Ponnyförälder startar namninsamling mot stilhoppning

Sv: Ponnyförälder startar namninsamling mot stilhoppning

Jag varken hinner eller orkar titta igenom allt, men redan i andra videon jag klickade in på så visas det upp oacceptabel ridning som jag anser borde vara diskvalificerande. Att ha en het(stressad) häst med stor kapacitet och sen hårdhänt bromsa sig igenom en hel bana borde inte vara godkänd ridning!

/Migo

Och hur skulle stilbedömning hjälpa? Vore det inte bättre om dagens vanliga domare använde de verktyg som finns i TR?

Fast det är väl just "rida fint" som inte en stilbedömning skall gå ut på utan rida med en bra inverkan i ett väl avvägt balanserat tempo där anridning, rytm och balans skall bedömas. Rida fint kan ju ibland leda till att barnet sitter passivt och inte vågar inverka.

Om jag fattat diskussionen rätt så var det mer kritik mot att lisa hade ett rött schabrak och röda stövlar och håret i en tofs istället för instoppat under hjälmen?

Det var just det du beskrev som jag åsyftade på med "rida fint".

Jag håller med dig om att det inte egentligen är viktigt hur en ryttare är klädd utan att det är hur den grö det du skrev ovan som är det viktiga.

Om man gör det i ett rosa schabrak med gröna elefanter på spelar ingen roll för hästen. Den skiter å det högsta vad den har för schabrak, eller om ryttaren har stövlar i chockorange eller svart.

Ska man lära sig det på ett SM?
/Lady_S

Nej det ska man väll kunna innan, men lär mig sig att hoppa på ett SM? Eller är det själva målet med träningen?
Samma sak med stilhoppningen, man lär sig innan och målet är tävlandet.

Man kan lära sig PÅ tävling oxå ;)
Utan att dra hela långa historian om varför jag läste Pär-Ola Nyströms blogg så vill jag säga att han kanske har en riktigt bra ide, eller vad säger ni?

Citat:

"

Någon sorts av betygsättning

Jag har tänkt på att dressyrens betygsättnings system skulle vi kunna ha också i hoppningen ! Skalan sätts på hur en viss skänkel vikning ser ut och hur den har genomförts och sedan tittar man på sitt resultat och tycker såklart dommarjäveln är dum för den var visst värd minst en 8. Man har då 2 alternativ som dressyr ryttare du åker hem och tränar på just den grejen som du fick dåligt på eller så skiter i det och får en 4.a precis som sist du tävlar ! En hopptävling skulle kunna funka likadant ! det skulle kunna sitta någon och föra protokoll och skriva ner vad en hopptränare tycker och tänker. (en som kan då förstås ) och när dom betalar för sina klasser så får dom ett beyg och lite kommentarer hur det har sett ut från en hopptränares synpukt. Då kanske det är lättare att fatta varför man fick stopp.. det kan stå tex så här : mellan 3.an o 4.an är det 24 m imellan och det är 6 gallopsprång och du hade 8 och en sicksak fram till hindret. därför stannade din häst. fram till 7.an så försökte du komma i trAV OCH DET ÄR EN KOMBINATION så det funkar inte att man travar in en i sån utan man behöver lite galopp. därför stannade din häst på 7 b. Så åk hem och tränar att räkna galoppsprång och försök hålla galopp in en kombinationerna nästa gång så går det säkert bättre. Lycka till ! Jag tror att man skulle kunna nå ryttare och fatta att det är inte hästens fel varenda gång, det är inte att din mamma gav dig kavajen lite för sent. det tror ja på ! jag skulle kunna göra det gratis bara för att få en reaktion från ryttare och tränare !
"
Citat Slut

:idea:

Sen är frågan hur man ska få stilbedömningen att bli lite sexigare.. det är ju tyvärr mkt töntstämpel på den nu... trots att det i andra länder är STORA pengar i stilklasser...

Det trodde jag också. Tills jag sett protokollen och bedömningarna.
Poängavdrag för slarvig hästsvans, handskar osv. Min dotter har fått avdrag för att hon inte haft spö (!) och för att hennes ponny var spänd i början av ritten. Borde hon inte fått plus för att hon fick honom att slappna av och klara banan? Utan spö?
:eek: Vaaa!! Men stilbedömning ska ju handla om hur ryttarna inverkar, väljer tempo, vägar osv. Det låter ju helt vansinnigt. Det stod en del om detta i Ridsport och de sa att de rykten som florerar om att domarna satt betyg på utrustning osv inte är sanna.
Citat från Ridsport nr 18:
"en stor del av diskussionen handlar om rena missuppfattningar säger Daniel. Färgen på stövlarna eller schabraket har inte givit några avdrag." "med tanke på hur ridningen såg ut på inomhus-SM på Strömsholm förra året, är det helt klart att något måste göras." "stilbedömningen är en måttstck på att ryttaren är på rätt väg med sin ridning."
I hela artikeln pratar de om att det som bedöms är ryttarnas förmåga att rida felfritt, säkert, korrekt och fort. De pratar ingenting om utseende. Det låter helt rätt, men det gäller ju att det är vad som bedöms irl också.
Det handlar väldigt lite om ridning.
[/QUOTE] Det är ju synd, för det är vad de säger att det ska handla om.
Kritiken som framkommer i tidningen handlar om att många tycker stilbedömning hör hemme i lägre klasser. iofs tycker jg det stämmer, men om ryttarna lärt sig rida och inverka bra redan som yngre är de ju bra när de kommer upp i en SM-klass och kan plocka extra poäng på en bra ritt. De ryttare som inte lärt sig tidigare behöver ju få en hint om att det är dags att lära sig. Om några år kanske de kan ta bort detta på högre klasser, men till dess tycker jag det ska vara kvar. Man får jobba från flera håll.

Senast ändrad:

Det stod en del om detta i Ridsport och de sa att de rykten som florerar om att domarna satt betyg på utrustning osv inte är sanna.

Men de pratar väl bara om SM? Jag har erfarenhet från lokala och regionala stilbedömmningar, inte sm, men jag tvivlar på att det är någon skillnad. Det är ju samma saker som ska bedömmas.

Tyvärr har jag inte sparat protokollen, annars kunde jag scannat in dem och skickat till förbundet. Minns att dotterns kompis fick poängavdrag i en punkt med motivering att ekipaget inte var prydligt. "Tänk på att sätta upp håret och ha rena ridbyxor" typ. Att tjejen ramlat av sin ungponny i klassen innan (mitt framför domarna) och därför hade skitat ner ridbyxor och kavaj var liksom inget de brydde sig om.

Som jag tjatat om tidigare så tycker jag det bästa är när stilhoppning är i en tidshoppningsklass. Bra att kunna få TVÅ placeringar på en start! ;)

Optimaltid var mer förekommande på den tiden jag var ridskoleryttare! Då fanns det någon sorts ridskolecup med nationell final som jag minns var på optimaltid.

Angående smak så plockades väl poängen på ryttarens klädsel och ponnyns "klädsel" bort?

Minns på den tiden jag tävlade stilhoppning, då kunde man bara få 10 poäng på "ryttaren klädsel" och "hästens omvårdnadsintryck" om man hade hästen flätad och ryttaren hade hårnät! Löjligt! :grin:

Med ett undantag så tycker jag att de som red bäst stilmässigt var de som var högst placerade! Sämst ridning såg jag klart och tydligt att de som var uteslutna hade, stilmässigt sämre och ponnyer med rejäl underhals = dåligt med dressyrarbete.

Så om man ska göra en bedömning utefter vad man såg där, då behöver inte vinnarna alls vara oroliga för stilbedömning, de får nog bra resultat vare sig det är stilbedömning eller på tid! :)

Som jag tjatat om tidigare så tycker jag det bästa är när stilhoppning är i en tidshoppningsklass. Bra att kunna få TVÅ placeringar på en start! ;)

Problemet är att det inte är tillåtet längre. Kom en TR ändring i år, eller om det var förra året. I alla fall på lokal nivå, minns inte exakt hur det var formulerat.

Men eftersom TR ändå låg nere i aktivitetsfältet kunde jag ju lika gärna kolla på det.

Moment 301, andra stycket
"Stilhoppning skall genomföras som en egen klass och får inte ingå med andra bedömningar"

[
QUOTE=Snuffsan;14686943]Men de pratar väl bara om SM? Jag har erfarenhet från lokala och regionala stilbedömmningar, inte sm, men jag tvivlar på att det är någon skillnad. Det är ju samma saker som ska bedömmas.
Ja i den artikeln handlar det om SM. Jag jobbade tidigare på en ridskola där chefen väldigt ofta var stildomare på regionala och lkala tävlingar. I hennes bedömningar handlade det om balans, kontakt, vägval, tempo. Jag såg aldrig något protokoll där hon nämnde något om hästens utrustning. Hörde henne aldrig prata omd det heller. Hon var en stor förespråkare av stilbedömning så vi pratade om det rätt mycket.

Tyvärr har jag inte sparat protokollen, annars kunde jag scannat in dem och skickat till förbundet. Minns att dotterns kompis fick poängavdrag i en punkt med motivering att ekipaget inte var prydligt. "Tänk på att sätta upp håret och ha rena ridbyxor" typ. Att tjejen ramlat av sin ungponny i klassen innan (mitt framför domarna) och därför hade skitat ner ridbyxor och kavaj var liksom inget de brydde sig om.
[/QUOTE]
Det låter bedrövligt. Det är ridningen det ska handla om. Inte ryttarens klädsel eller styling. Då får de allt utbilda stildomarna mycket bättre.

Det tror jag är rätt lätt att kringgå om man vill! Alltså att man på något vis kan klämma in stilbedömning också i en klass.

Kanske klubben i fråga hade råkat hitta gamla stilbedömningsprotokoll? För stilbedömningen förr i tiden hade ju med en egen punkt där hästens "omvårdnadsintryck" och ryttarens "klädsel" bedömdes.
Jag minns när det togs bort.

Det finns/fanns något som hette typ ekipagets helhetsintryck. Under den punkten kan man klämma in det mesta.

Hur menar du att man ska göra det? Det står utförligt i momentet att så inte är tillåtet. Jag citerade bara en kortare bit.

Såhär är hela moment 301:
"Bedömningen i stilhoppning skall vara A med stilbedömningsprotokoll. Benämningen skall vara A: stil enligt reglerna för lokal tävling oberoende av tävlingens status. Om två eller flera ekipage erhåller samma felpoäng skiljs ekipagen åt genom stilpoängen. Är även stilpoängen lika förklaras ekipagen likaplacerade.

Stilhoppning skall genomföras som egen klass och får inte ingå med andra bedömningar.

Gedomförande av stilhoppningsklasser ska främja en bra och enhetlig hoppstil hps ryttaren, stimulera förmedlingen av frunprinciperna för balans, följsamhet och genom riktig inverkan utveckla en god och effektiv tävlingsridning.

I stilhoppningsklasser visar det om ryttaren är på rätt väg i sin utbildning. Tyngdpunkten ligger på ryttarens sits och inverkan samt effekten av inverkan"

Mountain Horse Pony Cup? Blir bara propositionen godkänd kan man bryta mot TR, jag har ridit 1,10 bed A:0 flera gånger också...

Sen tycker jag att förbundet gjorde en tabbe när de skrev som de gjorde. Har det verkligen blivit fler klasser med stilbedömning?
/Lady_S

Istället för att stilbedömning skall vara avgörande kanske ett slags betygsystem skulle införas? Att man får ned å papper att tänk på detta, och tänk på detta. MEN tycker samtidigt att de som då dömer ska lyfta fram iaf minst en sak som är positiv hos ryttaren (speciellt då det gäller barn!) så får man med sig det protokollet hem.

Titta bara på Angelica augotsson och mic mac, se exempelvis från tidshoppningen i madrid...hon får rycka till rätt så ordentligt med ett väldigt skart bett på den hästen...och hästen går helt absurt överböjt uppåt med huvudet emellanåt...men hon måste rida den hästen så....för den är het och stark... men sen är angelica en sådan erfaren ryttare och stark i sin kropp så hon kan göra det på ett "snyggt" sätt, vilket kanske inte en ponnyryttare kan...än...men hon rycker rätt så kraftigt i munnen på den hästen runt hela banan...men hon måste ju på den heta hästen.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har inte kollat igenom alla filmer, men jag är benägen att hålla med !

Jag tycker ridningen överlag var ganska typisk ponnyridning, inte en ridning som kommer att fungera när de kommer upp i högre klasser på häst, så argumentet med rekrytering till storhäst känns väl sådär. Många av hästarna var rena benhoppare, dvs ingen ryggverkan. Några ryttare var såpass stora på sina ponnyer att det hade negativ inverkan. En del var inte följsamma, i flera fall så hoppade hästen fint och ryttare föll som en fällkniv precis över hindret och i nästa ögonblir sitta så tungt att de fick en duns i rumpan (inte konstigt att hästarna väljer att hoppa utan rygg efter ett tag).

Jag tycker en bedömningspunkt kanske borde vara hästens teknik - den borde ju bli bättre av en skickligare och följsammare ryttare.

Jo en sak till - man borde ha en punkt där kan kollar hur ofta hästen kommer fel på hindret - jag tycker att det också är en viktig sak.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Årets upplaga av ponny-SM i hoppning går under veckan av stapeln i Malmö. Sundsvall representeras av tre ryttare i form av Näsets...
Svar
0
· Visningar
396
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsportförbundet har publicerat regelverket för årets ponny-SM i hoppning inomhus. I den första SM-klassen ingår Svenskt Mästerskap i...
Svar
0
· Visningar
657
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
731
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Till helgen startar årets upplaga av Ridsport Ponny Cup. Serietävlingen i hoppning som går in på sin 23:e årgång. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
471
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka