Ponnyförälder startar namninsamling mot stilhoppning

Sv: Ponnyförälder startar namninsamling mot stilhoppning

Men hur ska det göras en (någorlunda) rättvis stilbedömning? Olika stilar finns det som ändå är lika bra för ekipaget. Två ryttare som brukar framhållas som stilryttare är Marcus Ehning och Eric van der Vleuten. De rider inte likadant så vilken stil är det som gäller?
Hur ska ryttaren kunna ta till sig av kommentarerna om domare A skriver "Bra sits över hinder, stå mer i lätt mellan hindren" och domare B skriver "Räta upp dig mer över hindren, sitt stadigare i sadeln mellan hindren".

I dressyr finns det direktiv för hur en rörelse ska utföras. Det finns inte direktiv för hur ett ekipage ska hoppa en trippelbarr, en kombination eller en vattengrav. Hur ska det då regleras?

Jag måste säga att jag tycker det är helt fel! Barn måste få vara barn. Vill de ha rosa benskydd och rött schabrak för att de tycker det är fint ska det få ha det!

Tycker det är tillräkligt "utseendefixerad" sport där man kan spendera en massa pengar för att se "snygg" ut....sen som barn, när man är i en utsatt ålder desutom, tycker jag det hela ska vara KUL. Självklart skall inte man sitta å rycka och banka på hästen, men ärligt tycker jag många ponnyekiage absolut inte gör detta utan är väldigt duktiga. Annars tycker jag det är tränarens jobb att säga till om det.

Tror det blir lätt att man jämför sig med andra, och tar bort det viktigaste, att det skall vara KUL! Alla har inte samma förutsättningar, men att lägga in sådant här i mästerska tycker jag är fel. Finns ju flera andra tävlingar där det handlar om stilbedömning....räcker inte det?

Ska kvalen till finalen stilbedömas borde även kvalen till SM göra det. Svårt och dumt att bli bedömt på stil när man kvalat genom felfria rundor. Stilbedömning på alla nationella tävlingar i Sverige känns dock inte så genomförbart... Ska man nödvändigtvis ha stilbedömning på SM borde man givetvis ranka ekipagen efter fel i andra hand, därefter stil och sedan tid.

Tyvärr behövs det eftersom ponnyhoppryttare inte kan rida

Vilken oerhört intelligent och konformistisk kommentar........:grin:
Stilbedömning borde i första hand införas på lokal och regional nivå där ryttarförmågan enligt mitt tycke är sämre än på elitnivå.
Bättra att börja på en mer basal nivå för att rätta till yngre och mer orutinerade ryttare.

Jag håller inte alls med. Jag tycker inte det viktigaste är att det skall vara "kul" utan att hästarna hanteras rättvist!

Det är väl också här jag tror att de flesta har sina invändningar mot ponnyryttare, inte hurvida de har rätt färg på kläderna eller står tillräckligt över hindrena.

kl
Det bör i min mening även vara basen för eventuell bedömning. Jämn mjuk kontakt med tygeln, noggrann eftergift och rättvisa förhållningar samt användandet av pådrivande medel. Efter det kan det diskuteras hurvida flaxande ben med sporrar bör låtas gå förbi eller om man verkligen bryr sig om ifall några armbågar sticker ut här och var.

Detta bör inte vara några svåra regler att sätta upp kriterier för, kan man tycka, och jag skulle verkligen välkomna sådana regler hela vägen upp från klubbnivå och även på SM. Sits och allmän inverkan kan som sagt läggas till efter det. Utseende kan vi skita i. Vill man rida i spökdräkt får man väl göra det.
Har man däremot en sadel som ligger väldigt illa skulle detta kunna påpekas. Det är sådant stil är till för tycker jag.

Sedan tycker jag helt klart att det skall räknas in i protokol och resultat. Men kanske inte med en gång innan det går att få till följbara regler och adekvata domare. Kanske inte ens som en större avgörande del, även fast jag personligen inte hade haft något emot det heller, men sådant finns det ju redan bedömningsklasser för.

Senast ändrad:

Jag skulle hellre skriva på en namninsamling som är för mer stilbedömning i sporten. (på alla nivårer) De som lärt sig rida sin häst har ju inget att frukta. De som racar genom banan med fladdrande armar och ben får en hint om att de behöver lära sig.

Jag skulle hellre skriva på en namninsamling som är för mer stilbedömning i sporten. (på alla nivårer) De som lärt sig rida sin häst har ju inget att frukta. De som racar genom banan med fladdrande armar och ben får en hint om att de behöver lära sig.

Det trodde jag också. Tills jag sett protokollen och bedömningarna.
Poängavdrag för slarvig hästsvans, handskar osv. Min dotter har fått avdrag för att hon inte haft spö (!) och för att hennes ponny var spänd i början av ritten. Borde hon inte fått plus för att hon fick honom att slappna av och klara banan? Utan spö?

Ryttare med äldre, stadiga ponnys som före ritten flätade om håret medan deras föräldrar gned av ponnyn med sämskskinn fick höga poäng på "prydlighet".

Det handlar väldigt lite om ridning.

Det verkar som idén är god och bra men utförandet och tillämpningen under all kritik.

Om man nu infört en ny bedömningsgrund har man då inte specat upp vad som ska bedömas och hur?
Dvs bedöm tex sits och inverkan. Bedöm inte utseende, klädval, färgval osv.

Verkar väldigt ogenomtänkt.

precis det jag menar....klart snygg utrustning kan ge ett bättre intyg än "stina" som kommer i gummiridstövlar och lite för stor kavaj och rosa saker till sin ponny fast hon kanske rider minst lika bra, eller bättre än de som har råd att köpa de snyggaste utrustningen/kläderna e.t.c.

alla har olika förutsättningar och alla hästar är också olika...självklart är det mycket lättare att rida snyggt med minimala hjälper på en välskolad rutinerad ponny (som säkert kostat minst 200.000-400.000 om det handlar om ponnyer i mästerskapsammanhang) än en exempelvis yngre förmåga eller inte lika välriden/svårriden häst, (och en helt annan prislapp...)

Det blir ju löjligt om bedömningarna koncentrerar sig på sånt !

För att svara lite till LadyCG
Visst har man olika stil, men det handlar inte om huruvida det skall vara på ett visst sätt eller på ett annat, det handlar om att rida på ett för ponnyn/hästen schysst sätt oavsett om man står i lätt sist eller sitter i sadeln, det är ju olika på olika hästar. Självklart måste ju domarna utbildas på ett relevant sätt, varför skulle inte en hoppdomare kunna se skillnaden på schysst ridning och slit och fläng

självklart är det mycket lättare att rida snyggt med minimala hjälper på en välskolad rutinerad ponny (som säkert kostat minst 200.000-400.000 om det handlar om ponnyer i mästerskapsammanhang) än en exempelvis yngre förmåga eller inte lika välriden/svårriden häst, (och en helt annan prislapp...)

Liten parentes, de coola ridskoleponnysarna kan man låna till en lokal/regional tävling. Ofta går de flera klasser om dagen och har en hel bataljon som putsar dem innan tävling. I en stilhoppning är de säkra kort och alltså bättre. Min dotter satt på en snordyr, ung, fullblodskorsning med kapacitet och nerver upp över öronen. Mycket sämre.

Jag trodde den som klarade av att rida den svårare ponnyn på ett bra sätt skulle ha en fördel eftersom det visade mycket mer ridning, men icke. Att dessutom få poängavdrag för att man inte har spö då man rider den typen av ponny är ganska märkligt.

*KL

Låter oerhört underligt att få kritik för sånt som vilken utrustning man har såvida den inte är olämplig.

Vi har stilbedömning på lokalnivå varje år när vi arrangerar ponnyhoppning, men det är standardprotokollen där man bedömer typ sits, tempo, rytm, inverkan, blick o.s.v. Vi har fått otroligt god respons på det både från tävlande, föräldrar och distriktets funktionärer.

Jag tycker absolut att stilhoppning, så som den är tänkt att vara, är ett jättebra verktyg. Jag är dock inte säker på om jag tycker det ska avgöra ett mästerskap. Som jag förstått det har det dessutom sköts ganska dåligt i år och då kan jag förstå att folk är upprörda med felaktiga protokoll och allt vad det varit.

KL

Håller med om att idén är jättebra, men ska det göras ska det göras 'rätt', ex. minst 3(?) domare, varav minst(?) 2 utländska(?) ett tydligt protokoll att följa där man inte räknar in färg på schabrak... utan just det som tidigare kommenterat, schysst ridning, var var halvhalten?, planerades vägen? osv.

Tycker även att stilbedömningen borde ta större plats, både på ponny och stor häst, att det är mer pyramidformat, så att det är större vikt på lokal och regional och minska ju längre upp man kommer. (så att det inte behöver vara med på SM eftersom grunden är lagd). Däremot ex. att kval till mästerskap även ska bedömas på stil (utöver tid). Att det är med nu är för att sätta plåster på ett sår, men det behöver ju givetvis göras någonting åt det långsiktigt.

Någonting jag hade velat se, är att man, (tillsammans med grönt kort?) inför starttävling, som bedöms i ryttartest (av den enklaste sort), kanske t.o.m. dressyryttartest (där man rider 4 i taget) som man måste rida på godkänd procent för att få tävla 'på riktigt'. Som att genomföra en godkänd programriding i motsvarande LC fast i ryttartestbedömning, ett sätt att kolla att innan man åker ut och tävlar har någorlunda koll på start och stopp knappen. (detta skulle ju då alltså vara obligatoriskt för alla grenar).

Undra om det inte ingår ett mindre ridprov i grönt kort numera.

Tycker du att det fungerar bra på stilbedömningar idag?
Jag har ridit en del stilhoppningar som barn och jag gillade det aldrig. Hörde heller aldrig någon annan som gillade det. (Det oavsett om ryttaren fick dagens högsta poäng eller en sämre poäng.)
Om det enda som ska bedömas är att ryttaren rider på ett schysst vis så förstår jag inte varför det inte bara beslutas att de vanliga domarna måste sätta ner foten. Det finns redskap för det redan idag men det används kanske i tillräcklig utsträckning?

Vi har stilbedömning på lokalnivå varje år när vi arrangerar ponnyhoppning, men det är standardprotokollen där man bedömer typ sits, tempo, rytm, inverkan, blick o.s.v.

<<<jag citerade pancakes >>>

Och jag tycker de bedömningspunkterna är väldigt relevanta och borde vara giltiga även för högre nivåer.

Varför är hoppryttare så otroligt rädda för stilbedömning ?

Nu har jag inte läst hela tråde och är tyvärr dåligt insatt i hur bedömningen går till. Men varför inte införa ett slags stilmoment där man måste vara "godkänd", inte så att den med bäst stil vinner.

<<<jag citerade pancakes >>>

Och jag tycker de bedömningspunkterna är väldigt relevanta och borde vara giltiga även för högre nivåer.

Varför är hoppryttare så otroligt rädda för stilbedömning ?

Sits och tempo kan ju vara olika beroende på vilken typ av häst ryttaren sitter på, hur ska det bedömas på ett bra vis?
De övriga punkterna bör ju vara tämligen likartade oavsett hästmaterialet.

Jag gissar att det beror på att stilbedömning är subjektivt och inte mätbart. Vill vi ha det som i gymnastiken? Simhoppet? Dressyren?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Årets upplaga av ponny-SM i hoppning går under veckan av stapeln i Malmö. Sundsvall representeras av tre ryttare i form av Näsets...
Svar
0
· Visningar
396
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsportförbundet har publicerat regelverket för årets ponny-SM i hoppning inomhus. I den första SM-klassen ingår Svenskt Mästerskap i...
Svar
0
· Visningar
657
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
731
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Till helgen startar årets upplaga av Ridsport Ponny Cup. Serietävlingen i hoppning som går in på sin 23:e årgång. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
471
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025