Ponny på vägen

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Lonievska
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 4 036
Sv: Ponny på vägen

Och vem ska initiera den kontakten?

Polisen har inte resurser till sådant.

Det får ju i så fall stallägarna i varje distrikt gå samman och ordna.

Vore det inte en bra idé om många polisstationer etablerar någon sorts kontakt med stall i närheten, stall som förbinder sig att ta in en lösspringande häst tillfälligt?

Nu har jag inte läst färdigt tråden - så det kanske kommer, men här i väst finns sådana kontakter. Även för hästar som tas om hand p g a vanvård. I hast............

Kanske finns det många som kan ställa upp enbart pga. sin goda vilja med transport och köra när det trots allt är en krissituation? Hästmänniskor brukar ju måna om andras hästar och det gäller ju även människoliv - men det kanske är en utopi att det kan tänkas finnas några sådana i varje län ...

Och vem ska initiera den kontakten?

Polisen har inte resurser till sådant.

Det får ju i så fall stallägarna i varje distrikt gå samman och ordna.

Det är väl bara för polisen att sätta ut en efterlysning i lokalblaskan och sedan kan diskussionen och förslagen komma upp bland hästfolket i närheten? Det är ju i princip bara en engångs arbetsinsats och inget som man kommer behöva lägga så mycket resurser på längre fram.

Ponnytant: Se där! Då var det genomförbart ändå. :) Nog måste det gå att fixa i fler län isf?

Ja tyvärr är det så att djurens rättigheter är större i lagen än människans. Däremot är straffpåföljden onödigt låg vid djurplågeri.
Ex en A-ponny ska ha MINST 4kvm box/djur. Men du kan ha 8 barn på en yta av 10kvm. De behöver inte ens ha egen säng :crazy:. Alla hästar ska ha rätt att röra sig fritt i alla gångarter varje dag. Det finns pensionärer som inte sett dagsljus på månader. Om du som djurägare missköter ditt djur kan du bli av med rätten att ha djur. När barn far illa är det föräldrarnas rätt till sina barn som gäller.
En helt annan diskussion, men ändå sann. :confused:

Vi frågade vad vi skulle göra med ponnyn och svaret var "släpp den".

Vaaa? :eek: Det hade jag aldrig gjort, hade för tusan hellre gått en mil till närmaste stall och frågat om den kan få gå på deras ridbana tills ägaren dyker upp. Vi fångade in en häst som kom kutande ur skogen en kväll och hade den på vår ridbana tills ägaren dök upp. Om man tänker sig själv i den situationen, om ens kära häst smitit och nån fångar den, men sen släpper den igen så den blir överkörd! Det hade ju varit hemskt och väääldigt onödigt.

Det är väl bara för polisen att sätta ut en efterlysning i lokalblaskan och sedan kan diskussionen och förslagen komma upp bland hästfolket i närheten? Det är ju i princip bara en engångs arbetsinsats och inget som man kommer behöva lägga så mycket resurser på längre fram.

Ponnytant: Se där! Då var det genomförbart ändå. :) Nog måste det gå att fixa i fler län isf?

När du ringer till polisen kommer du ju inte fram till din lokalstation och får prata med lokala poliser på plats. Om du då inte specifikt kanske ber om en sådan, och jag har svårt att se att de på centralen du hamnar som i mitt län är ett ställe för hela länet har telefonnr till alla runt om i länet som kan tänka sig ha hästar i just det området man hittar en häst.

Borde man inte däremot kunna ringa djurskyddet?? Borde inte de kunna ha en "larmtelefon" eller nått liknande, eller möjligtvis att de och polisen samarbetade på det här sättet så att LKC kunde ringa till djurskyddet och skicka ut dem istället för att kolla upp sina patruller.
Tycker nog inte att det är ett polisjobb att plocka upp lösa hästar (el hundar el kaniner för den delen) om de inte har väldigt lite att göra för tillfället, men om en patrull tar på sig att hämta hästen, får tag i en transport och även stall som hästen ska till, vad gör de då, mitt under transporten, när de får larm om en pågående misshandel? Det funkar ju inte riktigt...

Vet inte hur etablerat och officiellt det är - men det finns några telefonkedjor. Dessutom kan det ju vara de egna hästarna som springer där på vägen, så det ligger ju också i vårt eget intresse.

Ja tyvärr är det så att djurens rättigheter är större i lagen än människans. Däremot är straffpåföljden onödigt låg vid djurplågeri.
Ex en A-ponny ska ha MINST 4kvm box/djur. Men du kan ha 8 barn på en yta av 10kvm. De behöver inte ens ha egen säng :crazy:. Alla hästar ska ha rätt att röra sig fritt i alla gångarter varje dag. Det finns pensionärer som inte sett dagsljus på månader. Om du som djurägare missköter ditt djur kan du bli av med rätten att ha djur. När barn far illa är det föräldrarnas rätt till sina barn som gäller.
En helt annan diskussion, men ändå sann. :confused:

Och minsta krav på ytan en höna ska ha är 75% av en A4.
Om barnen inte ens har en egen säng brukar väl socialen gripa in? Det är iaf vad jag har fått för mig men jag är inte så insatt, har inte ens hört talas om att det skulle finnas någon lag som säger att det är okej att barn bor under de förhållandena.

När du ringer till polisen kommer du ju inte fram till din lokalstation och får prata med lokala poliser på plats. Om du då inte specifikt kanske ber om en sådan, och jag har svårt att se att de på centralen du hamnar som i mitt län är ett ställe för hela länet har telefonnr till alla runt om i länet som kan tänka sig ha hästar i just det området man hittar en häst.

Borde man inte däremot kunna ringa djurskyddet?? Borde inte de kunna ha en "larmtelefon" eller nått liknande, eller möjligtvis att de och polisen samarbetade på det här sättet så att LKC kunde ringa till djurskyddet och skicka ut dem istället för att kolla upp sina patruller.
Tycker nog inte att det är ett polisjobb att plocka upp lösa hästar (el hundar el kaniner för den delen) om de inte har väldigt lite att göra för tillfället, men om en patrull tar på sig att hämta hästen, får tag i en transport och även stall som hästen ska till, vad gör de då, mitt under transporten, när de får larm om en pågående misshandel? Det funkar ju inte riktigt...

Det var en god idé om djurskyddet. Jag tänkte dock som så att det finns fall där den (troligen) hästvana personen som fångat in hästen kan ställa upp och stå kvar på platsen tills transport från närliggande stall anländer. Eller att det åminstone finns en möjlighet för polisen att ställa in hästen i ett stall om de har lite att göra för tillfället, nu har de ju ganska ofta liksom inget annat val än att släppa ut den igen eller stå och hålla i den medan de spenderar någon timme på att få kontakt med något stall i närheten.
Jag påstår inte att idén är felfri men att det kan göra det bättre än idag för trafikanter, lösspringande hästar och deras ägare.
Men om man kan samordna det med djurskyddet så vore det nog smidigare.

Har hört ett antal olika påståenden som jag ska svara på:

-Varför ställde ni inte hästen i en hage?
Svar: Tro mig vi letade men mitt i natten är det inte lätt att se och risken för ponnyn om det fanns andra hästar...

-Varför knackade ni inte på?
Svar:Tro mig vi knackade och körde till nästa gård och knackade, men vem öppnar för en främling kl 3 på natten. Jag hade inte gjort det!

-Hur gjorde ni?
Svar: Tro mig att det var ett svårt beslut att fatta, men så liten man känner sig när polisen har sagt vad man ska göra och vad som gäller!Jag trodde aldrig att jag skulle vika mig så. Vi släppte ponnyn och fy fan vad vi mådde dåligt!

Det som nu har hänt är följande att jag skickade ett mail till polisen och fick ett samtal.

Polisen jag pratade med hade läst rapporten och det sista som stod var att vi blivit tillsagda att sätta hästen i en hage. Men denna polisman insåg snart att så var det inte! Han förstod att vi var beredda på att åter lyssna på samtalet om han inte trodde oss. Han insåg att vi visste vad som hade hänt och bad om ursäkt! Det var fel av polisen att inte skicka någon, sa han. Han sa "det är vårt ansvar att ta hand om sådant här".

Det finns inga ursäkter att det bara var en ponny och att polisen har annat att göra! Ett misstag har gjorts av polisen. Detta är vad polisen sa till mig.

Jag har gått ut och kollat vad det gäller flera gånger när folk bultat på dörren om natten. En gång gällde det faktiskt en lös ponny! Grannens shettis- som jag omgående hjälpte till att fånga in.

I 99 fall av hundra bankar folk inte på i främmande hus på natten om det inte är en allvarlig kris på gång- så varför inte gå ut och kolla? Man kan ju kika ut genom nåt fönster först och öppna det och se vad det är för folk och fråga vad det gäller.

I fallet som Ts beskriver så kunde de ju ha bundit ponnyn vid ett träd- tex på gården där de knackade på så att den åtminstone inte kom ut i trafiken. Och sedan talat om för polisen att de fick fixa nån som kom och tog hand om den asap.

Jag var själv ut och körde för något år sedan och såg en lös häst, nära en gård där det var en del hästar ute i hagarna. Ingen hemma där förstås. Och jag ville ju inte släppa in hästen i hagen när jag inte visste om den hörde hemma där. Så jag gick in i deras stall och parkerade hästen i en tom box. Och så skrev jag en lapp där jag förklarade vad som hänt och gav mitt namn och adress så att de kunde kontakta mig.

Japp det var deras häst och de ringde och var så fruktansvärt tacksamma för att jag ställt in den. De berättade att de inte hade blivit sura om det varit någon annans häst heller. ( De kunde mycket väl sätta sig in i hur hemskt det hade varit att få en häst överkörd- även för någon annan än de själva).

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 412
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 126
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 966
Senast: Lhas
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 691
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka