Bukefalos 28 år!

Polisen haffade tiggare med surfplatta

Jag tror du har en poäng. Människor som gör sånt här har problem på något sätt tror jag. Det är inte normalt att komma på en sån här sak. Däremot får de ju sin inspiration nånstans ifrån. Så människor som jag ser som knäppa göds av hatet som finns i samhället.

Breivik är ett annat exempel. Han är ju en knäppskalle men hans galna ideer kommer ju inte från ingenstans.
Ja, Breivik tänkte jag också på. En del av debatten efter Utöya handlade ju just om i vilket sammanhang han fick sin näring.
 
Jag tror du har en poäng. Människor som gör sånt här har problem på något sätt tror jag. Det är inte normalt att komma på en sån här sak. Däremot får de ju sin inspiration nånstans ifrån. Så människor som jag ser som knäppa göds av hatet som finns i samhället.

Breivik är ett annat exempel. Han är ju en knäppskalle men hans galna ideer kommer ju inte från ingenstans.

När det hände så exploderade dessutom rasistbloggarna med självgoda antaganden om gärningsmannens etnicitet.
Jag utgår ifrån att de sedan, när Breivik greps och inte riktigt passade deras antaganden, omvärderade sin världsbild och nu bloggar nyanserat.

Hur som helst, det kanske finns en viss kvot av galna personer (vars antal förvisso också påverkas av samhällsfaktorer), kanske är det mest vilka som troligtvis blir deras måltavlor som avgörs av debattklimatet, snarare än om de agerar ut alls. Det mest oroande är om det går så långt att en folkgrupp blir legitim att hata, så att till och med vanliga icke-galningar kränker deras rättigheter. Till exempel tycker jag det verkar vanligt att folk som "inte är rasister" har förståelse för orättvis behandling av romer.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 468
Senast: alazzi
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 827
Senast: Mirre
·
Småbarn Jag och mitt barns pappa har varannan vecka. Barnet är nu 4 år och vi har haft såhär i tre år snart. Det har fungerat hyfsat bra, mycket...
Svar
6
· Visningar
1 468
Senast: Mirtai
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 522
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp