Ponnymätning

Det som tar plats är väl att det tar upp boxar. Här så alla får samma tid, och så får man vääänta.

Minns jag rätt så har kliniken jag använt sen de här reglerna infördes en kö-ordning. Du vet givetvis inte din exakta tid men en ungefärlig tid. (Typ räkna 10 min per ponny.)
Jag vet bestämt att inga boxar erbjöds, inte ens till mig med 3-årig hingst. Ponnyerna fick stå inne och vänta (om de kunde uppföra sig och det var nästa ponny på tur), ute och vänta eller i sin transport.
 
Och med tanke på hur många "maxade" ponnyer man ser på tävlingsplatserna så är justeringar vid mätning uppenbarligen fortfarande ett stort problem...
Mätreglementet gör att vi fullt lagligt kommer ha en del övermaxade ponnyer..

En skodd ponny som mäter in på 149.9 cm t ex. Först dras en cm av för skorna, då är den 148,9 cm. Sen avrundas nedåt till närmsta heltal. Ponnyn kommer mätas in enligt gällande mätreglemente till 148 cm. Detta är alltså inte fusk, inte mygel. Det är en hundraprocentigt korrekt mätning enligt gällande mätreglemente.

Men när du ser den i princip 150 cm höga ponnyn på tävling, där den är lite taggad och spänd med kanske - ja då kommer du garanterat tro att den är mygelmätt. Men icke...
 
Kommer du undan att vaccinera dina hästar årligen eller sko dem regelbundet ?

Nej. Eller det är iofs bara en ponny som är skodd. Men vad det har med saken är högst oklart.

Poängteras ska väl iaf att om min hovslagare eller veterinär dubblat priset och tvingat mig att åka till en specifik klinik för att sko/vaccinera ponnyerna så hade jag bytt hovslagare/veterinär. Det funkar tyvärr inte så bra när det gäller mätningar.
 
Fast, allvarligt talat så FINNS det ju ett problem med nedmätta ponnyer? Det är inget vi bara kan se genom fingrarna med, där med inte sagt att jag har den blekaste aning om vad man ska göra åt det... :p

Jag är inte aktiv inom ponnysporten, mer än att jag är på en del hopptävlingar varje år, och har endast varit på en mindre mätning :eek: Men det är ju bara att se på hur många ponnyer det finns i lägre ändan av intervallet vs hur många det finns inom de två översta cm i varje kategori... Rimligtvis borde det ju vara lika många :angel:

Och om ni bara träffat ponnyägare som inte bryr sig om om ponnyn blir maxad i en kategori eller liten i nästa kategori, så GRATTIS! Det är tyvärr inte min uppfattning, men jag blir gärna överbevisad! :up:
 
Fast, allvarligt talat så FINNS det ju ett problem med nedmätta ponnyer? Det är inget vi bara kan se genom fingrarna med, där med inte sagt att jag har den blekaste aning om vad man ska göra åt det... :p

Jag är inte aktiv inom ponnysporten, mer än att jag är på en del hopptävlingar varje år, och har endast varit på en mindre mätning :eek: Men det är ju bara att se på hur många ponnyer det finns i lägre ändan av intervallet vs hur många det finns inom de två översta cm i varje kategori... Rimligtvis borde det ju vara lika många :angel:

Och om ni bara träffat ponnyägare som inte bryr sig om om ponnyn blir maxad i en kategori eller liten i nästa kategori, så GRATTIS! Det är tyvärr inte min uppfattning, men jag blir gärna överbevisad! :up:

Varför borde de rimligtvis vara lika många? Många uppfödare avlar mot maxade ponnyer inom kategorin. En del kommer trilla över, men majoriteten kommer att hamna strax under gränsen. De som vill tävla köper ofta en maxad med.
Så jag tror inte just det kan användas för att hävda att det är många övermätta.

Och som sagt, upp till 149,9 cm med dojor så är det en maxad D. Upp till 140,9 cm med dojor är det en maxad C. Upp till 131,9 cm så är det en maxad B. Och så vidare...
 
Men om kontrollen inte är större för att det mäta på klinik faller ju argumentet att det är pga tidigare mygel med nedmätta ponnyer.

Jag köper helt argumentet att de ska mätas på vettiga, jämna golv och att det kunde vara lite si och så med det tidigare. Men det finns ju fler ställen än klinik med plana golv?
?

Känns som du helt missuppfattat problematiken och att det inte handlade om plana golv i sammanhanget ?
 
Fast, allvarligt talat så FINNS det ju ett problem med nedmätta ponnyer? Det är inget vi bara kan se genom fingrarna med, där med inte sagt att jag har den blekaste aning om vad man ska göra åt det... :p

Jag är inte aktiv inom ponnysporten, mer än att jag är på en del hopptävlingar varje år, och har endast varit på en mindre mätning :eek: Men det är ju bara att se på hur många ponnyer det finns i lägre ändan av intervallet vs hur många det finns inom de två översta cm i varje kategori... Rimligtvis borde det ju vara lika många :angel:

Och om ni bara träffat ponnyägare som inte bryr sig om om ponnyn blir maxad i en kategori eller liten i nästa kategori, så GRATTIS! Det är tyvärr inte min uppfattning, men jag blir gärna överbevisad! :up:

Visst finns det ett problem. Jag är dock inte alls övertygad om att det här är lösningen. (Om inte syftet är att minska tävlandet rakt över för då ser jag en poäng med detta.)

Vet du hur statistiken ser ut på de mätta ponnyerna? Finns det någon sådan statistik så tar jag gärna del av den :)

Du har inte träffat mig men vi kan säkert styra upp något. Jag bryr mig inte alls om hur stora mina ponnyer blir så länge de är just ponnyer. (Helst D-ponnyer eftersom det gör det lättare för mig att sköta inridning och träning själv.) Jag har nu bara två ponnyer kvar, en slutmätt vid 8 års ålder till 144,5 cm (intressant nog 146,5 cm som 7-åring) och en som vid 3 års ålder mättes till 133 cm. Ponnyn jag avlivade i höstas var vid slutmätning 143 cm, om jag minns rätt.
 
Varför borde de rimligtvis vara lika många? Många uppfödare avlar mot maxade ponnyer inom kategorin. En del kommer trilla över, men majoriteten kommer att hamna strax under gränsen. De som vill tävla köper ofta en maxad med.
Så jag tror inte just det kan användas för att hävda att det är många övermätta.

Och som sagt, upp till 149,9 cm med dojor så är det en maxad D. Upp till 140,9 cm med dojor är det en maxad C. Upp till 131,9 cm så är det en maxad B. Och så vidare...
Va ??? Fattar inte vad detta har att göra med det som skrivits i tråden ?
 
Känns som du helt missuppfattat problematiken och att det inte handlade om plana golv i sammanhanget ?

Nej det handlade om att ponnyer mäts av mätmän som ägaren känner, att det görs hemma i stallet etc.

Men det är samma mätman som mäter på veterinärstationen nu som mätte hemma i stallen (åtminstone här). Och veterinären tittar inte på måttet de gånger jag varit med.

Så jag kan utan problem snacka med Nisse Mätman som jag är tjenis med, om att jag kommer in för mätning den nittonde och att det verkligen inte gör något om han skulle råka läsa lite fel.

Däremot gör regeln om TVÅ mätmän att det blir besvärligare - men regel om två mätmän skulle göra det besvärligare även hemma i stallarna.

Så jag kan inte se hur du menar att just mäta såsom nu är enda sättet hindra mygel?

(Sen hemma i stallet var jättelänge sen det mättes, det brukade vara på ridskolan. Så lite publik var det alltid. Men publiken stirrar ju ändå inte på mätkäppen, så..)
 
Jag tror faktiskt fusket minskat, dock ej beroende på nya reglerna. Det är (eller var) relativt lätt att som konkurrent/medtävlare begära att en ponny ska kontrollmätas. Så att försöka mygla igenom en "ponny" som med skor är 153 - 154 cm i mankhöjd är rätt riskabelt, åtminstone om det kommer gå bra på tävlingsbanorna.
 
Nej det handlade om att ponnyer mäts av mätmän som ägaren känner, att det görs hemma i stallet etc.

Men det är samma mätman som mäter på veterinärstationen nu som mätte hemma i stallen (åtminstone här). Och veterinären tittar inte på måttet de gånger jag varit med.

Så jag kan utan problem snacka med Nisse Mätman som jag är tjenis med, om att jag kommer in för mätning den nittonde och att det verkligen inte gör något om han skulle råka läsa lite fel.

Däremot gör regeln om TVÅ mätmän att det blir besvärligare - men regel om två mätmän skulle göra det besvärligare även hemma i stallarna.

Så jag kan inte se hur du menar att just mäta såsom nu är enda sättet hindra mygel?

(Sen hemma i stallet var jättelänge sen det mättes, det brukade vara på ridskolan. Så lite publik var det alltid. Men publiken stirrar ju ändå inte på mätkäppen, så..)

Din fråga var om plana golv därav svaret ;)

Det är som sagt stor skillnad på Nisse hemma hos dig och Nisse kopplad till institution även betalningsmässigt . Minskar risken för jäv och fusk vesäntligt som sagt .

Nisse hemma i stallet har inte sällan mätt ponnysarna många gånger där ponnysarna om inte annat varit lite höga och fått gå ut och jobba satan trötta osv och div medel däremellan för att Nisse någorlunda ska känna sig ok utan att direkt bryta mot själva mätningen i sig utan alltför dåligt samvete . Därav beslutet att mätning av ponny trots allt ska ske på klinik dvs lite mer publikt dokumenterat .
 
Senast ändrad:
Känns som du helt missuppfattat problematiken och att det inte handlade om plana golv i sammanhanget ?
Vad menar du är problematiken då? Såvitt jag vet handlar tråden om den höga kostnaden för att mäta ponnyer och varför det måste ske på klinik.

För övrigt har jag haft en ponny som mättes som 5-, 6-, 7- och 8-åring, alla gånger till mellan 147,4 och 147,8 men på kvalitets som 5-åring mättes till 152. Sanningen är inte alltid att ponnyn är nedmätt med fusk utan att de i en kanske upphetsande miljö kan vara större än vanligt.
 
Vad menar du är problematiken då? Såvitt jag vet handlar tråden om den höga kostnaden för att mäta ponnyer och varför det måste ske på klinik.

För övrigt har jag haft en ponny som mättes som 5-, 6-, 7- och 8-åring, alla gånger till mellan 147,4 och 147,8 men på kvalitets som 5-åring mättes till 152. Sanningen är inte alltid att ponnyn är nedmätt med fusk utan att de i en kanske upphetsande miljö kan vara större än vanligt.

Och idag skulle din ponny blivit mätt till 147 cm. Just det tycker jag är viktigt att komma ihåg innan man skriker om fusk, att idag dras upp till 0,9 cm av neråt. Alltid. Så i princip är allt som mäter in under 149 cm en ärligt inmätt ponny. Sen på tävling har den skor på sig, då är den 150 cm. Det är fortfarande en ärligt inmätt ponny. Så spänner den upp sig etc.
Dessutom framstår vissa hästar som mycket högre än de faktiskt är.
 
Vad menar du är problematiken då? Såvitt jag vet handlar tråden om den höga kostnaden för att mäta ponnyer och varför det måste ske på klinik.

För övrigt har jag haft en ponny som mättes som 5-, 6-, 7- och 8-åring, alla gånger till mellan 147,4 och 147,8 men på kvalitets som 5-åring mättes till 152. Sanningen är inte alltid att ponnyn är nedmätt med fusk utan att de i en kanske upphetsande miljö kan vara större än vanligt.
Problematiken enligt tråden är att det kostar pengar att mäta sin ponny på klinik ?
 
Angående fusk med höjd tror jag att det är lika utbrett nu som innan. Min ena ligger mellan två kategorier. Jag sa till mätmannen att det inte gjorde ngt om hon hamnade i den större kategorin. Mätmannen blev väldigt förvånad att jag inte ville ta ner henne trots att ponnyn var 1,5cm över gränsen (143,5 alltså). Dels spelar kategorin ingen roll för mig och dels tycker jag faktiskt att rätt ska vara rätt även om det är oattraktivt med en D-ponny på 141cm.

Så jämna golv eller inte så fuskas det nog allt. En av ponnisarna i kön innan oss tog det lång tid att mäta. Troligen för att få ner den till en lägre kategori.
 
Senast ändrad:
Problematiken är inte att det kostar pengar att mäta på klinik. Problematiken är att det kostar helt orimligt mycket pengar att mäta sin ponny. Detta pga ett regelverk som ska förhindra fusk, men tveksamt om detta ens är följden av dyra klinikmätningar.
Jag vågar påstå att problemet med fusk är otroligt mycket mindre jmf med när vi mätte ponnyerna hemma än innan kravet att mäta på klinik.
Tråden i övrigt enl ämne handlar ju om att det är dyrt .
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp