Ponny Sadel, bra tillverkare!

Rialavargen

Trådstartare
Jag är själv av ponny-storlek och min häst är ponny. Villka märken har bra ponnysadlar?
När jag sitter i vanliga vuxensadlar far jag omkring rätt mycket för de är alldeles förstora för mig. Jag önskar hitta en sadel anpassad till min benlängd och stuss och självklart min häst. Jag är beredd att betala för bra sadel...

Någon som vet; vilka sadeltillverkare gör bra ponnysadlar.

Sv: Ponny Sadel, bra tillverkare!

Måste det vara just en "ponnysadel"??? De allra flesta tillverkare har ju 16"-16,5" som standardstorlekar också?

Som ponnysadel räknar jag bara riktiga ponnyputor, småbarnssadlar med handtag alltså.

Många större (erkända) märken har sadlar i 16", vad som sedan är en bra sadel för din häst handlar ju om vad den behöver och vad som passar. Motsatsen till bra tillverkare anser jag vara de billiga skitsadlar som finns på t ex Börjes, med läder som känns som papper och stoppning som innehåller både vantar, smånubb och gamla tygtrasor.

Som ponnysadel räknar jag bara riktiga ponnyputor, småbarnssadlar med handtag alltså.

Många större (erkända) märken har sadlar i 16", vad som sedan är en bra sadel för din häst handlar ju om vad den behöver och vad som passar. Motsatsen till bra tillverkare anser jag vara de billiga skitsadlar som finns på t ex Börjes, med läder som känns som papper och stoppning som innehåller både vantar, smånubb och gamla tygtrasor.

Inte ponnyputa alltså;)
Det jag tänkte på när jag skrev ponnysadel är att många ponnies har inte lika bra sadelläge som ett svenskt halvblod/warmblod ofta har. Att många ponnies har lite breda vinklar, låg manke och raka ryggar, om man generaliserar grovt.

Fast den generaliseringen är ju så grov att det inte går ihop.

Vad är det du letar efter, det är lättare att komma med förslag om önskemålen är lite mer specifika.

Både Passier och Stübben har väl dressyrsadlar i storlek 16 (kanske till och med 15?)? Det har jag för mig i alla fall.

Globus har mindre storlekar på sina sadlar. Jag har en sån som jag är nöjd med. Både jag och min häst är av ponny-mått.

Håller med de som sagt att varför ska du ha just en ponnymodell? Det enda som ev skiljer en ponnymodell i 16" och en 'vuxenmodell' i 16" är ev kåplängden. Sen kan ju två olika 16" vara olika stora. Men de du åkt omkring i - det är inte så det har varit 17"?

Jag har haft både M&N ponnyflatback i 16" - 16,5" och en rad 'icke-ponny'sadlar i 16" - 16,5" och det går precis lika bra - det gäller bara hitta rätt modell. Det finns ponnysadlar min kropp och ffa mina ben är våldsamt oense om, och det finns vuxensadlar min kropp och mina ben är oense om.

Däremot så de märken som har 'ponnyserier' har oftat ett lägre pris på ponnyvarianterna (men i gengäld ofta sämre läder), så finns ev lite pengar att spara. Dock ska man vara medveten om att många ponnybommar är anpassade för max 50 kg.

Men t ex M&N har ett trevligt ponnysortiment. Dock är det ju omöjligt säga om det är något för er ens i teorin - beror ju på hur din ponnys rygg ser ut.

John Whitaker har enormt bra barnsadlar, men de är hoppsadlar - vet inte vad du ville ha för något?
Deras är iallafall otroligt sköna, man sitter som gjuten (har själv haft samma problem som dig tidigare).

Sedan har ju Prestige en ponnysadel (Joy Jumper eller något sådant har jag för mig att den hette..) också, och den ska tydligen också vara väldigt bra, men den har jag aldrig testat själv :)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 290
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 744
Senast: Ceta
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 136
Senast: Blyger
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda... 2
Svar
36
· Visningar
4 330
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet