Polish Konik

M

misterhultspyret

någon som har en sådan här i Sverige?
är det någon som kan berätta mer om denna ras?
är det en barn ponny eller kan vuxna rida dom?
 
Jag har träffat ett par konik-hästar i Sverige och tycker att de är urläckra!

Har ridit en konik, han var 133 cm men viktbärande. Tror att de flesta är viktbärande trots sin storlek, de är byggda som en islandshäst ungefär.

Koniken har ganska mycket ursprungshäst i sig; de är självständiga och många är lite på sin vakt av naturen. De är ganska envisa, typiskt ponnys... Jag tycker inte att de jag träffat har varit lämpliga barnponnys, de har krävt en kunnig person för att fungera bra.
De är alltid musblacka och ska ha konvext huvud. Lite fulsöta...
 
Håller med Knyttet om hur Koniken är som häst.
Fast det fanns en Konik i Stockholm under 70-talet som var jätteduktig i dressyr.
Hon som ägde och tävlade ponnyn heter Hanchen Ressle.
Hon tävlar numera svår dressyr på stor häst.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 943
Gnägg Snubblade just över en engelsk reel på FB. En filmsnutt där en ca 3-årig unge rider på sin mini cob ( står det). En ponny som ser ut som...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: finapina
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 009
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 649
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp