Ponny som inte vill äta torrt grovfoder, hur hade ni gjort?

Sv: Ponny som inte vill äta torrt grovfoder, hur hade ni gjort?

fast varför? Om du litar på vet så ska du ju inte ens känna behov av att mixtra och trixa? då följer du det rådet och litar på det?

gör du det inte så oavsett vad vetten säger kör du in till klinik för en annan bedömning?

det är ju det som är min poäng, istället för att ha ångest över att följa några råd du inte tror på eller få behovet att ta saken i egna händer och mixa och trixa så måste du ju ngnstans landa i vad du ska göra. Jag förstår att det blir oerhört stressigt om du inte känner ngn av alternativen, men att ta till buke som lösning blir ju rätt gravt helt emot det du försöker undvika i fråga om svar osv kan jag känna i sammanhanget.

utred hästen hade jag sagt. lätt. helst igår. och ffa om ngn vet sagt att om den är hingst i sig och sen magsår osv ovanpå det har ens det minsta att göra med sammanhanget.
jag tycker inte det är några konstigheter öht. självklart tar du den till klinik om du känner sån stress och obesvarade frågor och fortsatt ostadighet i fråga om hästens beteende och allmänstatus utifrån näringsintag osv eftersom det pågått så länge?
 
Sv: Ponny som inte vill äta torrt grovfoder, hur hade ni gjort?

Fast det jag skrev att jag ville prova ditt och datt, det var ju långt innan vet. Den impulsen kom ju direkt när han började backa av maten.
Sen tror jag inte man riktigt kan förstå vilken jävla ångest det medför förrän man varit "här" - och det önskar jag ingen. Just det där när dagar går och blir till veckor och hästen inte äter ordentligt, och man kan inte göra ett nåt åt det. Som sagt kraftigt magsårsframkallande för människan... :S

Men jag följer ju vets råd. Sen att jag inte tror så mycket på vissa av det har ju inget med att sakna förtroende för vet att göra, det är inget som helst fel rent generellt på att fundera på om hästen kan känna sig otrygg med hagkompisen och därför inte våga slappna av och äta. Det är tvärtom bra att fundera på det. Men vet utgår ju från generella banor - jag känner mina hästar och har sett att om något så hjälper kompisen till med ätandet. Så att jag inte tror på att stalla in hjälper, och anser det helt osannolikt med teorin, innebär ju inte att jag tycker vet är dålig.

Och jag är för all del beredd att prova även teorier jag anser är osannolika - om inte annat utesluter man ännu en sak. Och apropå utesluta så veterinären (eller veterinärerna, de har ju konfererat) anser att i dagsläget är inte utredning vad de vill gå vidare med i första hand. Eftersom de anser (naturligtvis kan de inte veta och det har de inte påstått heller att de är säkra) då den mest troligt bara skulle utesluta saker, inte ge "svar". Och det är ju hela tiden en avvägning kontra få de besked en utredning ger mot risken det medför. Både då med svälten inför gastroskopin, samt resa, ny miljö osv.
De anser i nuläget att nackdelarna iom stressen osv överväger fördelarna. Det besultet kan dock ändras imorgon dag, det är ju en kontinuerlig avvägning.

För MIN del och för mina nervers skull skulle jag gärna lämpat av honom på kliniken som sagt, så slipper jag få magsår. Men jag ska ju göra saker för HANS skull och inte min. (Samma resonemang hade jag ju ang kastreringen. Det JAG vill för mina nervers skull kontra vad som är bäst för hans välmående/nerver.)

Tillägg: Jag är inte oroad för hans hälsa i dagsläget (och var det inte för tre dagar sen innan den här vändningen, temporär eller ej, kom. Jag är däremot djävulskt oroad över vad som händer om man inte får "stopp" på det, lyckas hitta/räkna ut "felet" och får honom att äta igen.
 
Senast ändrad:
Sv: Ponny som inte vill äta torrt grovfoder, hur hade ni gjort?

KL

Han äter fortfarande, eller har åtminstone gjort det under dagen. Snön töade bort med rasande fart idag dock (fascinerande hur extremt fort den kunde försvinna), så återstår ju att se vad som händer nu. Om snön hade ett samband eller ej.
 
Sv: Ponny som inte vill äta torrt grovfoder, hur hade ni gjort?

Bara att konstatera att ätandet tycks följa vädret. När det smäller till och blir vårvärme, då minskar han ätandet radikalt och slutar äta efter någon dag. När det är svalare äter han. Och han verkar inte uppleva värmen som jobbigt eller liknande, utan snarare att den triggar gräslängtan och då ratas grovfodret.

Har varit svalt en ganska lång period nu, och han tuggar på. Nu är han nästan helt tillbaka till vanliga silaget, har minskat ner kossematen mer och mer men har kvar en liten del sådant för att kunna justera om/när han backar av. Men nu går det bra att äta torrt igen...
 
Sv: Ponny som inte vill äta torrt grovfoder, hur hade ni gjort?

*eget KL*

Nä, han vill inte äta. Period. Han petar i sig 1- 2 kg per dygn på sin höjd. De var på rymmen natten mot lördag (någon hade nog blivit trängd mot grinden med tanke på hur det såg ut) och åt då gräs. Sen dess har ponnyskrället ätit ännu sämre än innan och envist grävt i snön efter grässtrån som inte finns.

hux flux äter han upp 90% av det målets portion, men kan sen vägra tre mål. Jag har fört statistik och finns ingen röd tråd alls. Gör ingen skillnad om han får mycket eller lite, om han får portioner och jag tar bort det lämnade eller om han har fritt etc.

Rent mirakulöst håller magen, men hullet ser förjävligt ut. Pigg som en spigg och glad konstigt nog. Jag fattar inte ens hur han orkar stå på benen...

Äter med stora valcken, men det lilla han får i sig där är ju typ nåt hekto. Och går inte och äter sin mat när valackens är slut.

Igår hade jag bestämt mig för att nu kör jag honom till klinik får de lösa det. Gnager lite att han ska äta där (nyhetens behag fungerar ofta i någon dag), och de tycka att "det är bara att byta foder". När han då i morse inte ätit ett dugg sen igår lunch, och envist gick och grävde efter gräs som inte finns så gav jag upp. Styrde kosan mot närmsta kobonde, och kom hem med två säckar kossemat. Koensilage helt enkelt, med tillhörande lukt. (Jag har sökt blött hösilage i småbal men hittar inte).

kossemat är GOTT säger det lilla skrället som raskt ställde sig och åt och inte lämnade högen förrän han ätit upp allt (han fick ett kilo). Återstår att se dels om det är nyhetens behag, och dels om magen tål det. Men jag var/är desperat, han MÅSTE äta nu - och det går inte att göra några fina, succcesiva foderbyten med något hästskrället inte äter.

Jag vet ärligt inte om jag hoppas han fortsätter äta koensilaget eller ej. Jag kan hämta mer där det kommer ifrån, men det är oanalyserat och ser för ögat sådär ut näringsmässigt (å andra sidan har bonden köttdjur så jag vet inte, det borde väl vara bra nog då?). Dessutom så hjälper det mig ju inte i sommar, då släpper ju bönderna ut korna på bete och använder inte ensilage. Så jag vet inte hur mkt som blir löst på sikt. Samtidigt vore det skönt slippa allt med klinikvistelse osv, och även att kastrera bara för att se om det hjälper (jag tror inte det har med saken att göra). Jag kan för all del kastrera, men jag är inte helt sugen på att kastrera en häst som inte är kry och trasslar med ätandet samt är i underhull..
Håller med Mackan.

Du måste ju ha EN plan tillsammans med Vet. Utred o skippa spekulationer o ständiga foderbyten.
Du skulle väl ge kraftfoder alltså inte bara lucern???
du kan bygga aptit o hull när den nu går på gastro.
Den BEHÖVER inte äta så mkt som du tror. fixeringen vid TS o ättimmar gör att magen blir mer orolig.
Betfor skulle nog räcka o är bra för magen.

Varva ner lite o den är ju mkt ung o ska inte se ut som Lillen som mkt ung.
Den är ju valack nu o får direkt en annan ämnesomsättning o ro.
 
Sv: Ponny som inte vill äta torrt grovfoder, hur hade ni gjort?

Håller med Mackan.

Du måste ju ha EN plan tillsammans med Vet. Utred o skippa spekulationer o ständiga foderbyten.
Du skulle väl ge kraftfoder alltså inte bara lucern???
du kan bygga aptit o hull när den nu går på gastro.
Den BEHÖVER inte äta så mkt som du tror. fixeringen vid TS o ättimmar gör att magen blir mer orolig.
Betfor skulle nog räcka o är bra för magen.

Varva ner lite o den är ju mkt ung o ska inte se ut som Lillen som mkt ung.
Den är ju valack nu o får direkt en annan ämnesomsättning o ro.

Hur menar du med att han inte behöver äta så mycket/få så mycket TS som jag tror? Sist jag kollade så är det liten individuell variation vad gäller minimibehovet av TS, alltså 1 kg TS/100 kg häst. Är det att kämpa för att han ska äta åtminstone det du menar är en fixering och fel? I så fall är du so far ensam om att tycka det..

Jag vet inte om du dels läste svaret till mackan och dels läst senaste, men där framgår både att det är EN vet och EN plan och de foderbyten du kritiserar är ju enligt den planen.

Det vet rek var som sagt att blanda grovfoder och prova byta ut en viss del av givan varje dag, för att försöka få igång intresset/hålla det uppe. Samt att hitta ett magsnällt kraftfoder, så nära grovfoder som möjligt helst, som gick att även det variera/rotera. Men i slutänden så inom rimliga gränser ge ponnyskrället vad han kan tänka sig att äta, och strunta i om det blir byten etc.

Han rör inte betfor, däremot så efter att varit skeptisk några dagar kunde han tänka sig äta betformix.

Hullmässigt så var han i underhull även enligt veterinärerna när han inte åt (han har ju senaste tre veckorna hämtat igen lite, han dör inte av några kilo till men nu sticker ryggraden inte upp sylvass och höftbenen sticker inte ut som på en gammal kossa. Lite vass är han fortfarande över ryggraden och detsamma gäller höftbenen, men det bekymrar mig inte - det kommer med tiden om han fortsätter äta och hullet nu är helt acceptabelt. Däremot tappar han blixtsnabbt så fort han backar av maten.


Jag blandar fortfarande två olika sorters hösilage, och eftersom jag av det ena hämtar med jämna mellanrum och det kan skilja lite mellan bal och bal så blir det en intressehöjare i sig. Just nu äter han mest av det vanliga, men jag justerar lite upp och ner hur mycket jag ger av vardera utefter intresset. Så länge han petar i sig nog med grovfoder för att täcka minimiTS så får han inget mer tillskott än det lilla av lucern/betformix han får för att blanda mineraler i. Äter han för krattigt får han lucernhack och mer lucern/betfibermix, men senaste veckan har jag inte behövt det.
 
Sv: Ponny som inte vill äta torrt grovfoder, hur hade ni gjort?

Jag vet av erfarenhet att du alltid gör rätt.:banghead:

Varför får då alla dina hästar magsår? Medicineringar hej o hå. Ständiga foderbyten :crazy:

Varför ständiga orostrådar utan diagnos? Där du egentligen inte vill ha ngt svar för du sitter inne med facit.

Det finns andra fodermedel om en liten ponny behöver fodras upp.
Vilket denne definitivt inte behöver!

Om det är andra svängen med gastrogard bör den garanterat undersökas för att SE om det finns gamla o ev. färska sår..överhuvudtaget.

OM den blivit frisk kan jag förstå om man inte vill göra nytt gastro, men nu känns det mkt konstigt, om jag tänker på hur man går tillväga på Strömsholm.
Känns en aning oseriöst. Sätter in mediciner utan diagnos. De brukar inte vilja göra det om de inte har en MYCKET påstridig ägare att tampas med.

Att det överhuvudtaget skulle vara ett problem med att den går ner en del är bara sunt. Nu när den dessutom är val.
Den har knappast "rasat" i vikt. på ett par veckor.

Den ser ut i kroppen att vara runt 15 år gammal
1978613_582425658520078_52408822_n.jpg


Finns inte Lillen heller kvar?
 
Sv: Ponny som inte vill äta torrt grovfoder, hur hade ni gjort?

Jo Lillen finns kvar.

Man måste ju inte svara i trådar om man tycker att de är tja onödiga eller dumma.

Hur som helst, även mina äter grovfoder efter väderlek just MEN de matvägrar aldrig, det går bara åt olika mycket per dygn. Har sedan en dryg vecka gått över till enbart samma leverantör som TS "vanliga" och idag var min magponny torr i baken, kors i taket.
 
Sv: Ponny som inte vill äta torrt grovfoder, hur hade ni gjort?

Jag noterar att du, axel, undvek att svara på frågan om du anser att han inte behöver minimiTS?

Två saker ang hullet är värt att komma ihåg, dels att jag inte lägger ut bilder offentligt där det syns hur han tappat, mest för att sådana som du tenderar att använda dem senare. Jag har lagt ut bilder på facebook där hullet framgår mer och de fick reaktioner, just att det syntes hur han fallit ur.. Dels att ponnyn har en enorm vinterpäls bla på bilden du länkade, och man måste känna på honom för att avgöra hullet eller för den delen märka hur illa eller inte illa det är. Vilket var ganska tacksamt ur omvärldsperspektiv när han var som smalast.

Vad gäller undersökningar etc så var det inte du som nyss påpekade att jag skulle lyssna på veterinären, det har jag gjort i frågan om undersökning med, samt hullet (veterinären var ganska tydlig med att han INTE fick tappa mer mot hur han såg ut då, men det är klart, hen kanske kunde avgöra det sämre än du kan från en bild...). Sen har det aldrig handlat om att göda, utan att få honom att äta, överhuvudtaget i första steget och sitt TS-behov i andra steget. När han gör det så får han i sig vad han behöver med, så man behöver inte fokusera på gödning så.

Men jag gör ett undantag då. Det här axel är samma ponny du anser inte är i för lågt hull och inte behöver lägga på sig... Det är ingen skugga som luras, det är ryggtaden som står upp. Rejält.
1974336_582426005186710_854264506_o.jpg
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 406
Senast: Shixle
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 060
Senast: Sirap
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 395
Senast: emma-vsm
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 994
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp