Pölsa - kommer förlovningen brytas?

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Murphy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 130
  • Visningar Visningar 7 618
Jag vet inte om jag ätit pölsa någonsin, faktiskt. Däremot gjorde mormor någonting som hon kallade "korvkaka". Om jag minns rätt så var det en blandning av lever (tillagad och riven på rivjärn), kokt ris (grötris tror jag), ägg och säkert något mer som blev en smet som hälldes i form och gräddades i ugnen. Jag minns det som gott, men låter ju inte alltför aptitligt när jag beskriver det! Någon mer som minns den här rätten? Mormor var från Småland, Nybro-trakten.
Jag har ätit korvkaka. Gillade inte.
Däremot mormors hackkorv! Jag gissar att det liknar pölsa lite.

Inget man som standard har i pölsa = pölsa är inte inälvsmat.

Ska koka just pölsa idag efter jobbet, innehållandes vatten, älgkalvkött, griskött, korngryn och diverse kryddor.
Men pölsa är fortfarande inälvsmat även om du gör en variant på det utan inälvsingedienser. Jag vet inte om du bara har dålig kunskap eller om du vill hävda att det går att göra något på ett annorlunda sätt?

Jag är helt förvirrad, är inte pölsa det där äckliga potatismoset med slamsor av något torrt odefinierbar kött? :idea:

Jag är helt förvirrad, är inte pölsa det där äckliga potatismoset med slamsor av något torrt odefinierbar kött? :idea:
Det fick jag som barn och älskade 😀

Det gjordes på Felix pulvermos och salta biten, blev oerhört besviken när det som serverades i skolan var något annat.

Eller lungmos som en del kallar det.

Helt oätligt och skall icke nämnas i samma mening som pölsa IMHO.
Nä, rätt gjord är det otroligt gott :d köpte från ett ställe som säljer matlådor en gång, riktigt hemmagjort mos och köttstrimmorna var otroligt saftiga :d Blir köttet för torrt så är det inte ett dugg gott dock...

Apropå lapskojs, något jag minns med viss fasa från grundskoleåren, en smetig röra med hårda fettbitar i och hackade rödbetor i som gjorde att hela rätten såg vämjelig ut - är inte detta en form av 'modern' lapskojs? Skulle själv inte köpa den, men kan tänka mig göra det själv på stomp, karamelliserad lök, örter och bacon - då låter det ju riktigt gott...
8711200362431.01-32673533-png.png.ulenscale.507x507.png

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Jobba som veterinär
  • GVFÖ 2025
  • Svensk Politik 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka