Ponnyn hoppar inte oxrar med sadeln!

P

prallan

Är det någon som är rutinerad på hur hästar reagerar utifrån hur fel sadeln ligger? Jag söker alltså vad det var på sadeln som inte passade ponnyn. Han hoppade bra på räcken men började med att hoppa flackt över oxrar, till att sen inte hoppa oxrar alls.
Vi testade barbacka, och då hoppar han med lika bra och med samma fina teknik som innan.
 
Vad det kan vara är nästintill omöjligt att svara på då alla hästar reagerar olika.

Jag skulle kontakta utb sadelprovare för genomgång.

Min tex hoppade bra men tog i för kung och fosterland och överhoppade sig rejält innan vi kom tillrätta.

Lycka till!
 
Vi ska ta ut provare, bara att stallet är stängt så jag ville bara kolla om någon hade någon precis idé men det kan alltså vara vad som. Den sadeln är iaf redan såld, så nu är vi utan hoppsadel tills provaren kommer :)
 
Vi ska ta ut provare, bara att stallet är stängt så jag ville bara kolla om någon hade någon precis idé men det kan alltså vara vad som. Den sadeln är iaf redan såld, så nu är vi utan hoppsadel tills provaren kommer :)

Antagligen trycker/klämmer sadeln när hästen behöver välva sig mer breddat .

Men det går inte att svara ang sadeln då typ 17 olika variabler huruvida en sadel verkligen ligger bra är med i bilden.

Hoppas ni har möjlighet till en duktig person som kan hjälpa er med sadelpassningen 😄
 
Antagligen trycker/klämmer sadeln när hästen behöver välva sig mer breddat .

Men det går inte att svara ang sadeln då typ 17 olika variabler huruvida en sadel verkligen ligger bra är med i bilden.

Hoppas ni har möjlighet till en duktig person som kan hjälpa er med sadelpassningen 😄
Det är en djungel med sadlar och sadelutprovare :cool: Men jag har varit hos dessa sedan 2001 och den som provade ut ponnyns klämmande sadel var inte dessa.
 
Håller med mackan, det har helt klart något med hästens form över hindret att göra. Kunniga sadelmakare växer inte på träd, det är ändå en djungel...
 
@prallan du kan väl uppdatera sen när ni fått hjälp?

F.ö verkar ni ha en oerhört snäll och bussig liten häst som ändå hoppar räckena och skiljer ut oxrarna 😢💜 . Många hästar hade bara börjat stanna rakt av för att ”det gör ont att hoppa” ....
 
@prallan du kan väl uppdatera sen när ni fått hjälp?

F.ö verkar ni ha en oerhört snäll och bussig liten häst som ändå hoppar räckena och skiljer ut oxrarna 😢💜 . Många hästar hade bara börjat stanna rakt av för att ”det gör ont att hoppa” ....

Ja men verkligen! Det var därför det tog ett tag att fatta att det var sadeln :cool:🙈 Vi har testat en som inte låg helt perfekt men hade fårskinnspad, och det verkar som han uppskattade padden! Så, nu ska vi hitta en sadel som ligger bra med pad under. De kommer den 17, håll tummarna!
 
Ja men verkligen! Det var därför det tog ett tag att fatta att det var sadeln :cool:🙈 Vi har testat en som inte låg helt perfekt men hade fårskinnspad, och det verkar som han uppskattade padden! Så, nu ska vi hitta en sadel som ligger bra med pad under. De kommer den 17, håll tummarna!

Hur har det gått?

Ja jag är en nyfiken jäkel :D
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fundering, min häst har börjat få skav av schabrakkanten så har bokat tid för sadelkoll och tänkte att jag fram tills...
Svar
5
· Visningar
806
Senast: Buck
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 098
Senast: Mabuse
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 330
Senast: zarmino
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 492

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp