Bukefalos 28 år!

Ponny som hostar efter foderbyte/ströbyte....

Domino_s

Trådstartare
Min lilla B-ponny som haft lite problem med hosta för 2 år sedan har nu helt plötsligt börjat hosta igen, men bara på morgonen...Låter som torrhosta och inte slemmigt.

Han hade hostat litegranna hos fodervärden vid samma tid på året förra vintern. Men då också endast lite på morgonen.

Saken är den att jag bytte foder från luzern till groov för ett par dagar sedan p g a att han inte vill ha luzernen....tycker helt enkelt inte om den. Men älskar sin Groov.... På kvällen får han betfor i också.

Jag har haft torv till honom fram till nu, men la i samma veva som foderbytet in vanligt spån. Kan det ha blivit för dammigt för honomo med både nytt och "torrt" foder och att jag bytt till spån. Men när han hostade hos fodervärden hade hon halm till honom.

Han ska den 1 feb flytta ut till lösdriften, min fundering är om jag måste byta foder igen eller om han kan gå kvar på Grooven iaf....

Alla funderingar och svar mottages tacksamt!

Mvh Domino_s
 
Sv: Ponny som hostar efter foderbyte/ströbyte....

Det är alltid svårt det där med hosta. Det handlar enbart om miljön för hästen. Foder som dammar, strö, mycket inomhus vistelse, dammiga hagar mm.

Spån dammar mer är torv. Så visst kan det ha varit det. Halm är inte alls bra för hosthästar som du säkert vet.

Det är ju bra att han ska ut på lösdrift. Sen får man ju kolla och försöka sig fram med om det verkligen var fodrets "fel", spånbalen eller både ock.

Min häst kan hosta då jag lägger in en hel ny spånbale, så jag undviker att ge mycket nytt spån på samma gång. Men havre som kan damma har hon inte haft problem med. Det är så olika det där.

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Ponny som hostar efter foderbyte/ströbyte....

Det är ju bra att han ska ut på lösdrift. Sen får man ju kolla och försöka sig fram med om det verkligen var fodrets "fel", spånbalen eller både ock.

Jag håller med. Min 20-åriga pålle fick problem med luftvägarna för några år sedan pga av foderbyte (bytte höleverantör). Nu får han hösilage och står på lösdrift - har inte hostat en enda gång i år!:)
 
Sv: Ponny som hostar efter foderbyte/ströbyte....

Jag tror att spånet är boven. Byt tillbaka till torv, som är ett mycket bättre alternativ till hästar med bronkit-känningar, och fortsätt med nya fodret om det passar bättre i foderstaten.

Att byta från en pellets till en annan ska inte utlösa sådana reaktioner. Det vore annorlunda om du hade bytt stråfoder.

Fö tycker jag att lusern är ett bra mycket bättre alternativ än groov, lusern tas omhand i hästens grovtarm och är betyligt mer fysiologiskt...
 
Sv: Ponny som hostar efter foderbyte/ströbyte....

tror nog det är spånet han reagerar på, blir ju lätt mkt damm i spån.
 
Sv: Ponny som hostar efter foderbyte/ströbyte....

Fö tycker jag att lusern är ett bra mycket bättre alternativ än groov, lusern tas omhand i hästens grovtarm och är betyligt mer fysiologiskt...

Mmm.. Men försök säja det till hästkräken som vägrar äta lucern;-).

/ Lavinia, som får handmata sin med lucern och då får i mer än ingenting, vilket är vad hon annars sätter i sej
 
Sv: Ponny som hostar efter foderbyte/ströbyte....

Om du köper lusern-pellets och blandar med lika delar kraftfoder, ställer det i blöt med ordentligt med vatten ett halvt dygn innan, brukar det vara mums för hästarna! Även för dom som inte äter ren lusern.

Jag ger detta till två av mina hästar för att hålla ordning på magen och det är olika i vilken konsistens dom föredrar det. Mitt fullblod vill ha det så löst att det blir som välling så hon kan surpla i sig det, medan araben vill ha det som gröt. För övrigt ska man alltid blötlägga lusernpellets eftersom det sväller så mycket och så snabbt att det annars är stor risk för foderstrupsförstoppning.
 
Sv: Ponny som hostar efter foderbyte/ströbyte....

Vad det gäller strö så håller jag med om att torv är mycket bättre för hosthästar. Det handlar inte bara om att spån är dammigare utan det är också så att torv har en bättre förmåga att suga upp och neutralisera urinen så att det bildas mindre av dom ammoniak-ångor som inte är så bra att andas in - speciellt för hosthästar.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 318
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 551
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 125
Senast: MattiZ
·
  • Låst
Avel Jag har fått hem mitt sto efter två år hos sin fodervärd då alla hästar hos fodervärden omhändertagits av länsstyrelsen på grund av...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
9 845
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp