Bukefalos 28 år!

Ponnyjävel!

Det är ett annat system än min grind har. Istället för en dunk har jag en fjäder och en löpande lina genom en trissa. Men med en elastisk lina kan det gå att ordna ändå.

Det är bara två olika sätt o man kan välja vilket man gör. Funktionen är den samma. Tycker dock inte om den elastiska grinden då det är strömbortfall i dom.
 
Har tyvärr ingen lösning på ditt problem. Men jag hade själv varit rätt att en häst skulle fastna i en tråd som låg på marken. Hästar är fenomenala att göra sig illa på allt de bara kan och en tråd i karleden är inget roligt och extremt svårläkt eftersom det rör sig hela tiden. Jag vet..... eftersom en av mina drog benet över tråden på bete och skar upp karleden, tog månader innan det var riktigt läkt, gick ju inte att sy :banghead:
 
Jag har bytt ut fjädersystemet mot en elastisk tråd. Dock skulle jag behöva upp med någon mer stolpe för att den inte ska landa på marken, vilket den absolut gör nu. Vi har vinter och snö, så fler stolpar blir det inte i år, den får helt enkelt ligga på marken, med ström i. Jag kan inte öka spänningen på tråden, det orkar elektromagneten inte med.

Den här ponnyn är klurig, men förståndig, tror absolut inte att hon kommer trassla in sig i den, absolut inte när det är ström på den. Hon kommer nog snabbt lära sig passera med avstånd till tråden på marken.

Så, det blev inte perfekt, men det blev ström på i alla fall. När det blir blött och strömförande i marken till våren får vi lösa det på något annat sätt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har mina hästar på lösdrift med fri tillgång på hö. Har nu insett att det inte riktigt funkar för den ena som är väldigt...
Svar
5
· Visningar
8 346
Senast: mahlmt
·
Ekonomi & Juridik Har haft en lunchgrind (med 12v magnet) i hagen nu ett tag och i början fungerade det perfekt, tills en utav hästarna blev för smart...
Svar
8
· Visningar
3 862
Senast: kvandi
·
Hästmänniskan Nu vill vi skriva tydliga, enkla och följara regler för att i fortsättningen få bättre tur med hyresgäster i stallet. Är dessa okej? Säg...
Svar
6
· Visningar
2 531
Senast: Tacitus
·
Träning Nu har Novan problem. Jag vet inte vad som hänt men hon vågar inte äta :(. Igår kom jag ut till stallet för att ta in henne från hagen...
Svar
16
· Visningar
1 447
Senast: vovicockokanon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp