Pollentråden!

cambodia

Trådstartare
Tycker vi behöver en pollentråd. En tråd där vi kan gnälla av oss, sympatisera och dela med oss av tips och råd förstås!

Själv är min allergi värre än någonsin i år, jag äter medicin och brukar nässpray hej vilt. Törs ändå nästan inte gå ut.

Vilka mediciner använder ni? Vad har ni för symtom? Vad hjälper? Hur gör ni om ni måste vara utomhus?

För mig får jag rinnsnuva, det sätter sig även i bihålorna och jag får huvudvärk. Blir tjock bakom näsan (svårt att förklara) och får kväljningar. Även haft halsont och lite klåda... i förlängningen blir jag också trött och får ångest av mina symtom som jag tycker är grymt jobbiga. Lider av att inte kunna motionera utomhus!

Äter desloratadin x 2 (fick info från vårdcentralen att jag kan ta x 4) + Nasonex. Inhandlat en nässköljare som är påväg!
 
Tycker vi behöver en pollentråd. En tråd där vi kan gnälla av oss, sympatisera och dela med oss av tips och råd förstås!

Själv är min allergi värre än någonsin i år, jag äter medicin och brukar nässpray hej vilt. Törs ändå nästan inte gå ut.

Vilka mediciner använder ni? Vad har ni för symtom? Vad hjälper? Hur gör ni om ni måste vara utomhus?

För mig får jag rinnsnuva, det sätter sig även i bihålorna och jag får huvudvärk. Blir tjock bakom näsan (svårt att förklara) och får kväljningar. Även haft halsont och lite klåda... i förlängningen blir jag också trött och får ångest av mina symtom som jag tycker är grymt jobbiga. Lider av att inte kunna motionera utomhus!

Äter desloratadin x 2 (fick info från vårdcentralen att jag kan ta x 4) + Nasonex. Inhandlat en nässköljare som är påväg!

Det låter som att du behöver gå ytterligare steg i behandlingstrappan. Ögondroppar och en receptbelagd medicin som heter Montelukast till exempel, hör med din VC. Ögondroppar kan du börja med receptfritt.

Desloratadin x 4 har jag aldrig hört om. Maxdos hos oss är 1 x 2. Kanske det som gör dig trött? Du kan ju testa att minska till x 2 och se om effekten respektive tröttheten förändras.
 
Inget hjälper! Det håller mig vid liv, men når inte på långa vägar upp till "normalt".

Jag har formoterol och budesonid för andningen, det sistnämnda även för näsan (separat), ebastin för... allt? Och ketotifen för ögonen. Allt kliar. Jag får ingen luft. Och jag är så trött! :arghh:

Men jag lyckades använda fel inhalator förra veckan (oxisen), den som var slut istället för den nya, och blev så sjuk att jag på riktigt trodde jag höll på att dö - snacka om ingen luft. Så är påmind om att det skulle vara mycket, mycket värre utan medicinerna.

Allergi/astma suger. Det blir lite bättre för mig framåt juli (inte allergisk mot gräs - än) men jag är allergisk mot mer än pollen också så det är bara grader i helvetet.
 
Har snuva, nysningar, kliar överallt och blir trött och irriterad :meh: vågar inte ta så mycket nu eftersom jag har en bebis som ammar, men livostin nässpray kör jag med och den hjälper lite efter några dagars regelbunden användning. Det värsta är att jag blir jätteallergisk i stallet, känner mig riktigt dålig där och flera timmar, ibland något dygn efteråt :(
 
Varje år funderar jag på den här jävla förkylningen som inte vill ge med sig. Varje år säger en kompis "Din pollenallergi...:idea::banghead:?!" och jag börjar då med medicin och mår då bättre. Vanligtvis hjälper allergitabletter rätt bra. I år är det värre än vanligt för mig så jag, när jag väl kom på att det nog är allergi och inte ytterligare en förkylning inhandlade både Nasonex nässpray och tabletter, tror de heter Loratadin. Det funkar rätt hyfsat, men funderar på att ta två tabletter per dag istället för en så får jag kanske ännu mindre symptom!
Det är det vanliga- hosta, nysningar, kli i ögonen, täppt näsa, men något som jag också har, och som är ett säkert allergitecken är klåda utanpå halsen. Det är ett av de första tecknen på allergi mot något. Om jag inte avlägsnar mig från det jag inte tål/tar medicin så utvecklas det till utslag på huden och kli i munnen/stickningar i halsen och andningsproblem. Så man kan säga med åren att jag lärt känna min allergi ganska väl (förutom att jag inte kommer ihåg pollenallergin en gång om året....). I kväll har jag dock fått ta riktig astmamedicin för jag glömde ta min allergitablett förut och mina luftrör gav mig en skarp varning om att INTE slarva! :o
 
Det låter som att du behöver gå ytterligare steg i behandlingstrappan. Ögondroppar och en receptbelagd medicin som heter Montelukast till exempel, hör med din VC. Ögondroppar kan du börja med receptfritt.

Desloratadin x 4 har jag aldrig hört om. Maxdos hos oss är 1 x 2. Kanske det som gör dig trött? Du kan ju testa att minska till x 2 och se om effekten respektive tröttheten förändras.
Tack, jag ska nog ringa dem...
Brukar bara ta x 2 än så länge och det funkar hyfsat...
 
Har snuva, nysningar, kliar överallt och blir trött och irriterad :meh: vågar inte ta så mycket nu eftersom jag har en bebis som ammar, men livostin nässpray kör jag med och den hjälper lite efter några dagars regelbunden användning. Det värsta är att jag blir jätteallergisk i stallet, känner mig riktigt dålig där och flera timmar, ibland något dygn efteråt :(
Usch vad jobbigt, jag blev också dålig i stallet och har inte varit där sedan dess... jag pysslar bara med den hästen när jag vill, så att säga, men det är jättetråkigt!
 
Jag kör på tabletter (cetirizin) och Nasaleze... den sistnämnda brukar göra att jag slipper tabletterna lindrigare år (vilket det ju inte är i år). Jag får genomslag ibland så det börjar rinna tyvärr men det här året är som sagt överjävligt.

Behandlar astman för fullt också så den är hanterbar. Det lönar sig tydligen att sköta sig :D
 
Hittills går det okej. Tar loratadin och ögondroppar samt symbicort forte (tar vanligtvis inte alls astmamedicin men just pollensäsongen brukat vara såpass jobbig att jag behöver medicinen)

Blir det värre får jag ta en kortisonkur.
 
Usch vad jobbigt, jag blev också dålig i stallet och har inte varit där sedan dess... jag pysslar bara med den hästen när jag vill, så att säga, men det är jättetråkigt!

Ja det är såå tråkigt! :( Jag tror egentligen att jag är lite allergisk mot själva hästarna också (om de t.ex. nafsar/slickar mig på armen får jag utslag över hela armen) men övriga tider på året är det hanterbart så länge jag är lite snabb i stallet och inte klappar och gullar med hästarna. Men på våren är det hemskt! Tråkigt att det är samma för dig:(
 
Är det någon med dokumenterad pollenallergi som provat naturläkemedlen och fått positiva resultat? Tänker på allmyn/Lyprinol.

Jag har matallergi som VC tror är korsallergi med pollen men alla prover (pricktest för det andra är minsann inte bra enl) visar inte på någon allergi alls. Med antihistamin kan jag äta allt, mitt problem är att jag inte vet vad jag inte tål för ibland kan jag äta rester av något jag reagerat på och inte reagera, givetvis också tvärt om. Funderar på att prova eftersom biverkningarna av antihistamin är trötthet men också att jag vaknar 04, men känner mig osäker eftersom det kan gå upp och ner ändå.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag blir bara tröttare och tröttare. Får mindre och mindre energi. Feber har jag flera dagar i veckan, någon/några timmar åt gången...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
14 541
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp