Polisen ska sälja beslagtagna hästar

Sv: Polisen ska sälja beslagtagna hästar

Snacka dyr uppstallning!! 7000 kr/mån... dom blir nog inte billiga kan jag tänka mig.
 
Sv: Polisen ska sälja beslagtagna hästar

Undrar vad det är för hästar , ålder o ras menar jag ...
 
Sv: Polisen ska sälja beslagtagna hästar

Om det är 7000 kr för dom ihop, vilket man får intryck av av texten, så är det billigt. Var dom magra och eländiga så kräver dom extra mat och säkert oxå tillskott samt god omvårdnad. Sånt är inte gratis.
 
Sv: Polisen ska sälja beslagtagna hästar

Man får verkligen hoppas att Polisen inte säljer dessa krakar till vem som helst! Det krävs nog en hel del kunskap för att kunna hjälpa dem tillbaka till full friskhet fysiskt och psykiskt!
 
Sv: Polisen ska sälja beslagtagna hästar

Det är så att man vill kräkas! Ska det vara så j-la svårt att förstå, att hästarna behöver mat för att överleva! Fick själv ta över två hästar genom djurskyddet i juni förra året. Det har kostat mig 30.000 kronor hitintills för att få båda två på fötterna igen! Totalt undernärda - vi pratar svält -, aldrig kollat tänder, hovar eller gett dom kraftfoder, mineraler, vitaminer under deras två levnadsår. Det finns INGEN ursäkt för att behandla djur på detta viset! Tvi vale vilket pack!
 
Sv: Polisen ska sälja beslagtagna hästar

Jag tycker att det är bra att man ger hästarna en ny chans än att bara låta dem avlivas, dock tycker jag inte att de ska säljas.
Om de ska säljas bör det vara med utförligt kontrakt med massa krav och där någon myndighet kan komma och kolla den nya ägaren över axeln.
Men är det inte bättre att ge hästarna, till svenska hästars värn som sedan kan ha hästarna hos fodervärd, och om man nu vill få in pengar att täcka deras kostnad hos polisen, kan man väl sätta ut en symbolisk "adoptionskostnad".
Tycker inte att det känns rätt att dessa hästar som farit illa ska komma till någon som kanske inte kan ge dem vad de behöver, många hästar som flyger runt hos olika ägare och hem under sitt liv.
 
Sv: Polisen ska sälja beslagtagna hästar

SVH har själva varit utredda så det är nog inget lämpligt alternativ.
 
Sv: Polisen ska sälja beslagtagna hästar

Fick själv ta över två hästar genom djurskyddet i juni förra året. Det har kostat mig 30.000 kronor hitintills för att få båda två på fötterna igen! Totalt undernärda - vi pratar svält -, aldrig kollat tänder, hovar eller gett dom kraftfoder, mineraler, vitaminer under deras två levnadsår.


Klaga inte på vad det kostat om det är det du gör, du har fått två hästar för 15000 kr styck, vem får det?, dessutom om de var i så dåligt skick som du beskriver så finns alltid annat val-slakt.
 
Sv: Polisen ska sälja beslagtagna hästar

Faran med att vara ägare till en häst är att man ju när som helst kan få tillbaka hästen igen. Och vad gör polisen då när de plötsligt står där som hästägare igen om fodervärden tröttnar?
Likaså om nya ägare/fodervärdar ska kollas upp när de fått hästen, vem eller vilka myndigheter ska ha det på sitt ansvar? Hur ska det finansieras?

Svenska hästars värn är ju inget statligt verk, personligen tycker jag inte en myndighet ska använda sig så av en ideell organisation.
Och om de sedan själva varit under utredning som någon nämnde, då är de ju inte alls lämpliga ett sådant förtroende.
 
Sv: Polisen ska sälja beslagtagna hästar

Men är det inte bättre då att den kommer tillbaka till en person som har koll på vad det är för häst?
Nu har jag inte tänkt igenom det här nå vidare praktiskt, utan det var mer en tanke.
Jag har människor omkring mig som nu äger en omhändertagen häst, och jag tror inte att det hemmet blir mycket bättre eftersom jag vet hur nuvarande häst har det. Sen finns det olika grader på "dåliga" hem.
Men jag har hållt på med misshandlade hästar och det är ingen enkel sak, och det var väldigt krävande, jag tror inte att det är många som fattar det när de tar på sig ett ansvar.
Och om de nu blir överväldigade så ska hästen flytta till ett nytt hem? som blir bättre? man kan ju hoppas men tror inte det.
Jag kanske är en cynisk människa, men jag tror inte att det funkar att bara lämpa över dem, speciellt inte för en billig peng.

Sen om svh nu inte är passande så är det så, men är det nån som har slutliga svaret på uttredningen?
Jag tycker att det borde finnas en myndighet som kontrollerar, kanske länsstyrelsen?
Finansiering = skatt, tycker jag skulle vara väldigt passande, samt donationer och volontärer.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (ST) En kvinna har förts till sjukhus efter att ha knuffats omkull och trampats i ansiktet av en häst på en gård på Alnö vid lunchtid i...
Svar
0
· Visningar
695
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (ST) Polisen har inlett en förundersökning när det gäller brott mot djurskyddslagen mot en hästägare i Ljustorpstrakten...
Svar
2
· Visningar
1 227
Senast: Boelit
·
  • Artikel
Hästnyheter (ST) Länsveterinär, kommunens tjänsteman för djurärenden och polis för handräckning, omhändertog tre vanvårdade hästar samtidigt som de...
Svar
3
· Visningar
1 925
Senast: ujent96
·
  • Artikel
Hästnyheter (ST) En lastbilschaufför som var på väg mot Huljen kolliderade i går kväll med en häst. Hästen som skadades allvarligt fick avlivas...
Svar
7
· Visningar
1 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp