Ponnyn totalförändrad

L

Lillah

fysiskt..
vet inte om tråden hamnar rätt nu men känner att jag bara behöver skriva av mig lite och kanske få några råd av kloka bukefalister..Skriver anonymt, vill inte hänga ut någon om någon nu skulle lista ut vilken ponny det är.

Sålde min ponny i April, har haft honom i tre år. Jag tävlade La hoppning, tanken var att sista året (2006) deb msv men han åkte på en kotledsinflammation och efter det blev det inget mer tävlat. Innan jag köpte honom var han på ridskola, varken trivdes eller passade där. Har alltid varit väldigt viktigt med mat och träning för att få honom musklad och fin, även svår att få upp i hull. Därför har jag gett mkt lusern och ett musli som fungerade ypperligt på honom.
Har verkligen "kämpat" med honom för att få honom fin, mkt svår i dressyren också vilket gjorde det ännu svårare. Är en rätt het ponny som inte behöver särskilt mkt energi utan mer protein.

Iaf så sålde jag honom som läromästare till en 12-årig tjej i närheten, verkligen jättegullig o trevlig familj. Kändes superbra, har haft mkt svårt för att sälja honom och varit vädligt kräsen med ägare. Han fylttade till dem i börjabn av april, jag skickade med lite mat så de skulle ha att börja med, musli + lusern. Skrev ner vad han ätit och förklarade hur viktigt det var med maten o så. Och de skulle fortsätta ge samma mat.
Jag förstod ju att han skulle tappa en del muskler eftersom tjejen är ganska orutinerad o inte kan rida honom i rätt form. Var där o hälsade på i slutet av april och allt var jättebra, han trivs verkligen :D

Så ska jag ta hand om honom den här veckan, har alltså inte varit där på några månader, för de är bortresta. Ska rida både honom o deras storhäst. Kom dit i måndags, o fick en smärre chock. Han är smal, inte mager men såpass smal att revbenen syns litegrann. Han är väldigt, väldigt omsuklad, ryggraden står rakt upp o rumpan som tidigare var rund o fin går rakt ner och är benig. Han är liksom ihopsjunken vid virvlarna, o benen där står ut. (Dålig på att förklara) Alltså, han är inget "vrak" men han är absolut inte den ponny jag hade. Är tvungen att använda en fårskinnspad under sadeln (de fick med sadeln som låg bra när jag sålde). När jag red kändes han otroligt smal och orkade inte alls mkt arbete i rätt form. Jobbade kanske 20 min i skritt o lugn trav, lite övergångar o skänkelvikn för att få honom lite lösgjord. Mkt skrittpauser. Efter det var han trött. Kände efteråt att jag inte ville rida honom då jag känner mig för "tung" när han är så omusklad o smal. Därför får hans förra medryttare nu rida honom, som är väldigt liten o lätt.

Upptäckte också att han inte äter någon lusern eller musli utan krafft grund o havre vilket inte alls funkar på honom. Han faller ur direkt. De har ingen gräshage utan får hö morgon plus kväll. Är en tjej där nu som ska fodra o tydligen rider hon också honom o hon är minst lika stor som mig. I måndags tänkte hon ta o rida honom när jag var klar o när jag förklarade att han inte orkade så blev sur o sa att hon ridit honom dagen innan o att han var så pigg så. Visst, klart han orkar springa men han orkar inte jobba korrekt. Vill ju inte att han ska bli överbelastad heller pga hans tidigare kli.

Det var väl allt i korthet, är lite mer med den där tjejen men det som jag tycker är det riktigt jobbiga är att han är så smal o omusklad..Min lille vän :cry: Han har varit mitt liv i tre år och som jag jobbat för att verkligen få honom fin i kroppen. Det känns inte alls roligt nu men samtidigt är det ju egentligen ingenting jag kan göra. Har faktiskt köpt lusern som jag ger honom den här veckan o tänkte bara spela lite dum om de frågar o säga att den andra verkade vara slut så jag köpte ny.

Har kanske skrivit ganska luddigt, ni får fråga om något är oklart. Ville som sagt mest bara skriva av mig. Någon som har någon liknande erfarenhet? Vad gör man?!
 
Sv: Ponnyn totalförändrad

Jag skulle inte klara att se min (förra) häst så där.


Prata med ägaren och fråga om mat och motion,
de måste ju oxå ha märkt att han tappat.

Inget fett= Inga muskler.

Hoppas du får ordning på det.
Lite vägledning skulle inte skada om de tar emot det.
 
Sv: Ponnyn totalförändrad

kan du inte säga vad du ser, förklara att det är lätt att bli "hemmablind". Säg att han behöver annan mat och erbjud dig att hjälpa dom med foderstat samt kanske ge tjejen "lektioner" så hon lär sig rida hästen rätt..?
 
Sv: Ponnyn totalförändrad

håller med förgående talare, man kan ju försöka att framföra det lite försiktigt, så att dom inte blir sura..

det är alltid svårt när det inte är ens egens häst längre.. hoppas att det fixar sig, jag förstår verkligen hur du känner dig!
 
Sv: Ponnyn totalförändrad

Jo har väl tänkt försöka förklara hur jag ser det. Jag talade om hur viktigt det var med rätt foder när jag sålde honom.

Var ju lite problem med tjejen som skötte fodringar under den här veckan i början men igår verkade allt jättebra, vi pratade mycket o kom överens om hur vi skulle göra. För några minuter sen fick jag meddelande från nya ägarna som är borta att de ville att jag inte skulle rida något mer den här veckan. Tjejen hade tydligen ringt dem. Så så var de med det.

Får prata med dem när de kommer hem, får jag ingen respons känns det som att jag överhuvudtaget inte vill hälsa på honom för jag vill inte se honom så.. Allt känns lite hopplöst.
 
Sv: Ponnyn totalförändrad

Näe, sålt är ju sålt. Kan ju inte direkt ta hem honom för att han är smal o omusklad. Hur gärna jag än skulle vilja..
 
Sv: Ponnyn totalförändrad

ussh, det där är så hemskt! Har varit med om exakt samma sak, fick låna en d-ponny av några nära vänner som det nu har blivit samma sak med. Började rida henne då hon var 3 år gammal, red henne till hon var 5 år , startade upp till lb hoppning, lb dressyr och var startklar för lätt klass i fälttävlan, idag vill hästen inte ens hoppa över ett litet kryss, i princip vägrar gå över en bom. Träffade på ägarna och ponnyn för ett tag sedan på en tävling, alla muskler är borta och hennes blick, det var nog det värsta, det var den gladaste och piggaste ponnyn jag ridit, men , hon var helt matt i ögonen, precis som hon hade gett upp!
det tråkiga är som du säger, sålt är sålt, man kan inte göra något! kanske inte blev mkt mer till tröst, men håller med andra här , försök förklara o berätta hur du känner, på ett trevligt sätt!
men som sagt, vet exakt hur det känns! :(
 
Sv: Ponnyn totalförändrad

Usch, det måste verkligen kännas hemskt för dig:cry:

Men det enda du kan göra är ju att prata med dem, försök att inte låta anklagande då går de antagligen på defensiven direkt...

Hoppas det löser sig, kram!
 
Sv: Ponnyn totalförändrad

Prata med dem och ge dem råd och en deadline för när hästen ska vara rundare om magen. Hjälper inte detta och han förblir smal, ring djurskyddsinspektören i din kommun.
 
Sv: Ponnyn totalförändrad

Svara till rätt...

Dessutom fattade iaf inte jag det som att det var så pass illa med ponnyn att är det vanvård. Så varför ringa djurskyddsinspektören?
 
Sv: Ponnyn totalförändrad

Usch vad hemskt det låter..Min lille är ju iaf fortfarande pigg och glad, han mår ju bra av att inte ha så höga krav på sig. Så psykiskt verkar han må bra, förutom att han blivit lite ouppfostrad o olydig men det får man väl räkna med när det är barn som håller på :p Det jag tycker är jobbigast är ju att han är så smal, visst att han är omusklad det är ju inte bra men skulle hellre se honom med mer hull o omusklad än musklad och inget hull.

Men ska som sagt försöka prata med dem på måndag när de kommer hem. Jag kan nog förklara på ett bra och trevligt sätt utan att de känner sig anklagade men frågan är väl om de lyssnar..Skulle det inte bli bättre så får jag väl helt enkelt låta bli att hälsa på honom, vilket känns skitjobbigt men jag tror nästan det är jobbigare att se honom. Kanske är jag som är överdrivet fjollig också men det är så drygt att jag kämpat flera år med att få honom fin, speciellt i hullet o hitta rätt foder o sådär. Så är det borta på bara några månader.

Men kan ju iaf trösta mig med att min nya börjar bli riktigt fin, fått bort sin bukmage och fått betydligt mer muskler, har fått höra det från andra också. Skitkul! :D
 
Sv: Ponnyn totalförändrad

Nja, är ju som CarolineB säger. Han är ju inte så smal att det är vanvård.. Annars hade jag redan ringt.
 
Sv: Ponnyn totalförändrad

du är inte överdrivet fjollig! det är aldrig kul när allt jobb man lagt ner försvinner, och aldrig heller när man vet var problemet ligger! Hoppas det löser sig och att dom nu lyssnar på dig! kul med din andra iaf :)
 
Sv: Ponnyn totalförändrad

om nu jag skulle sälja min häst så skulle jag skriva i papprerna att om inte dom nya ägarna sköter hästen alltså ger den de fodret som den funkar på osv..så skulle jag ta tillbaka hästen.

me andra ord de sku stå..om de inte funkar tas hästen tillbaka.

hoppas de blir bättre med tiden iaf..

jag sku ha ringt djurskyddet..om dom inte tar åt sig av de du säger så kanske dom gör de av djurskyddet=)

lycka till!
 
Sv: Ponnyn totalförändrad

Nu har de kommit hem iaf så lär väl ringa i eftermiddag..Fast jag vet inte om jag vågar :p vill ju inte att vår kontakt ska bli förstörd heller. Har ingen aning om vad den andra tjejen har sagt eftersom de inte ville att jag skulle rida mer under veckan. Men jag lär väl få reda på det också. Aja, får hoppas de går bra iaf.
 
Sv: Ponnyn totalförändrad

Jag förstår att det inte känns lätt att ta upp frågan med de nya ägarna. Det blir så lätt fel, de känner sig trampade på tårna och du blir kanske inte välkommen igen. Tränar de nya ägarna för någon instruktör? Eller vet du om de använder sig av någon annan som bollplank? Kanske du kan vända dig till dem för att få en referens (är han verkligen så tunn?) och även hjälp med att framföra budskapet utan att din och de nya ägarnas relation blir skadad?
Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 345
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 458
Senast: Fiorano
·
L
  • Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara skriva av mig och dethär är INTE kritik mot nån så ingen be höver tro det. Men jag mår så fucking jävla dåligt och jag kan...
2
Svar
23
· Visningar
1 685
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp