Bygga automatisk fodergrind/foderbox

jis

Trådstartare
Hej!
Jag har mina hästar på lösdrift med fri tillgång på hö.
Har nu insett att det inte riktigt funkar för den ena som är väldigt lättfödd.
Jag måste därför minska den hästens energiintag på något sätt.
Jag jobbar dock heltid och har ingen möjlighet att åka hem på lunchen för att fodra, så jag måste hänga ut tillräckligt med hö på morgonen för att det ska räcka så de inte står utan mat för länge innan jag kommer hem på kvällen. Därför blir det för mycket för den ena hästen. :(

Första steget är att blanda ut höet med halm.

Hjälper inte det tillräckligt så funderar jag på någon form av automatiskt fodergrind/foderbox som öppnas vid vissa bestämda tider. Då kan de få mindre mängd foder och lite oftare så de inte blir så hungriga emellan måltiderna.

Jag undrar därför om det är någon som byggt något bra automatiskt fodersystem själv?
Hur byggde ni (visa gärna ritning)? Och vad kostade det totalt?

Helst ska det vara något som kan stå fristående i hagen så att de inte behöver gå in i ligghallen för att äta.
 
Hejsan!

Där jag tidigare hade min häst uppstallad hade vi någon slags "magnet-timer" på staketet, det gick att ställa in exakt tid den skulle släppa tråden och på det sättet kunde vi bestämma när hästarna skulle få sin lunch. Då stängde vi in en yta av hagen som dom fick gå in i och äta, dock vet jag inte vart man får tag på den där mycket bra uppfinningen :( men hittade på en liknande lösning här: http://www.hungryhorses.se/html/?sida=produkter&sektion=gate

Hoppas det var till någon hjälp, och du kan ju kika runt lite ifall någon har nån aning om vart man kan finna den där magnettimern.
Mvh Sofie :)
 
Finns ju väldigt bra fodergrindar man kan köpa. Man kan ju då bygga fållor som öppnar sig. Jag har en fodergrind som heter Feed-X som funkade väldigt bra för mina behov med lunchgrind. Den hade dock bara en timer för max 6 timmar, så vill man ha flera fållor eller ha längre mellan måltiderna kan ju just den bli lite knivig.
 
Hade jag haft samma bekymmer och lösning i sikte hade jag velat ha såna där boxar som släpper ner givan.

Placerat antal efter behov i hagen på längre avstånd från varandra och på högre stolpar tex så att hästarna inte kan komma åt dem.
Avståndet i mellan dem motiverar rörelse under dagen och jag hade valt ett par stycken som släpper liten giva på olika tider så att det motiverar rörelse och sysselsättning ytterligare.

Personligen är jag inget fan av grinden då jag skulle känna att fodret kan hinna bli dåligt medans den delen är stängd om man inte bygger ytterligare en lösning m foderlåda med tak och att det finns risk att maten blåser iväg och då känns lösningen lönlös. Ett till minus är att hagen blir mindre en väldigt lång tid av dagen.
 
Vi använder Feed-X och är mycket nöjda! Vi funderade på låda också men vi vill ha så lite "fasta föremål" i hagen som möjligt, dessutom så är marken hyfsat lerig så det är tungt att hålla på och flytta foderlådorna vid behov. Vi har torrt hö från rundbal, dvs så är det rätt "fluffigt" och borde kunna blåsa bort lätt men det har aldrig hänt. Vi fick dock fylla våran dunk som används som vikt med mer sand än vad som var meningen för grinden rullade inte upp så snabbt som vi önskade, nu hinner knappt handtaget landa på marken innan tråden är upprullad.

Vi funderade också på att göra en egen först men när vi kollade upp vad materialet skulle kosta så kändes det värt att köpa en färdig konstruktion för att slippa besväret :)
 
Jag har använt feed-x.
Skippade dunken som vikt och använde en metallbit som tyngd istället. Skippade grindhandtaget också så fastnar inte det i marken.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 619
Senast: Angel
·
Foder & Strö Min ena häst är väldigt lättfödd, och hungrig. Jag tänkte därför dryga ut högivan med halm. Men kan man ge vilken sort halm som helst...
Svar
7
· Visningar
3 743
Senast: Equilina
·
Foder & Strö Hej! Jag har blivit erbjuden att köpa ensilage tillsammans med en granne. Eftersom vi då köper en större mängd ihop blir priset...
2
Svar
22
· Visningar
1 969
Senast: jis
·
Foder & Strö Hej! Ska till våren påbörja byggandet av vår lösdrift där vi ska ha två hästar. Har tänkt ha fri tillgång på foder (med...
2
Svar
22
· Visningar
7 634
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp