Ponnyn stegrar sig

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare goldengalactica
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 2 778
G

goldengalactica

Om man utesluter skada på hästen då den är nybesiktad, vad kan man tänka sig för orsaker att vår ponny rätt vad det är stegrar sig vid ridning??? Hon kan stanna från alla gångarter och börja resa sig. När hon väl börjat blir det mer och mer. Till slut kan man inte rida, för vi är rädda att hon stegrar så att hon går runt. Är det istadighet, kissing spines, tung ryttare, dålig sadel????? Ge oss tips. TACK.

Sv: Ponnyn stegrar sig

Går tyvärr inte att svara på så här kan vara vad som helst, från en ovana till att den har riktigt ont. Har ni kollat med förra ägaren? Vet de om hästen haft tendenser att göra så här? Hur är den besiktigad?
Prata med veterinären.
Hur som helst, om det är ett barn som rider så är det farligt (även för vuxna). Är ponnyn ny eftersom den är besiktigad nyligen? Kan ni lämna tillbaka den?
Jag är nog ganska våghalsig med hästar i en dels ögon men aldrig att jag skulle vilja att mitt barn satt på en sån ponny. Bocka, ok, men om den reser sig så att ni är rädda att den slår runt så är det FARLIGT! Barnet kan få hästen över sig, med allvarliga skador som följd.
Vi hade en sån på prov en gång, den var en duktig hoppare, snäll och trevlig f ö, vacker, mm, men den fick ryck ibland när den ställde sig rätt upp, när det inte blev som den lilla hästen planerat. Vi lämnade tillbaka den direkt, oavsett orsak. Mina föräldrar ville inte låta någon av oss rida den trots att alla i familjen var erfarna. Min tränare höll med, trots att han såg den hoppa kanon.
- Skicka tillbaks den!
Så det blir mitt råd.
Om ni inte kan det, så gör som jag skrev först, prata med tidigare ryttare/ägare, veterinär och ta professionell hjälp.

Hur är det med sadeln, är den väl anpassad? Tänder kollade? En Equieterapeut kan hitta saker som är fel med muskler och skelett, att rekommendera!

goldengalactica skrev:
Om man utesluter skada på hästen då den är nybesiktad, vad kan man tänka sig för orsaker att vår ponny rätt vad det är stegrar sig vid ridning??? Hon kan stanna från alla gångarter och börja resa sig. När hon väl börjat blir det mer och mer. Till slut kan man inte rida, för vi är rädda att hon stegrar så att hon går runt. Är det istadighet, kissing spines, tung ryttare, dålig sadel????? Ge oss tips. TACK.

svårt att svara på.:confused: tyvärr

låt en kiropraktor känna igenom hästen.. vet en häst där detta sitter i nacken och hästen slog runt i boxen när kiropraktorn tryckte på "rätt" punkt i nacken... hästen rids på bettlöst nu och slår inte runt.. väldigt trevlig häst i övrigt..

prova bettlöst ett tag.. och när hästen stegrar, klappa till mellan öronen.. för det KAN vara testning..

BeastieBabe skrev:
när hästen stegrar, klappa till mellan öronen.. för det KAN vara testning..

Det är nog ingen god idé. Hästen kan reagera med att slänga sig mot trycket som kom mellan öronen.

Jag vet att hästar "normalt" flyttar sig vid ett kort tryck och går emot ett segt tryck. Men att rekommendera en person som sitter på en häst som stegrar sig att klappa till den i huvudet kan vara väldigt farligt. Jag tror att det är få hästar som stegrar utan anledning.

Att hästen gått igenom en veterinärbesiktning behöver tyvärr inte betyda att den är helt frisk och skadefri. (Man skall vara särskilt noggrann om hästen stått en längre tid, alt. inte tränats så hårt hos tidigare ägaren/ använts till det köparen skall använda den till har jag fått lära mig nu)

Min kompis köpte en häst som gick igenom besiktning U.A (köpt av en annan av mina kompisar, och jag känner dessutom veterinären, så det var inget fiffel) som när den började tränas visade sig ha en mängd fel. Bruten manke med lös benbit, problem i båda bogarna, låsning i korset, minst 2-gradigt halt på ett bakben bla. Han gick ibland att rida på, och ibland bockade han som en vettvilling. Köparen gick igenom honom grundligt på klinik och med röntgen, samt diverse Equierapeuter och liknande.

Den hästen har jag själv handskats med och noggrant klämt igenom utan att finna några tecken på att han skulle ha ont. :eek: (Utom naturligtvis att han bockar) Skadorna är flera år gamla enligt veterinär, och under dess år har han periodvis gått att rida på!!!!! Därför trodde nog de flesta att det satt i huvudet, att han kommit på att bockning fungerade.

Såhär i efterhand så kan jag säga att jag hade rätt i mina teorier om att han hade ont. Det gav dock en rejäl tankeställare att så många som kollat igenom honom och umgåtts med honom totalt missat att han var så illa skadad som han var.

Han leker och härjar i hagen med bus i blick, hoppar, bockar, fiser och visar allmän livsglädje, men har troligen ont mest hela tiden, så nu kommer han högst troligt att tas bort inom kort. Vilket förmodligen blir skönt för honom.

Tänk på honom nästa gång en häst protesterar genom bockning eller stegring. Det är sällan hästar är medvetet elaka och kastar av folk av ren illvilja.

Att hästen kan stoppa ur vilken gångart som helst för att stegra sig är inte direkt ett normalt beteende heller. Om man pressar en häst att tex flytta sig rakt åt sidan e dyl som inte förstår vad man vill kan i desperation ställa sig på bakbenen för att den tror att det är rätt. Det är ju förståeligt, men att nita för att stegra sig låter suspekt.

Att låta en erkänt duktig kiropraktor eller Euiterapeut gå igenom hästen och leta efter eventuella spänningar och låsningar är ett bra steg i rätt riktning, denna kan säkerligen hjälpa till med att avgöra om utrustningen passar också. Problemet kan även sitta i munnen.

Veterinärer är naturligtvis mycket duktiga och kunniga de med, men ofta är E-t och K. mer inriktade på helheten än kanske genomsnittsveterinären.

goldengalactica skrev:

min f.d. sköthäst reste sig ochså och det berodde på att han ville bestämma och därför testade oss som red honom..
pröva att rida henne barbacka och stegrar hon sig då så bara drivpå och ha en stadig hand så kanske det ordnar sig för dig.. och hästen.. precis som det gjorde för mig och Plexie.. :D

Det kan vara vad som helst. Är det något speciellt tillfälle? Precis i början,slutet av travsträcka ex? Är hästen öm/reagerar starkt vid sadling?
Är hästen dominant och testar?

moli skrev:
Det är nog ingen god idé. Hästen kan reagera med att slänga sig mot trycket som kom mellan öronen.

Jag vet att hästar "normalt" flyttar sig vid ett kort tryck och går emot ett segt tryck. Men att rekommendera en person som sitter på en häst som stegrar sig att klappa till den i huvudet kan vara väldigt farligt. Jag tror att det är få hästar som stegrar utan anledning.

Att hästen gått igenom en veterinärbesiktning behöver tyvärr inte betyda att den är helt frisk och skadefri. (Man skall vara särskilt noggrann om hästen stått en längre tid, alt. inte tränats så hårt hos tidigare ägaren/ använts till det köparen skall använda den till har jag fått lära mig nu)

Min kompis köpte en häst som gick igenom besiktning U.A (köpt av en annan av mina kompisar, och jag känner dessutom veterinären, så det var inget fiffel) som när den började tränas visade sig ha en mängd fel. Bruten manke med lös benbit, problem i båda bogarna, låsning i korset, minst 2-gradigt halt på ett bakben bla. Han gick ibland att rida på, och ibland bockade han som en vettvilling. Köparen gick igenom honom grundligt på klinik och med röntgen, samt diverse Equierapeuter och liknande.

Den hästen har jag själv handskats med och noggrant klämt igenom utan att finna några tecken på att han skulle ha ont. :eek: (Utom naturligtvis att han bockar) Skadorna är flera år gamla enligt veterinär, och under dess år har han periodvis gått att rida på!!!!! Därför trodde nog de flesta att det satt i huvudet, att han kommit på att bockning fungerade.

Såhär i efterhand så kan jag säga att jag hade rätt i mina teorier om att han hade ont. Det gav dock en rejäl tankeställare att så många som kollat igenom honom och umgåtts med honom totalt missat att han var så illa skadad som han var.

Han leker och härjar i hagen med bus i blick, hoppar, bockar, fiser och visar allmän livsglädje, men har troligen ont mest hela tiden, så nu kommer han högst troligt att tas bort inom kort. Vilket förmodligen blir skönt för honom.

Tänk på honom nästa gång en häst protesterar genom bockning eller stegring. Det är sällan hästar är medvetet elaka och kastar av folk av ren illvilja.

Att hästen kan stoppa ur vilken gångart som helst för att stegra sig är inte direkt ett normalt beteende heller. Om man pressar en häst att tex flytta sig rakt åt sidan e dyl som inte förstår vad man vill kan i desperation ställa sig på bakbenen för att den tror att det är rätt. Det är ju förståeligt, men att nita för att stegra sig låter suspekt.

Att låta en erkänt duktig kiropraktor eller Euiterapeut gå igenom hästen och leta efter eventuella spänningar och låsningar är ett bra steg i rätt riktning, denna kan säkerligen hjälpa till med att avgöra om utrustningen passar också. Problemet kan även sitta i munnen.

Veterinärer är naturligtvis mycket duktiga och kunniga de med, men ofta är E-t och K. mer inriktade på helheten än kanske genomsnittsveterinären.
:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 122
Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 102
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 993
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 442
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Födda-24