Bukefalos 28 år!

Ponnymätning

Anledningen att de ska mätas på officiell plats osv är väl att så otroligt mkt fusk och fuffens utifrån sociala relationer osv fanns på hemmaplan tidigare . Problemet med för stora ponnyer som blivit nedmätta har varit ett stort problem i tävlingsbranschen .

Vad det kostar som engångsavgift i sak är kanske inte en faktor om man ser till helheten .
 
Anledningen att de ska mätas på officiell plats osv är väl att så otroligt mkt fusk och fuffens utifrån sociala relationer osv fanns på hemmaplan tidigare . Problemet med för stora ponnyer som blivit nedmätta har varit ett stort problem i tävlingsbranschen .

Vad det kostar som engångsavgift i sak är kanske inte en faktor om man ser till helheten .

De mätningar jag sett har vet inte kontrollerat själva måttet. Så det fusket är det lika stor/liten möjlighet till.
 
Anledningen att de ska mätas på officiell plats osv är väl att så otroligt mkt fusk och fuffens utifrån sociala relationer osv fanns på hemmaplan tidigare . Problemet med för stora ponnyer som blivit nedmätta har varit ett stort problem i tävlingsbranschen .

Vad det kostar som engångsavgift i sak är kanske inte en faktor om man ser till helheten .

Va? Att jag straffas och får betala 700 spänn mer per mätning (det är ju ingen engångskostnad om man har ungponny) för att förr så fuskades det tycker jag inte kan anses rättvist. De där 2100 kronorna extra som det blivit för mig är ingen kul eller berättigad utgift utifrån någon helhet.
 
Va? Att jag straffas och får betala 700 spänn mer per mätning (det är ju ingen engångskostnad om man har ungponny) för att förr så fuskades det tycker jag inte kan anses rättvist. De där 2100 kronorna extra som det blivit för mig är ingen kul eller berättigad utgift utifrån någon helhet.
Varför anser du dig straffad personligen ? Det är väl ingen skillnad om man ser till att priser justeras allmänt utifrån olika motiveringar osv .
 
De mätningar jag sett har vet inte kontrollerat själva måttet. Så det fusket är det lika stor/liten möjlighet till.

Ja hur det går till på plats kan ju varken jag eller du se till . Det är samma oavsett vad vi pratar om allmänt . Det är nog stor vesäntlig skillnad om det skulle bli debatt att kollen skett på klinik plats så därav mindre fusk . Att veterinär i sig ska kolla själva mätmåttet har ju öht inte varit på tapeten .
 
Senast ändrad:
Ja hur det går till på plats kan ju varken jag eller du se till . Det är samma oavsett vad vi pratar om allmänt .

Men om kontrollen inte är större för att det mäta på klinik faller ju argumentet att det är pga tidigare mygel med nedmätta ponnyer.

Jag köper helt argumentet att de ska mätas på vettiga, jämna golv och att det kunde vara lite si och så med det tidigare. Men det finns ju fler ställen än klinik med plana golv?

Sen kan man om man vill diskutera vad den höga kostnaden gör med gräsrotsbredden. Att behöva betala 1000 kr för att starta två LC på ett år.

Nyfiken fråga - hur många av er i tråden som tycker priset osv är okej har ponny/har barn som tävlar ponny? Dvs hur många av er drabbas personligen av mätkostnad?
 
Varför anser du dig straffad personligen ? Det är väl ingen skillnad om man ser till att priser justeras allmänt utifrån olika motiveringar osv .

För att jag får betala mycket mer än vad som var brukligt tidigare? Det är ju en prisjustering på över 100%, tycker du att det faller inom normalspannet?
 
För att jag får betala mycket mer än vad som var brukligt tidigare? Det är ju en prisjustering på över 100%, tycker du att det faller inom normalspannet?


Vad menar du med normalspannet ? Det är en prislapp som satts och en kostnad i samband med att ngn behöver sin ponny mätt ?

Resonerar du samma om din häst behöver ngt klinikbesök eller om din bil måste fixas att det kostade mindre förra gången generellt ???

För mig är mätning av ponny ngn gång ekvivalent med att betala ngn avgift för ngt annat ngn gång per år oavsett vad det nu råkar vara . Inget att hoppa igång på i sak det kostar att ha djur/bil /osv ?

Kl

I övrigt finns det intressant läsning sista veckan på nätet och allmänt att Folksam reagerat på priser olika kliniker tar jmf med andra och skillnaderna är bemärkansvärda minst sagt . Värt att sätta sig in i allmänt .
 
Senast ändrad:
Vad menar du med normalspannet ? Det är en prislapp som satts och en kostnad i samband med att ngn behöver sin ponny mätt ?

Resonerar du samma om din häst behöver ngt klinikbesök eller om din bil måste fixas att det kostade mindre förra gången generellt ???

För mig är mätning av ponny ngn gång ekvivalent med att betala ngn avgift för ngt annat ngn gång per år oavsett vad det nu råkar vara . Inget att hoppa igång på i sak det kostar att ha djur/bil /osv ?

Men du skulle alltså inte reagera om din bil vid årlig standardservice får hämtas ut för 3 000 kronor istället för 1 500 kronor som det var förra året? (Med årlig standardservice menar jag alltså att det är samma sak som utförts båda gångerna.)
 
Men du skulle alltså inte reagera om din bil vid årlig standardservice får hämtas ut för 3 000 kronor istället för 1 500 kronor som det var förra året? (Med årlig standardservice menar jag alltså att det är samma sak som utförts båda gångerna.)
Jo det skulle jag . Det är ju inte det ngt jag skrivit handlar om. Alla som mäter sina ponnysar vet ju vad det kostar det blir ingen överraskning .
 
Har förståelse för hög avgift för mätmän, dom ska ju faktiskt stå ut med dessa :devil: ponnyägare! ;):angel: Är verkligen inte avundsjuk på jobbet, oavsett hur mycket pengar de tjänar...

Och ja, klart det finns andra ställen med plant golv, men var ska då gränsen helt praktiskt dras? Ska mätman godkänna varje enskilt ställe (kan ju bli jobbigt om de underkänner det när alla redan är på plats...) eller ska de på något märkligt sätt godkännas "uppifrån"? Av erfarenhet vet jag att hästägare har MYCKET olika uppfattning om standarden på allt, det som är bra enligt vissa är inte ens tänkbart enligt andra. Med klinik kan man iaf säkra upp en viss standard.

Är helt novis på ponnymätning, så vet inte hur det brukar se ut där ni är. Men på klinik ska det ju även tas i tanke att det upptas plats där det annars hade behandlats djur och tjänats pengar.
 
Jag menar prishöjningar som sker generellt på tex bensin, godis och nya bilar. Om jag imorgon skulle behöva tanka för 30 kr litern istället för 13 hade jag också gått i taket @mackan. Ja, det är ofantligt dyrt att ha häst och det blir ju inte billigare av att yrkesgrupper försöker sko sig maximalt på mitt hästintresse.
 
Jo det skulle jag . Det är ju inte det ngt jag skrivit handlar om. Alla som mäter sina ponnysar vet ju vad det kostar det blir ingen överraskning .

Men det är en utgift som man indirekt inte kommer undan. Det finns liksom inga andra möjligheter.
(Ja, jag vet att man kan låta bli att tävla men du förstår säkert vad jag menar.)
 
Har förståelse för hög avgift för mätmän, dom ska ju faktiskt stå ut med dessa :devil: ponnyägare! ;):angel: Är verkligen inte avundsjuk på jobbet, oavsett hur mycket pengar de tjänar...

Och ja, klart det finns andra ställen med plant golv, men var ska då gränsen helt praktiskt dras? Ska mätman godkänna varje enskilt ställe (kan ju bli jobbigt om de underkänner det när alla redan är på plats...) eller ska de på något märkligt sätt godkännas "uppifrån"? Av erfarenhet vet jag att hästägare har MYCKET olika uppfattning om standarden på allt, det som är bra enligt vissa är inte ens tänkbart enligt andra. Med klinik kan man iaf säkra upp en viss standard.

Är helt novis på ponnymätning, så vet inte hur det brukar se ut där ni är. Men på klinik ska det ju även tas i tanke att det upptas plats där det annars hade behandlats djur och tjänats pengar.

Godkännande av SvRf är väl en enkel lösning. Då kan som jag sa t ex en ridskola som vill det få sitt golv godkänt. Eller för all del en klinik som inte är en fd ATG-klinik (nu har väl Evidensia köpt de flesta/alla, men...). Det lär liksom finnas plant golv på fler kliniker än fd ATG...

Mätning på klinik skulle jag i sak kunna acceptera - om det då gällde alla kliniker (med gdk golv). Då skulle man kunna få lite konkurrens på prisbilden för klinikdelen med... (Mätmännen lär ju kosta samma lika ändå, och den kostnaden har jag inget emot).

Men nu så är det bara vissa kliniker som det är mätning på, prisbilden är helt identisk (dvs ingen konkurrens etc) och det blev med reglerna om på klinik mer än dubbelt så dyrt för många (iom att många får åka mycket längre). Och jag anser inte jag får något för de extra pengarna. Hade jag fått en liten hälsokoll av ponnyn t ex, ja då hade jag sett på priset med andra ögon, och en liten koll inför tävlingssäsongen är ju aldrig fel.

Men nu betalar man dubbelt så mycket för något som de facto för många blev sämre..
 
Har förståelse för hög avgift för mätmän, dom ska ju faktiskt stå ut med dessa :devil: ponnyägare! ;):angel: Är verkligen inte avundsjuk på jobbet, oavsett hur mycket pengar de tjänar...

Och ja, klart det finns andra ställen med plant golv, men var ska då gränsen helt praktiskt dras? Ska mätman godkänna varje enskilt ställe (kan ju bli jobbigt om de underkänner det när alla redan är på plats...) eller ska de på något märkligt sätt godkännas "uppifrån"? Av erfarenhet vet jag att hästägare har MYCKET olika uppfattning om standarden på allt, det som är bra enligt vissa är inte ens tänkbart enligt andra. Med klinik kan man iaf säkra upp en viss standard.

Är helt novis på ponnymätning, så vet inte hur det brukar se ut där ni är. Men på klinik ska det ju även tas i tanke att det upptas plats där det annars hade behandlats djur och tjänats pengar.

Berätta gärna hur ponnyägare är. På i stort sett alla mätningar jag varit på har folk betett sig som, ptja, folk.

Man skulle utan problem kunna godkänna fler platser på samma sätt som kliniker har godkänts. Jag vet inte exakt vad som krävs men t.ex. en grundkontroll som leder till ett godkännande. Uppföljande kontroll en gång per år eller dylikt.

Och nej, en mätning tar inte upp särskilt mycket plats. En ponny som mäts och en ponny som står på kö, antingen inne och eller utanför kliniken. Det känns inte så himla överväldigande.
 
Och med tanke på hur många "maxade" ponnyer man ser på tävlingsplatserna så är justeringar vid mätning uppenbarligen fortfarande ett stort problem...

Nåja, det kan ju bero på att de här reglerna är ganska nya och många tävlingsponnyer har mätintyg från många år tillbaka. Min ena ponny, som faktiskt är planerad att starta i år, har sitt slutmätningsintyg utfärdat 2000.
(Eller så ser man det från andra hållet: att det fortfarande fuskas med mätningar ...)
 
Berätta gärna hur ponnyägare är. På i stort sett alla mätningar jag varit på har folk betett sig som, ptja, folk.

Man skulle utan problem kunna godkänna fler platser på samma sätt som kliniker har godkänts. Jag vet inte exakt vad som krävs men t.ex. en grundkontroll som leder till ett godkännande. Uppföljande kontroll en gång per år eller dylikt.

Och nej, en mätning tar inte upp särskilt mycket plats. En ponny som mäts och en ponny som står på kö, antingen inne och eller utanför kliniken. Det känns inte så himla överväldigande.

Det som tar plats är väl att det tar upp boxar. Här så alla får samma tid, och så får man vääänta.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp