Ponny prakt-sadel!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Millan_gulligast
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 46
  • Visningar Visningar 4 076
Sv: Ponny prakt-sadel!

Det är inte ponnyprakts egen sadel utan en Masterback (tidigare TackOnBack).

http://www.masterback.com/

Jag har haft en sådan hemma på prov och blev inte direkt imponerad av kvaliteten.

Kan också tipsa om att den är väldigt låg över manken. Jag trodde inte att det skulle vara något problem eftersom min Haflinger inte har mycket till manke men det fungerade inte alls. Tillverkaren säger att den passar alla hästar och menar då att man ska stoppa under olika paddar och renskinn tills den sitter som den ska. Något jag inte tycker ska behövas om sadeln "passar".

Jag råder dig verkligen att först och främst ta hem den på prov.
Jag har ungefär samma erfarenhet som du, tyvärr, efter att ha haft en av dressyrmodellerna på prov. Tråkigt eftersom tanken med sadeln är god.

Mankfriheten blev acceptabel med en Grandeur-pad under. Att använda en sådan pad tycker jag är helt OK på den här modellen av sadel om syftet är att fördela vikten över hästen bättre. Däremot tycker jag att det är synd att den ska behövas för att få någon frihet för manken på en häst som inte ens har mycket till manke.

jag skulle aldrig köpa en sådan sadel för 7500kr..

Varför inte då? Finns bra sadlar för det priset också. Jag köpte en ny Wintec för 6000:- för ett tag sen och den verkar jätte bra både för hästen och mej.

jag har hört att det inte är bra med bomlösa sadlar och att man inte ska ha det om man inte behöver det

jag har hört att det inte är bra med bomlösa sadlar och att man inte ska ha det om man inte behöver det

Dom är bra om man har en ordentlig padd under. Och dom lite dyrar sadlarna är nog bra, annars skulle dom nog inte kunna sälja dom så dyrt.

Då skulle man ju vilja veta exakt vad som inte är bra...
Och om de nu inte är bra, varför ska man då använda den om man behöver den? Oavsett så borde den ju vara dålig...

Men det är ju så, att om ens egna fina bomsadel fungerar utmärkt och passar hästen i alla gångarter så behöver man ingen bomlös.
Men man kan ju skaffa en ändå om man vill.

Sedan finns det de som inte hittar en bomsadel som passar, de måste ha en bomlös eller rida utan.

jag vet att vanliga bom sadlar är dåliga!:odom belastar fram delen på hästen,och hästen bär med bakdelen!!;)men bomlösa är därfor bättre!

En välpassande bomsadel är inte dålig för hästen - var har du fått det ifrån?!

En illa passande bomlös är precis lika illa för hästen som en illa passande bomsadel. Det går inte att komma runt det - hästen MÅSTE ha passande utrustning.

En häst bär naturligt c a 70 % av sin kroppsvikt på framdelen.

Senast ändrad:

ja men de har jag läst i "dansa med hästar"boken,men iaf tillbaks till frågan som jag gjorde i syftet till denna tråd!^^:)

*putt putt!*nu vill jag ha mer svar!!och vad får man tag i en sådan padd man behöver till den sadel??:)^^kram/becca

ingen köper den och den får inte plats i butiken så den är alltid i v'gen vart den än är..

:bump: En sån sadel håller jag på och sparar pengar till. :D
Jag provred en förra sommaren på min häst och tyckte den låg bra på honom.
Vill ha en marinblå sadel då jag nästan bara har blått till min häst.:p
Mvh Xoya

:bump: En sån sadel håller jag på och sparar pengar till. :D
Jag provred en förra sommaren på min häst och tyckte den låg bra på honom.
Vill ha en marinblå sadel då jag nästan bara har blått till min häst.:p
Mvh Xoya

Okej,jo jag ska få en såfort vi har sålt typ en annan sadel +min pappas häst..( :cry: )..jag vill ha en läder då,men först ska jag ha en på prov så att jag är säker på att den passar,men vad ska man ha för padd då?

Okej,jo jag ska få en såfort vi har sålt typ en annan sadel +min pappas häst..( :cry: )..jag vill ha en läder då,men först ska jag ha en på prov så att jag är säker på att den passar,men vad ska man ha för padd då?

hehe...lyllos dig...mig lär det ta runt en 4-6månader till innan jag kan beställa min. :p
Jag har ingen aning om man ska använda en padd inunder sadeln...
...jag provade sadeln när jag var nere i småland på hästrally.
Det var en tjej som hade satt upp ett stånd med grejer och då hade hon en masterback sadel...som jag provade. När jag provade den så provade jag utan padd. Den låg bra utan...

okej!jag kan ju prova både med padd och utan när vi har den på prov!:idea:

Liknande trådar

Utrustning Ja, jag har använt sökfunktionen till förbannelse så nu lägger jag upp en egen tråd och hoppas på lite samlade tips :). Jag har nyligt...
Svar
12
· Visningar
2 275
M
Utrustning jag måste ha svar! jag ska köpa en sadel antingen en sådan här modell... 2 3
Svar
59
· Visningar
3 429
Senast: kladdkakor
·
Utrustning I sommar ska jag rida in min c-ponny. Och funderar nu över sadlar. Kommer lägga max 5000:- på en sadel. eller 5000:- för 2 sadlar. Så...
Svar
4
· Visningar
1 439
Senast: MaRomer
·
M
Körning Hej! Jag har tänkt att så småningom köra in min arab dam, då jag förutom är dressyratan också ahr ett förflutet som ponnytrav kusk och...
Svar
6
· Visningar
1 345
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka