Bukefalos 28 år!

Ponnymätning

Inom hästnäringen efterfrågas det sällan kvitto, däremot får man ofta frågan om man inte kan utföra tjänster svart "skit i kvittot, jag kan inte dra av det ändå".

Jag tycker att hobbyhästägaren har fått ligga lite som man bäddat. Allt ska vara billigt, inget ska vara momsat. Det efterfrågas svarta varor och tjänster, men inget kvitto. Det behöver inte vara svarttjänst för att man inte vill lämna kredit, jag lämnar ALDRIG I LIVET kredit till hästmänniskor, det är som att be om att bli blåst. Betalning innan avlastning/utförd tjänst, annars blir det inget. Kreditförlusterna kan lätt sätta en liten näringsidkare i konkurs på en månad.

Visst är mjölkdiskussionen relevant. I vissa fall accepterar man marknadspriset, i andra fall ska det vara självkostnad för att det inte är roligt att betala för sin hobby. De som arbetar med hästar har i högre utsträckning förståelse för prissättning, för de vet vad det faktiskt kostar att köra omkring.

Körersättning är i princip aldrig mer än ersättning för själva bilen, körtidsersättning är däremot något annat, men det vet ju bara den som tar betalt - hur prissättningen är beräknad.

Eftersom mätmännen faktiskt är namngivna och införda i register har det sannolikt krävt något för att komma till godkännande. Troligen en kurs, kanske vidareutbildning. Det är sällan gratis. Det ska vara boende, kursavgift, måltider, körning, resor etc.
 
Nej, nu tror jag du gör det lite enkelt för dig. Körersättning är inte ersättning för bensin. Det är ersättning för körningen, bilen - allt med körningen. Jag tar 40 kr exkl. moms för att köra en mil, det blir också lite pengar om det är en bit iväg. Alternativt tar vi fast transportpris , vilket aldrig är under 250 kr exkl. moms oavsett sträcka. Vilket också är en del totalt. Och sedan är det inte 2000 kr de får behålla, det är inkl. moms. Momsen går ju till SKV, vi kan väl ändå inte förutsätta att ni bredvilligt bidrar till ekonomisk brottslighet?!

Kör jag I tjänst (jag utgår från min arbetsplats) får jag SJÄLVKLART betalt för det. Och tar betalt för det. Något annat är det inte tal om. Inte tusan lägger du en massa mil gratis i jobbet?

När ni inte KRÄVER kvitto bidrar ni ju i så fall till vad ni själv klassar som ekonomisk brottslighet. Varför gör ni det?

Vad det verkligen kostar, är det du betalt. Annars hade du ju inte betalt det - enkel matematik. Marknadspriset är det du betalt.

Som vanligt vill hästfolk att allt ska vara till självkostnadspris. Det är inte det som ligger till grund när man köper en tjänst. Det är marknadspriset. Inte tusan kräver man att få köpa mjölk till självkostnadspris på ICA?! Eller ens förutsätter att man ska få göra det.

Självklart ska de ha betalt för körning och tiden det tar, OM det var det de hade tagit betalt för. I mitt fall så tar de lika mycket per ponny om de är 5 stycken eller över 20, o jag tror inte att mätmännen (samma båda gångerna) har hunnit flytta så långt på de två veckorna. Man ska inte skriva att en kostnad ska fördelas om det är en fast kostnad. Men det är ju ett sätt att tjäna mer pengar eftersom mätkostnaden är standardiserad, o de sparar väl några minuter på att slippa räkna och hantera växelpengar. Jag förstår i Fioranos fall att det blir betydligt mer i resekostnad eftersom jag antar att det inte direkt kryllar av godkända mätställen i norrland.
Jag tycker också att det känns dumt att man betalar klinikavgiften med kort och får kvitto på denna, o ska betala mätningen kontant. Det står på klinikkvittot att jag har varit där för mätning, men det räknas ju inte.
 
Som alltid (och igen) är det den som har pengarna som har makten. Vill man inte betala för något, kommer det ju inte att gå att ta betalt för tjänsten. Väjer man ställe 2 istället för ställe 1, kommer ställe 1 inte att kunna överleva.

Det är en sida av saken. Jag begär kvitto, som ska in i bokföringen och därmed motsvara lagkrav. Det förutsätter jag presteras, och det kontrollerar jag när jag bokar tjänsten vare sig det är massör, hovslagare, veterinär eller mätning. Hur kommer det att gå till? Vad är det för avgifter, hur mcyekt är vad? I slutänden gör jag bedömningen om det är en rimlig kostnad. Om inte, står jag över. Om det är rimligt, betalar jag.

Jag har också ibland valt att lägga pengar på körning, för att det närmsta alternativet inte motsvarat mina förväntningar.
 
@Lovisaleonora Jag bor i Sundsvall, det finns inga alternativa mätställen. Folk kör mer än 20 mil för att komma hit och mäta eftersom det helt enkelt inte finns några andra ställen att mäta. Mätning måste utföras om ponnyn ska få lov att starta på ponnytävling, så vill man tävla måste det mätas.

Det är svårt att få en rimlig kostnad som kan kallas konkurrenskraftig, när det inte finns någon konkurrens.

För mig är det en självklarhet att välja körning om ett ställe inte motsvarar/har kompetens enligt förväntning. Om två veckor kör jag 80 mil t&r för att komma till klinik med mer kompetens än vad kliniken här kan erbjuda som exempel.
 
Precis, det känns rimligt att köra de där 80 milen för den kompetensen som måste till i det läget.

Jag tror att det kan vara läge att förändra, snarare att klaga. D v s arrangera själv och styra upp det. Har man en klinik i ryggen som är villig att upplåta lokal har man kanske en bra början?
 
Inte tusan kräver man att få köpa mjölk till självkostnadspris på ICA?! Eller ens förutsätter att man ska få göra det.

Lite OT men mjölken är väl tyvärr sämst att jämföra med nu när bönderna inte får sina kostnader täcka eftersom mjölkpriset är för lågt.. :( Så vi betalar väl inte ens självkostnadspriset för den.
 
Jag tycker det är vansinnigt skönt att slippa få ihop mätmän och veterinär själv så jag betalar gärna kliniken 450kr för att slippa det.

Dessutom skulle det bli dyrare att ta hem alla till stallet.

450+450+50 betalade jag nu. Som mest är det två gånger till och sen är hon färdigmätt.
 
Om man tycker att mätmän tjänar oskäligt mycket pengar så är det nog inget som hindrar att man själv går en kurs och utbildar sig. Just det faktum att antalet ponnyer som mäts skiftar så gör att jag inte tycker att ersättningen låter särskilt hög. Efter skatt och sociala avgifter blir det inte särskilt mycket betalt för att ha bokat upp sig en hel dag om det visar sig att det är få som kommer. Dessutom misstänker jag att rikttiden på 10 minuter gäller för lugna och väluppfostrade ponnyer som står stilla på okända ställen.
 
Om man tycker att mätmän tjänar oskäligt mycket pengar så är det nog inget som hindrar att man själv går en kurs och utbildar sig. Just det faktum att antalet ponnyer som mäts skiftar så gör att jag inte tycker att ersättningen låter särskilt hög. Efter skatt och sociala avgifter blir det inte särskilt mycket betalt för att ha bokat upp sig en hel dag om det visar sig att det är få som kommer. Dessutom misstänker jag att rikttiden på 10 minuter gäller för lugna och väluppfostrade ponnyer som står stilla på okända ställen.

I vårt fall tog två snälla ponnier 10 min för båda. Jag har faktiskt mailat förbundet ang kurser då det inte finna någon på gång i dagsläget. Att få lokala klubben godkänd som lokal borde inte vara så svårt, inte heller samordna med veterinär. Får se om förbundet gillar idén på att göra mätningen billigare om man själv anordnar efter gällande regler.
 
Jag tror faktiskt fusket minskat, dock ej beroende på nya reglerna. Det är (eller var) relativt lätt att som konkurrent/medtävlare begära att en ponny ska kontrollmätas. Så att försöka mygla igenom en "ponny" som med skor är 153 - 154 cm i mankhöjd är rätt riskabelt, åtminstone om det kommer gå bra på tävlingsbanorna.

Diskuterade det här med överdomaren och en mätman på ponnytävling i höstas, och deras svar fick iaf mig att backa ur alla såna tankar... Kändes inte det minsta lönt, då det kostar mig 1000 kr, djurägaren får veta datum och får tid på sig att "förbereda ponnyn", mätningen sker som jag förstår det i hemmamiljö och samma mätman som första gången + en annan? Stor chans att få ett annat resultat?

Sen tycker jag att det känns lite sådär när D-ponnyn i stallet är jämnhög med min storhäst...
 
Diskuterade det här med överdomaren och en mätman på ponnytävling i höstas, och deras svar fick iaf mig att backa ur alla såna tankar... Kändes inte det minsta lönt, då det kostar mig 1000 kr, djurägaren får veta datum och får tid på sig att "förbereda ponnyn", mätningen sker som jag förstår det i hemmamiljö och samma mätman som första gången + en annan? Stor chans att få ett annat resultat?

Sen tycker jag att det känns lite sådär när D-ponnyn i stallet är jämnhög med min storhäst...

Som jag förstått det är det nya mätmän som gör kontrollmätningen men att de som gjorde den ifrågasatta mätningen ges chans att närvara?
 
Som jag förstått det är det nya mätmän som gör kontrollmätningen men att de som gjorde den ifrågasatta mätningen ges chans att närvara?

Låter mycket mer logiskt, så det hoppas jag på! Överdomaren hade inte koll på det, utan det var mätmannen som fick berätta hur det funkade. Då kanske man skulle spara lite pengar och anmäla några ponnyer? :sneaky: (OBS! Skämt! :p:D )
 
I vårt fall tog två snälla ponnier 10 min för båda. Jag har faktiskt mailat förbundet ang kurser då det inte finna någon på gång i dagsläget. Att få lokala klubben godkänd som lokal borde inte vara så svårt, inte heller samordna med veterinär. Får se om förbundet gillar idén på att göra mätningen billigare om man själv anordnar efter gällande regler.
Men skulle skillnaden i minuter att mäta ngn ponny vara variabeln i sammanhanget enligt dig ?
 
Och idag skulle din ponny blivit mätt till 147 cm. Just det tycker jag är viktigt att komma ihåg innan man skriker om fusk, att idag dras upp till 0,9 cm av neråt. Alltid. Så i princip är allt som mäter in under 149 cm en ärligt inmätt ponny. Sen på tävling har den skor på sig, då är den 150 cm. Det är fortfarande en ärligt inmätt ponny. Så spänner den upp sig etc.
Dessutom framstår vissa hästar som mycket högre än de faktiskt är.


Tidigare när man mätte i stallgången och reglerna var annorlunda mätte man ner 152+ hästar bland annat och inte sällan genom att de fick gå ut och jobba satan så de blev hopsjunkna för att mätas igen på hemmaplan så mätaren i sak kunde vända kinden till s.a.s
 
Om man tycker att mätmän tjänar oskäligt mycket pengar så är det nog inget som hindrar att man själv går en kurs och utbildar sig.
Det finns ett väldigt stort hinder till detta, nämligen tillgången på kurser just för detta.
Jag missade senaste kursen som var, pga att jag var beräknad att föda barn två dagar före kursen. Så jag fick låta bli. :(
 
Gör du en besiktning inför försäljning? I så fall hade det ju varit en god idé att åka till den godkända kliniken och både mätt och besiktigat tänker jag. För mig hade mätkostnaden varit en del av försäljningen s a s.

Det är ganska svårt att samköra så tyvärr, alltså mättiderna med övrigt besök. Lite synd, kunde man mäta när man ändå var där eller boka in en mätning när man ändå skulle dit blev det enklare.
Som alltid (och igen) är det den som har pengarna som har makten. Vill man inte betala för något, kommer det ju inte att gå att ta betalt för tjänsten. Väjer man ställe 2 istället för ställe 1, kommer ställe 1 inte att kunna överleva.

Det är en sida av saken. Jag begär kvitto, som ska in i bokföringen och därmed motsvara lagkrav. Det förutsätter jag presteras, och det kontrollerar jag när jag bokar tjänsten vare sig det är massör, hovslagare, veterinär eller mätning. Hur kommer det att gå till? Vad är det för avgifter, hur mcyekt är vad? I slutänden gör jag bedömningen om det är en rimlig kostnad. Om inte, står jag över. Om det är rimligt, betalar jag.

Jag har också ibland valt att lägga pengar på körning, för att det närmsta alternativet inte motsvarat mina förväntningar.

Men vi har ju ingen makt?
Ponnyn måste mätas. Klinikerna som mäter har samma ägare och tar samma klinikavgift. Mätmännens ersättning bestäms av SvRF.
Priset är fixt. Konkurrens finns inte. Jag kan inte om jag vill tävla låta bli att nyttja tjänsten.

Så det går ju tyvärr inte visa missnöje med att vända sig någon annanstans. Det har jag tagit upp innan, att de borde öppna för att fler kliniker får vara mätstationer.
 
Och precis som @ameo var inne på fick jag kalla handen vad gäller utbildning. De skulle inventera behovet av mätmän och starta upp något i höst. Tills dess kunde jag gå som adept till en utav de befintliga här. Jättesugen, verkligen.
 
Och precis som @ameo var inne på fick jag kalla handen vad gäller utbildning. De skulle inventera behovet av mätmän och starta upp något i höst. Tills dess kunde jag gå som adept till en utav de befintliga här. Jättesugen, verkligen.
Tack för tipset! Då ska jag hålla koll, för den här gången är jag inte gravid i alla fall... :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp