Bukefalos 28 år!

Automatisk lunchgrind...smart häst!?

mian

Trådstartare
Har haft en lunchgrind (med 12v magnet) i hagen nu ett tag och i början fungerade det perfekt, tills en utav hästarna blev för smart!

1.Han kom först på att det var bara att springa in i grinden så öppnades den. Detta var väl inte så farligt de andra blev ju också glade, men de fick ju lunchen lite väl tidigt.

2.Jag ändrade om grinden och satte dit en undertråd. Nu kom hästen på att man kan ducka och komma under grinden. Då åt han upp all lunch helt själv och de andra stod utanför och fick va utan hela dagen.

3.Ändrade om grinden så att resålinan var i mitten + en över och en undertråd., totalt 3 trådar i grinden. Detta fungerade tills för ungefär en vecka sedan då började han dyka under igen och han lyckade få undertråden att flytta sig så att ej hela grinden öppnades. :eek:

Nu är mina idéer slut, har kolla runt en hel del på nätet men inte hittat någon bra lösning mer än de som jag redan testat med extra trådar. JA, det är STRÖM i grinden!:cool:
Är det bara jag som har en extremt smart häst i hagen som lyckas komma in till höet hur man än gör?! :confused:
Funderar på om man kan hänga upp det i träden på något sätt, men det blir ju rätt tungt och dra upp det. Även de andra i stallet måste kunna klara av att ladda detta på morgonen.
Tacksam för alla tips och idéer!
 
Sv: Automatisk lunchgrind...smart häst!?

Vår lilla smarting har gjort något liknande, i hans fall räcker det med att se till att understa tråden är tillräckligt låg, samt att det inte är för glest mellan trådarna.
"För lågt"(för vår kille) är om undertråden hänger högre än ponnyns öronspetsar om han sätter mulen i backen, för så hög tror han på allvar att han är :p
 
Sv: Automatisk lunchgrind...smart häst!?

Nu beror det kanske på hur många hästar ni har, men annars kanske lunchboxar vore något? Har själv ingen erfarenhet av luchgrindar.
 
Sv: Automatisk lunchgrind...smart häst!?

Tillräckligt lågt är det för hans del egentligen är bara 30 cm överbacken, men han tror väl han är mindre då.;)

Eftersom jag bara använder mig utav en magnet så sitter ju den på mitten av ett stag. Undertråd och övetråd sitter i staget och när han går under så vrider sig staget runt mitten linan. Allstå sitter ej undertråden fast, om ni förstår hur jag menar.

men annars kanske lunchboxar
Nja, det blir ett lite för dyrt alternativ. Annars hade nog det fungerat, om han ej tagit sönder dom förstås.


Måste finns fler bra ideer här på buke....:bump:
 
Sv: Automatisk lunchgrind...smart häst!?

Det som har funkat på mitt russ som använder sig av samma taktik när hon ska rymma är att sätta tråden 10-15 cm från marken, alltså precis i noshöjd och ha all ström på undertråden.
 
Sv: Automatisk lunchgrind...smart häst!?

Vi gjorde också så i perioder att vi satte riktiga grindar i grindhålet, och så fick någon åka dit och öppna. Då satt handtagen rejält och det var bra med ström, det var som att han kom av sig då.
 
Sv: Automatisk lunchgrind...smart häst!?

Sätt en antenn på honom så han känner stötarna rejält innan han kommer igenom.

Ta ståltråd, linda runt nackstycket på grimman o låt det sticka upp en "antenn" mellan öronen. När han börjar krypa under tråden går strömmen via antennen rakt ner i nacken. Det behövs oftast bara antenn på några rymningsförsök så lär de sig att krypa under tråd gör visst ont o så kan man ta av den sen... Sätt eltejp runt ändarna på tråden så han inte kan skada sig på dom bara.
 
Sv: Automatisk lunchgrind...smart häst!?

Sätt en antenn på honom så han känner stötarna rejält innan han kommer igenom.

Ta ståltråd, linda runt nackstycket på grimman o låt det sticka upp en "antenn" mellan öronen. När han börjar krypa under tråden går strömmen via antennen rakt ner i nacken. Det behövs oftast bara antenn på några rymningsförsök så lär de sig att krypa under tråd gör visst ont o så kan man ta av den sen... Sätt eltejp runt ändarna på tråden så han inte kan skada sig på dom bara.

Det där testade jag på min rymmar-shettis :p Men han sprang ut likförbenat iaf XD
 
Sv: Automatisk lunchgrind...smart häst!?

Det där testade jag på min rymmar-shettis :p Men han sprang ut likförbenat iaf XD

Var han oskodd?

Då kan man lägga till en 'jord' i form av en hängande ståltråd/elrep som släpar i marken när han är i "rymmarhöjd" med huvudet.

Fast det verkar som om vissa hästar helt enkelt vant sig vid stötar och inte blir rädda? Kompisen har en sådan åring iår, hon går ut oavsett alla uppfinningar med antenner o sånt ;) det är väl bara trästaket som gäller i dom fallen ;)
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 833
Senast: Mia_R
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
21 359
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 039
Senast: Stereo
·
Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 640
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp