Ponnyförälder startar namninsamling mot stilhoppning

Sv: Ponnyförälder startar namninsamling mot stilhoppning

Men herregud :eek:
Det måste grunda sig i att någon är en dålig förlorare :devil:

Stilhoppning kan mycket väl vara det bästa som har hänt svensk ponnyhoppning..!

Glada hans ungar måste vara - nu vet hela Sverige hur dåligt de rider men vilka bra ponnyer de har. :D

Om du läser på bakgrunden så kanske du får lite mer förståelse. När det bara står "Nej till stil" ser det ju väldigt dumt ut, men med tanke på hur det tydligen gick till på SM så förstår jag varför man vill skapa en namninsamling.
/Lady_S

och hur gick det till där då?
Det jag har fått ut av diskussionerna är att de använt stildomare som inte står med på SvRFs lista över godkända domare, att de inte använt SvRFs protokoll eller följt reglerna från TR (A:Stil), att ryttarna blivit väldigt ojämt bedömda av de olika stildomarna, att ryttarna fått påpekanden om för färgglad utrustning, mm. Eftersom jag inte var där kan jag inte säga att det var så, men vill du läsa själv så kan jag länka.
Diskussionen börjar här:
www.tidningenridsport.se/NyaDebatterVisa.aspx?m=45208&m1=45243&threadId=779064, fortsätter här: www.tidningenridsport.se/NyaDebatterVisa.aspx?m=45208&m1=45243&threadId=843167 och nu sist här: www.tidningenridsport.se/NyaDebatterVisa.aspx?m=45208&m1=45243&threadId=851858.

Är problemet stilhoppning i generellt eller just att arrangörer och domare gjorde ett dåligt jobb till denna tävling?

Jag håller med dig o dina inlägg i den andra tråden.

Stilhoppning är visst bra men passar bättre i de klasser där det ändå bara är närmast sörjande som publik-hur roligt en massa kval, för o huvudkalsser med paus efter varje ekipage för att doamarna ska diskutera,samråda o poängsätta?

Jag tycker själva idén är god. Det borde ju vara så att barnen då får lära sig att hoppa "snyggt", dvs följsamt, utan att störa hästen, och att rida väl? Sen att det inte utfördes så bra av dommarna är ju inte grundidéns fel utan arragörerna som valde dåliga dommare.

Det borde gå att lösa på annat sätt än att ta bort en idé som jag misstänker kommer av inspirationen att se till att förbättra hoppstilen hos unga ryttare?

Fast det är väl just "rida fint" som inte en stilbedömning skall gå ut på utan rida med en bra inverkan i ett väl avvägt balanserat tempo där anridning, rytm och balans skall bedömas. Rida fint kan ju ibland leda till att barnet sitter passivt och inte vågar inverka.

Om jag fattat diskussionen rätt så var det mer kritik mot att lisa hade ett rött schabrak och röda stövlar och håret i en tofs istället för instoppat under hjälmen?

Är problemet stilhoppning i generellt eller just att arrangörer och domare gjorde ett dåligt jobb till denna tävling?
Sen att det inte utfördes så bra av dommarna är ju inte grundidéns fel utan arragörerna som valde dåliga dommare.
Som jag fattat det är man nöjd med arrangören, men inte med SvRF som kom med reglerna och domarna.

Jag tycker själva idén är god. Det borde ju vara så att barnen då får lära sig att hoppa "snyggt", dvs följsamt, utan att störa hästen, och att rida väl?
Ska man lära sig det på ett SM?
/Lady_S

Jättebra med stilbedömning, men INTE på ett mästerskap.

Häst-världen är en stor ankdamm och det ska inte spela nån roll vem som känner vem, speciellt inte på ett mästerskap.
Bedömningssporter är alltid svårt för smaken är tyvärr som baken, trots att det finns kriterier som det ska bedömmas utifrån.

Ska man lära sig det på ett SM?

Det borde man redan kunna på ett SM så en stilbedömning rätt utförd borde inte vara ett problem för någon.

Personligen tycker jag att det är utmärkt med stilbedömning som en DEL i ett SM, men det skall inte vara helt avgörande, men det blir löjligt om det handlar om färglada schabrak istället för ridningen.

Som vanligt i dessa trådar håller jag med dig. Stilbedömning hör i mitt tycke inte alls hemma som avgörande i ett mästerskap. När det genomfördes så brutalt illa som här så är det än värre.

Ni som tycker att stilbedömning hör hemma som avgörande bit på mästerskap, varför propagerar ni inte för stilbedömning på seniorernas SM också? Eller ska det klämmas in i det pågående Europamästerskapet?
I mitt tycke är det fullt rimligt med ett särskilt stilpris på tävlingarna men tävlingarna ska fortfarande avgöras på fel och tid.

Om stilbedömning blir allmänrådande så är jag inte lika säker på att jag hoppas att min dotter vill hopptävla med ponnyer.

Tyvärr behövs det eftersom ponnyhoppryttare inte kan rida

Om det nu är så att ponnyhoppryttare inte kan rida, hur ska då stilbedömning på SM hjälpa? Särskilt svårt, rentav omöjligt, blir det då domarna inte är jämna i sin bedömning. Vill du verkligen ha något så omätbart som "stil" som en avgörande bit på ett mästerskap?

Är det föräldrarna eller barnen som protesterar mot stilbedömningen tro?

Jag tycker att stilbedömning skall finnas på alla nivåer inom hoppsporten, men den skall inte vara ensamt avgörande.
Av de ponnyryttare jag har sett genom åren så rider många enbart på ponnyns kapacitet och jag tror att det skulle gagna sporten och även ungarna att genom stilbedömning som är relevant lära sig rida bättre, dvs ägna mer tid åt kvalificerad träning och inte den ridning som i många stycken premieras idag - på alla nivåer.
Grunden för storhäst ryttare läggs ofta i ponnyåldern och i de flesta fall där ryttarna blir framgångsrika på häst är faktiskt att de har en bra grundridning, inte bara att de presterat i ponnysammanhang. Så jag tror att det breddar basen för rekrytering till storhästhoppning snarare än tvärt om.

Och jag tycker absolut att detta skulle kunna gälla i hästklasser också.

Jag tycker även att man kan införa flera klasser där man inte rider på snabbast tid, utan på optimaltid. Plus även då klasser med stilbedömning som verktyg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Årets upplaga av ponny-SM i hoppning går under veckan av stapeln i Malmö. Sundsvall representeras av tre ryttare i form av Näsets...
Svar
0
· Visningar
396
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsportförbundet har publicerat regelverket för årets ponny-SM i hoppning inomhus. I den första SM-klassen ingår Svenskt Mästerskap i...
Svar
0
· Visningar
657
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
731
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Till helgen startar årets upplaga av Ridsport Ponny Cup. Serietävlingen i hoppning som går in på sin 23:e årgång. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
471
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Jobba som veterinär
  • GVFÖ 2025
  • Svensk Politik 4

Hund, Katt, Andra Djur