läst igenom tråden och jag tänker två saker, klaga på jordbruksverkets undersökningar av djur/hästar eller om jordbruksverket började plocka in hästmänniskor som backup till alla byrokrater som kommer och kollar på stall och hästar.

Jag skulle absolut ta två dagar i veckan för att åka ut och hjälpa till att avgöra hästars välmående om jag bara hade chansen, gratis till och med.
 
Sv: Polis hittade två döda hästar

Jag tänker rakt ut säga att jag saknar 4 cm i takhöjd till min häst. Men sen går han också ute så mycket som möjligt dvs 7-9 till 17-21 under vinterhalvåret. Det har aldrig, aldrig hänt att han inte kunnat sträcka ut halsen om han varit "tokig" i boxen. taket tar inte ens emot när han visar sin fula underhals.

Vad skulle hända om vi tog ett lån för att höja taket i stallet? JO! Vi hade inte haft råd med den bra foderstaten och att så in nya åkrar med grovfoder som ger såpass bra värden att hästarna inte behöver kraftfoder. Men i det stora loppet, det hade varit underbart med större utrymme i taket.
 
Sv: Polis hittade två döda hästar

Detta är en följd av den stora resursbristen, man är t e x 1/4 så många inspektörer som behövs i Skåne län. Tyvärr kommer vi få se detta om och om igen eftersom inspektörerna inte hinner åka ut på vare sig anmälningar eller uppföljningar i den takt de strömmar in!

Antalet årsarbetskrafter har vad jag vet inte minskat med 75% i SKåne jämfört med när kommunerna var ansvariga. MEN då kommunerna var ansvariga åkte EN inspektör (om inte det fanns ett uttalat hot) ut på inspektion. Vad jag vet är det i dag allltid 2 inspektörer som åker dvs även om det är i stort sett lika många inspektörer/tjänster gör sättet att arbeta att antalet är kraftigt reducerat. Dessa ska dessutom åka över hela Skånes yta - att jämföra med tidigare då största kommunen var 5 mil lång/bred och där inspektören fanns i mitten. Dessa kommunala inspektörer hade dessutom koll på vad som var osämja mellan grannar/okynnesanmälningar och vad som var "skarpt läge" på ett helt annat sätt.

I aktuellt fall - som kommunen haft koll på länge - fanns precis som det står i tidningen ett antal privatpersoner som hade kontakt med den då verksamme inspektören - som valde att inte följa med in i länsstyrelsens verksamhet därför att vederbörande insåg det ohållbara. Hästarna gick så att de var synliga från vägen och det gick att lätt kolla om de hade det ok eller om det försämrades - vilket jag själv t ex gjorde dagligen då man åkte förbi på väg till jobbet. De senaste åren har de sett ok ut (inte bra men just ok) kanske därför att de trots allt fick gå ute och kunde beta även vintertid i stor hage. Den här gången ledde - enligt tidningen - besöket till att de låstes in utom synhåll. Därmed försvann möjligheten till civil övervakning och tragedin blev ett faktum.

Det gör ont att nu veta varför hagen blev tom. Även om arbetsbelastningen är hög så borde inspektörerna insett vad som kunde bli resultatet och följt upp ärendet - ett högsta grad skarpt ärende och ingen okynneshistoria.

Till de som undrade om man kan anmäla inspektörerna - ja, givetvis. JO är den instans som granskar myndighetsutövning. Det kanske är ett bättre val än att skriva till Erlandsson även om det också kan vara ett val.
 
Sv: Polis hittade två döda hästar

Jag skrev inte att antalet inspektörer har minskat med 75%, antalsmässigt var det 28 stycket i kommunerna tidigare och nu är det 17 inspektörer i hela Skåne. Enligt kontrollplanen behövs 80 inspektörer i Skåne för att man ska kunna utföra det arbete man är ålagd, och man är i dag ca 25% av den styrkan.

Som du själv skriver så har arbetsförhållandena förändrats drastiskt. Man åker alltid ut två inspektörer av säkerhetsskäl på alla anmälningsärenden. Detta mycket pga av att man nu ej längre känner till djurhållare på samma vis som man gjorde i kommunerna och att det är ett utsatt yrke, jämför med socialarbetare eller handläggare på kronofogdemyndigheten där man har samma policy när man åker ut. I en del fall räcker inte två inspektörer, utan man får ha polishandräckning också. Från att ha kört kanske 5-10 mil/inspektionsdag kör man nu 30-50 mil per dag för lika många kontroller, vilket tar väldigt mycket tid i anspråk. Lägg där till en MYCKET trögare administration, som ni vet är det mer byråkrstiskt ju närmre Jordbruksverket man kommer, så det tar 3-4 gånger mer tid i anspråk för varje ärende i administrationstid.

Antalet okynnesanmälningar är ca 10% av det totala antalet inkomna anmälningar i dag. Man hinner ej med anmälningar i den takt man ska och heller ej att göra uppföljningar när man ska. Det hjälper inte att ha en prioriteringslista när antalet högprioriterade ärenden är för stort för att hinnas med.

Det som hänt i detta fallet är hemskt och det borde inte få hända, men hur värderar man vad som är viktigast? Jag är inte alls insett i det omslrivna fallet, men generellt så får inspektörerna i detta fall välja på att åka på klagomål där inspektörer varit tidigare och det då inte varit omedelbar kris för djuren, eller att åka på nya anmälningar där man inte alls har koll på hur djurhållningen är. Man vet aldrig hur det ser ut innan man kommit ut. I kommunerna behövde man aldrig välja, men det måste inspektörerna tyvärr göra i dag. Ge djurskyddet mer resurser så att man hinner med åtminstone alla anmälningsärenden istället.

Det är bra om folk JO anmäler länsstyrelsen och skriver till Eskil tycker jag, något måste göras inom snar framtid då djurskyddet helt håller på att rasera i Sverige.
Det är också viktigt att komma ihåg att djuren är alltid djurhållarens ansvar. Klarar en djurhållare ej av att hålla sina djur som man ska så måste det finnas nog med resurser att kunna se till att denne ej får ha djur.
 
Sv: Polis hittade två döda hästar

Och varför har antalet minskat till 17? Så mycket färre tjänster var det inte i den nya organisationen. Det måste alltså finnas vakanser. Oavsett om 28 också var för lite så de ändå till i högre omfattning. De hade lokalkännedom etc som du skriver. MEN negligerades detta verkligen helt i utredningarna som föregick ändringen. Nej inte vad jag vet för det påtalades från många håll.

Går vi sedan ett snäpp till så innebär 17 tillgängliga inspektörer som jobbar 2 och 2 att det egentligen är 8 tjänster. Ja, jag håller med om att det är KRIS och OHÅLLBART.

Däremot har jag svårt att se att det skulle ha blivit MER byråkrati. En instans är ju borta och just att det skulle bli mindre byråkrati och gå snabbare var ju ett mål i sig eller hur?

Du skriver själv att i kommunerna behövde man aldrig välja vilket man måste idag. Har det blivit så har förändringen medfört en katastrofal försämring för djurvälfärden i vårt land.

Instämmer i att djur alltid är ägarens ansvar så där är vi helt överens. Sen är det dock en väsentlig uppgift till som i vart fall de kommunala inspektörerna oftast var mycket bra på -förebyggande arbete. Det arbetet tar tid men ibland/ofta kunde resultatet vara att dels kunskapen ökade hos den okunnige .(allt fler - även inspekörer - skaffar idag djur utan att ha vuxit upp med dem och saknar därmed för ofta nödvändig kunskap. Jag kan ge flera exempel).

Vad mera var kunde inspektörerna också övertyga om att det kanske inte fungerade och få ägaren att frivilligt sluta med verksamheten. Ett sätt som tar tid men som kan underlätta och inte minst bidra till att det blir billigare för skattesystemet (omhändertagande och inhysning på div platser ska betalas och det har djurägaren ofta inte möjlighet att betala varför det till sist blir skatter som finansierinar). Under tiden hade man noggrann koll på djuren och deras bästa fanns alltid för ögonen.
 
Sv: Polis hittade två döda hästar

Det finns inga vakanser, jag svarade på antalet personer som du frågade efter. Det är nu 17 personer, varav en är sjukskriven sedan 6 månader ( vi får ej ersättare) och tre jobbar 80% ( ingen ersättning där heller), så 15,4 inspektörstjänster om man räknar heltid. En inspektör jobbar 100% med att ta emot inkommande anmälningar. De är då sju grupper som kan åka ut. I kommunerna var det totalt 22,5 heltidstjänster för djurskyddet fördelade på 28 personer i olika kommuner. Kris och ohållbart, jag håller helt med!

I kommunen hade man ett enkelt ärendehanteringssystem där allt skrevs in en gång. Nu har vi två olika system som är mycket mer krävande och där allt ska skrivas in flera gånger för att man på Jordbruksverket ska kunna räkna statistik. Mer än halva tiden går nu åt till administration, så nu är vi nere på att 3,5 bilar kan köra runt på heltid på kontroller i hela Skåne. Är det sedan 10-15 mil mellan de olika kontrollobjekten så hinner man inte så många kontroller per dag. Att de nya administrativa systemen är så klumpiga och de kräver så mycket mer administration än i kommunen att det är ohållbart!

Inspektören får inte längre göra frivilliga överenskommelser med djurhållarna, allt som ej rättats till till uppföljande kontroll ska föreläggas- dvs mycket tidskrävande då en jurist ska konsulteras för varje föreläggande. Det är Jordbruksverket som bestämt detta också.

Ja, som du ser så är det riktig kris och djurskyddet i Sverige håller på att nedmonteras. Eftersom det överhuvudtaget inte finns tid för något förebyggande arbete kommer det att bli ännu sämre med åren.

Fördelen med flytten är att man nu har kollegor som jobbar med samma sak. Utan kollegorna hade man inte stått ut en dag i kaoset som råder. Man tycker då att man nu borde vara samsynta, men vi har ännu inte hunnit med att ha så mycket samsynsmöten pga den stora strömmen av anmälningsärenden... Vår femte chef sedan den 1/1 2009 har gått in i väggen, så det säger kanske en del om läget:(

Man känner sig inte direkt nöjd som inspektör när man inte har en chans att hinna med ärendena i den takt de strömmar in, och man vet att det är djuren som blir lidande av det.
 
Sv: Polis hittade två döda hästar

Nu är ärendet JO anmält av två privatpersoner, jättebra tycker jag så att resursfrågan utreds! Förhoppningsvis leder det till att färre djur behöver råka ut för detta i framtiden.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter För en vecka sedan hittades en död häst med vad som beskrevs som stickskador på kroppen i en hage på Alnö utanför Sundsvall. Polis och...
Svar
0
· Visningar
374
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den häst som hittades död i sin hage i Alnö utanför Sundsvall i september är nu obducerad. Till skillnad mot polisens initiala...
Svar
0
· Visningar
374
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Två shetlandsponnyer har dött efter att ha blivit attackerade av varg norr om Norrtälje i Stockholms län under onsdagen, skriver...
Svar
0
· Visningar
121
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Klockan 01.45 vaknade Hanna Lundberg av att telefonen ringde. Det visade sig vara polisen som hade stod med två bortsprugna hästar...
Svar
0
· Visningar
109
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp