Inget man som standard har i pölsa = pölsa är inte inälvsmat.Är inte hjärta och lever inälvor?
Ska koka just pölsa idag efter jobbet, innehållandes vatten, älgkalvkött, griskött, korngryn och diverse kryddor.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Inget man som standard har i pölsa = pölsa är inte inälvsmat.Är inte hjärta och lever inälvor?
Inget man som standard har i pölsa = pölsa är inte inälvsmat.
Ska koka just pölsa idag efter jobbet, innehållandes vatten, älgkalvkött, griskött, korngryn och diverse kryddor.
Jag har ätit korvkaka. Gillade inte.Jag vet inte om jag ätit pölsa någonsin, faktiskt. Däremot gjorde mormor någonting som hon kallade "korvkaka". Om jag minns rätt så var det en blandning av lever (tillagad och riven på rivjärn), kokt ris (grötris tror jag), ägg och säkert något mer som blev en smet som hälldes i form och gräddades i ugnen. Jag minns det som gott, men låter ju inte alltför aptitligt när jag beskriver det! Någon mer som minns den här rätten? Mormor var från Småland, Nybro-trakten.
Jag räknar iaf hjärta, lungor och lever som inälvsmat. Klassiska ingredienser till pölsa.Är inte hjärta och lever inälvor?
Jag kollade några recept och de innehöll alla inälvor.Jag räknar iaf hjärta, lungor och lever som inälvsmat. Klassiska ingredienser till pölsa.
Men pölsa är fortfarande inälvsmat även om du gör en variant på det utan inälvsingedienser. Jag vet inte om du bara har dålig kunskap eller om du vill hävda att det går att göra något på ett annorlunda sätt?Inget man som standard har i pölsa = pölsa är inte inälvsmat.
Enligt min mormor så användes inälvor förr i tiden när det var fattigt och man behövde ta tillvara på allt som gick. Nu används främst rent kött och fett.Jag kollade några recept och de innehöll alla inälvor.
Jag som inte äter kött blev äckelchockad av recepten och behövde som motvikt sätta i mig en påse ostbågar![]()
Den varianten jag gjorde för ett antal år sedan gjorde att jag fick ta omtag för att komma upp ur soffan.Jag har satt glögg på svagdricka.
Om det blir drickbart vet jag ej.
Jag har aldrig använt inälvor till pölsa. Jag använder halskött.Kunde inte tänka mig något äckligare än inälvor även på den tiden jag åt kött.
Glömde du stoppa jäsningsprocessen?Den varianten jag gjorde för ett antal år sedan gjorde att jag fick ta omtag för att komma upp ur soffan.![]()
Jag är helt förvirrad, är inte pölsa det där äckliga potatismoset med slamsor av något torrt odefinierbar kött?![]()
Näe, det är lapskojs.
Eller lungmos som en del kallar det.Näe, det är lapskojs.
Det fick jag som barn och älskadeJag är helt förvirrad, är inte pölsa det där äckliga potatismoset med slamsor av något torrt odefinierbar kött?![]()
Nä, rätt gjord är det otroligt gottEller lungmos som en del kallar det.
Helt oätligt och skall icke nämnas i samma mening som pölsa IMHO.
När jag googlar så är pölsa och lungmos synonymer, bägge är gjorda på hjärtslag och lever samt blandas med korngryn.Eller lungmos som en del kallar det.
Helt oätligt och skall icke nämnas i samma mening som pölsa IMHO.