ponny starta som häst

FT_ryttare

Trådstartare
ja vad krävs det för att ta upp en ponny i hästklasser (lokala klasser )
satt o funderade på d häromdan då jag börjar få ordning på min ponny igen efter nästan 3 år med trassel.
men nu e ju ja snart 20 så får ju inte starta som ponny.
men på lokal behövs ju ingen hästlicens.. så då tänkte ja att d e bara o anmäla men kanske e nått med registrering??

kan någon hjälpa mej ?

Sv: ponny starta som häst

det finns som sagt massor av trådar om detta ämne, men det enda som krävs är att skaffa hästlicens, ingen registrering eller uppmätning som andra här har påstått.

Vad jag förstår av TR så är det bara att anmäla till hästtävlingen. Du behöver inte anmäla till förbundet i förväg eller 'mäta upp'. Dock står det i TR att seniorlicens krävs för ryttaren, men gissningsvis så har de tänkt på ponnyryttare som är ute och tävlar och blir för gamla och då är man nog uppe på regionaltävling. Du kan ju kolla med förbundet för säkerhets skull.

På regionaltävling måste ponnyn ha hästlicens (måste lösas även om ponnyn redan har ponnylicens)

Däremot när ponnyn sedan ska tävla som ponny igen så måste det anmälas (och betalas en avgift) till förbundet innan första start. Det kan vara antingen ägarbyte eller 'bara' ryttarbyte.

Hej!
Jag har precis tagit upp min ponny till häst, för att kunna tävla henne (jag är också för gammal...)!
Det du måste göra är att maila till en Anky på ridsport förbundet, eller ringa till ridsportförbundet och sök efter Anky.
Det som händer då är att hon fryser din ponnys tävlingslicens i 6 månader from första tävling, därefter kan du bryta det eller vid ägarbyte så bryts det direkt.

Det här kostar ingenting, om du bara tävlar lokalt. Ska du tävla Regional eller högre måste du köpa en hästlicens till din ponny, och det vet jag tyvärr inte vad det kostar!
Till dig själv måste du skaffa en tävlingslicen, och ska du bara tävla lokalt räcker det med en lokallicens som kostar 165 kr (el 175kr)!

Lycka till!
Mvh, Sandra

Kan en ponny tävla med en junior som ponny och med en senior som häst samtidigt under säsongen

Nej. Den får inte tävla som ponny och häst samtidigt. Endast vid ägarbyte/stadigvarande ryttarbyte får den tävla som ponny igen.

Tack för det svaret! Jag funderar själv på att i framtiden tävla lite bland stora hästar (lokalt), var ju skönt att man inte behöver betala hutlöst med pengar för en ny hästlicens om man bara hade tänkt larva runt lite på LC och LB! :D Så endast lokallicens krävs då alltså? Och en "frysning" av ponnylicensen?
gött!

Hej detta hör nog inte tillmen jag MÅSTAQ FÅ veta! Är det året man fyller 14 man inte får tävla b-ponny längre? Elr är det datumet man fyller 14år som man inte får tävla b-ponny längre? :rofl: :angel: Snälla SVARA!! :)

Hej detta hör nog inte tillmen jag MÅSTAQ FÅ veta! Är det året man fyller 14 man inte får tävla b-ponny längre? Elr är det datumet man fyller 14år som man inte får tävla b-ponny längre? :rofl: :angel: Snälla SVARA!! :)

I hoppning är det till och med året ryttaren fyller 13 år.
I dressyr och fälttävlan är det till och med året ryttaren fyller 14 år.

Nu vart jag lite klokare!
Jag ahr nämligen också tänkte ta upp min häst i storhästklass, för jag vet att han inte har nå problem med det.
Jag är 17 år nu, men får man tävla ponny tills de man fyllt 18? eller hela året ut? och hur gäller det i fälttävlan? Och vad är det som gäller vid ägarbyte? kan ponnyn tävlas i ponnyklasserna då med nästa ägare? många frågor utan svar :rofl: Tacksam för svar! /Lisa

Nu vart jag lite klokare!
Jag ahr nämligen också tänkte ta upp min häst i storhästklass, för jag vet att han inte har nå problem med det.
Jag är 17 år nu, men får man tävla ponny tills de man fyllt 18? eller hela året ut? och hur gäller det i fälttävlan? Och vad är det som gäller vid ägarbyte? kan ponnyn tävlas i ponnyklasserna då med nästa ägare? många frågor utan svar :rofl: Tacksam för svar! /Lisa

Året ut det år du fyller 18 år. Samma sak i fälttävlan som i t.ex. hoppning eller dressyr.
Vad som gäller vid ägarbyte kan du se i tråden. Alltså, vid ägarbyte eller stadigvarande ryttarbyte får ponnyn tävla som ponny igen.

Liknande trådar

Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men... 2
Svar
25
· Visningar
5 182
Senast: Unafraid
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en... 2
Svar
24
· Visningar
4 867
Senast: Habina
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns... 2
Svar
24
· Visningar
3 617
Senast: Cilva
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Att komma till ridskolan och se att jag får sitta en lektion till på min fina vita springare Dell kändes nästan osannolikt! Vilken...
Svar
0
· Visningar
610
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka