Utrustningsfrågor P&J for dummies...

Men å andra sidan @Dressyrtjejen_97 ska du åka och rida en bana på 30 cm så spelar det faktiskt ingen som helst roll hur banan ser ut....
Jag hade inte brytt mig om vem som byggde eller hur banan såg ut om jag skulle hoppa lägre hinder (alltså upp till 1 meter) om jag inte hade en extremt försiktig häst som var helt grön och behövde allt stöd o världen för att ta sig runt. Och hade jag en sådan häst hade jag troligen inte åkt på P&J med den ännu...

Jag är inne på samma sak. Absolut redan säg 60-70 cm i min och H.Hs kontext, då börjar det spela roll, men är det upp till 30 cm måste det vara helt överj-vligt tokigt för att det ska störa oss. Och är det så extremt tokigt skulle nog flera tävlanden påtala det, tänker jag.
 
Tack! :up:

Fast, det är väl utbildade banbyggare som bygger/alt. man använder gamla banskisser som utbildade banbyggare gjort? Då borde ju inte det vara något problem?
Om vi säger såhär, när jag fick för mig att hoppa typ 20 cm hemmavid för ett tag sedan tyckte jag att 120 cm var ett fullt rimligt avstånd mellan cavaletterna. (Disclaimer: Det var det inte..... :grin: 90-100 cm var mer rimligt!) och med tanke på att H.H t.om. redde ut 120 cm, så tror jag inte att P&J banbyggarna kan överträffa det i termer av dåligt byggande. ;)

Ja, fast hoppträningar på 10-30 cm nivå för storhäst verkar svårt att hitta :p Samt att H.H är 16 år med artros och absolut ingen jag skulle satsa "uppåt" med i hoppning. Han må ha gått upp t.om. LB (110 cm) och felfritt LC (100 cm) i unga dagar, men jag har aldrig fått över 50 cm att fungera, och syftena med P&Jerna är mer att han ska få ha lite roligt och skutta runt en hel bana :)

På de höjder du överväger att starta är det ju inte tillåtet med kombinationer. Så bara hindren är tillräckligt glest uppställda så ska det säkert inte bli några större problem.
I pay and jump har jag sett ett gäng ekipage (och jag har gjort det själv också) som travar mellan hindren. Det går också bra.
 
Jag är inne på samma sak. Absolut redan säg 60-70 cm i min och H.Hs kontext, då börjar det spela roll, men är det upp till 30 cm måste det vara helt överj-vligt tokigt för att det ska störa oss. Och är det så extremt tokigt skulle nog flera tävlanden påtala det, tänker jag.

Men häst i din hästs storlek är nog 60-70 cm också i branschen "det spelar ingen roll vem som har ritat banan".
du kan trava runt där också (har jag gjort med fjording; jag är urkass på hoppning men den höjden klarar jag med fjordingar också, har dock rivit pga häst som undrade om det verkligen - VERKLIGEN - var meningen att man skulle hoppa)
 
På de höjder du överväger att starta är det ju inte tillåtet med kombinationer. Så bara hindren är tillräckligt glest uppställda så ska det säkert inte bli några större problem.
I pay and jump har jag sett ett gäng ekipage (och jag har gjort det själv också) som travar mellan hindren. Det går också bra.
Måste tillägga att det går att trava i 110 också, travhoppning är stärkande! :p (hade en vbl som gick 110 och valde att ta trav på vissa linjer)
 
Hur löste du det? :nailbiting:O_o
Fanns det förresten INGA oxrar, eller inga oxrar i kombinationerna?

Inga oxrar alls, på någon höjd, någonstans på banan. Jag hade en väldigt kortgalopperad häst, så jag konstaterade att 12.5m nog skulle funka utmärkt, och så fick jag driva en del på 10.5m-kombinationen - så jag tror vi kom runt. Och det var ett glatt gäng på en gård som hade bjudit in, så jag var glad och nöjd ändå.

Om man fick ett stopp på b-hindret (det var det några som fick vill jag minnas...) så fick man BARA ta om b-hindret, de räknade alltså det som ett eget, fristående hinder. A-hindret hade man ju redan klarat så det fick man inte ta igen. Det gällde alltså att liksom slira in på tvären för att komma över.

Hu!

Jag har för övrigt ett exempel till, den här gången från ett ställe där jag hade väntat mig bättre: hoppbana i 20x40-ridhus, hoppa hinder mot ena sidan, gör ungefär en U-sväng, och två galoppsprång från väggen kom en trippelbarr. Jag och hästen tog oss över den på 80cm, men på 90 bröt jag och tackade för mig innan trippelbarren.
 
Jag har kommit på pay n jump där det har varit så bedrövligt dålig bana att jag gjorde en egen, det var typ hinder, tre galoppsprång, 90 graders sväng, ett galoppsprång, hinder :rofl:
 

Liknande trådar

Hoppning Jag vet att många P&Jer skriver att "vi följer TR i sin helhet" o.dyl, fast det egentligen bara är träningstävling. Men för mig som är...
Svar
18
· Visningar
2 175
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 256
Senast: Kirie
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 193
Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 785
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp