Ponnyryttare!!!!!

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare Mahogney
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 371
  • Visningar Visningar 25 286
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ponnyryttare!!!!!

nä, det är klart barn kan börja gråta iallafall, för de blir besvikna, men vi som föräldrar ska inte enligt mig, stärka det, utan snarare förringa förlusten, framhäva att det är lek osv...

Min gosse har också höga prestationskrav på sig själv vad gäller vissa saker, men det gäller ju som förälder att balansera detta, se till att det inte går överstyr, som t ex att barnen låter frustrationen gå ut över djuren eller sin omgivning....

Fast det är ju inte lek, det är tävling.Förhoppningsvis kommer förbundet att göra något åt det här med ponnytävlandet, de har ju iaf varit diskussioner om detta iaf när det gäller dressyren. Att kanske göra själva tävlingsmomentet mindre viktigt för de yngre barnen.

Det låter ju vettigt, i min lilla värld känns det tufft att små barn ska tävla på fullt allvar, med allt vad det innebär...

Tala om onödig kommentar. Har du väntat länge på den?
Man kan tycka att barnet red en korkad väg utan att det "betyder" något.
Snuffsan är en bra ponnymamma!

taskmört skrev:
Och det där var trådens mest irrelevanta kommentar. Gratulerar.

Vad exakt vill du säga med den? :confused:

Tackar

ankans skrev:
Det är igentligen det jag ville ha sagt i mitt uttalande, att just föräldrarna ibland kanske är orsaken till att ponnierna behandlas illa och att ungarna gråter när de inte vinner.... För höga krav helt enkelt...
Detta är ju naturligtvis EN orsak av flera. När ungen inte vinner eller misslyckas så är det ju föräldrarna som får skämmas och detta känner ju ungen på sig, självklart, medans "motståndaren" kan hålla sina huvuden högt och denne unga kan pusta ut. Prestationsångesten finns hos ungarna och rädslan för att misslyckas........det blir en tyst hemfärd i bilen :crazy:

Glad Påsk på er allihop och hoppas ni slipper se nåt "elände" på nån ponnytävling i helgen :)

(Snuffsan, du behöver inte ta åt dej av detta inlägg, inte riktat till dej, så du behöver nu inte vrida till det om du nu tänkte det. *Så var den giftpilen desermerad redan från början :D*)

break_a_leg skrev:
Fast det är ju inte lek, det är tävling.Förhoppningsvis kommer förbundet att göra något åt det här med ponnytävlandet, de har ju iaf varit diskussioner om detta iaf när det gäller dressyren. Att kanske göra själva tävlingsmomentet mindre viktigt för de yngre barnen.
Det låter väldig bra om man tar bort själva tävlingsmomentet. Alla som deltar får en rosett oavsett hur det gått. Alla har varit duktiga som har ställt upp i hoppningen oavsett resultat. Då skulle man få bukt med prestationsångesten, både hästar o ryttare skulle må så mycket bättre inkl föräldrar :) När sedan ungarna blivit äldre och fått mer rutin på att vara ute o hoppa på olika banor o platser och vet vad det hela går ut på och dessutom vet hur man uppträder DÅ är dom mer mogna för själva tävlingsmomentet.

Gammeln skrev:
När ungen inte vinner eller misslyckas så är det ju föräldrarna som får skämmas och detta känner ju ungen på sig, självklart, medans "motståndaren" kan hålla sina huvuden högt och denne unga kan pusta ut. Prestationsångesten finns hos ungarna och rädslan för att misslyckas........det blir en tyst hemfärd i bilen

Skämmas? Dumhetar. Du uttalar dig som om du har totalkoll på hur det är på en tävlingsbana. Hur ofta brukar du vara ute och se ponnyhioppningar? Hur många umgås du med som tävlar så du kan avgöra om det är tyst i bilen på väg hem? Hur många barn som tävlar umgås du med så du kan avgöra hur de känner och resonerar?

Du har, som vanligt, inte en aning om vad du dillar om.

Svara på taskmörts fråga i stället.

Eftersom dressyran är en bedömningssport så är det kanske vettigt. Att man inte skulle tävla när man tävlar hoppning tycker jag är fel. Man ska inte få likadana rosetter om man har 24 fel som om man nollar. Förbundet har nämnt att man inte ska få tävla alls under 12 år. Då kan man vidare undra om vi ska avskaffa b-ponny klasserna helt?

Jag tycker precis tvärt om. Låt barnen tävla från början. Då startar man som liten och kan vänja sig vid allt vad en tävling innebär innan man blir stor nog att lägga stora krav på sig själv. Ev. lägga till fler klasser i stället. En l:E för helt gröna ryttare kanske?

Usch, jag är en hemsk mamma, mitt barn började med dressyrtävlandet som 9-åring ;) När det gäller hoppning så tror jag att det är bra om det skulle finnas LE-klasser för de yngsta/de som inte vill hoppa högre.

Fast just i hoppning så har jag sett skräckritter på just b-ponny, frågan är vems ansvaret är för att de barnen ska rida i stället för att spöa fram ponnyerna? En domare var dock jättebra, hon sade till varenda unge som inte skötte sig på banan.

Min dotter fick sin första licens då hon var 7. Då hade hon tävlat på klubbnivå något år. Hon är nu 11 och rejält rutinerad. Hennes tävlingsponny var skadad i slutet av förra sommaren, så hela hösten- vintern har hon fått nöja sig med att tävla ungponnyklasser med sin lilla, och att tävla ponnysar som ska säljas och som ska visas lite på tävlingsbanorna. Trist, men sånt är livet.

Här nere säger som sagt domarna till omgående. Det är de som ska lägga ribban på rätt nivå.

Jag tror inte gammeln är den riktiga gammeln här. Det märks rätt tydligt...

Tja, det är väl i så fall inte första gången i bukehistorien som nick "lånas ut"...Fast strunt i det, det blir bara tjafs annars ;)

Det är trist men jag mâste hâlla med dig att det är alldeles för mycket skrik, ryck och slag ute pâ tävlingsbanorna... Bâde pâ ponny och hästtävlingar. Dâ jag varit lagledare/tränare för ponnyhopplag, har jag haft mânga lânga samtal med föräldrar som varit irriterade över att jag inte tillâter barnen i "mitt" lag att bete sig som dom vill... "Man mâste pressa hennes ponny, han "dummar" ju sig och man mâste ju visa vem som bestämmer", har jag hört alldeles för mânga gânger... Under mina träningar har jag innan vi börjat tagit upp vad horsemanship och sportmanship innebär. Tycker att även om föräldrarna har det yttersta ansvaret borde tränarna ta pâ sig mer ansvar. Jag har alltid varit stolt över mina elever och även om man självklart blir besviken och arg ibland sâ vill i alla fall jag att mina hästar ska ha en possitiv upplevelse av att tävla och inte vara rädd för att âka pâ stryk om jag (som det oftast är...) gjort nâgot fel...

Senast ändrad av en moderator:

Ok, det hade jag inte koll på. Det är ju bra! :) Men jag tycker ändå att uppklassningen ska bort...

Vuxna människor gråter oxå över sin besvikelse, särskilt på stora tävlingar där uppladdningen har varit enorm. Dom personer som är så oerhört tävlingsinriktade kan bli så otroligt besvikna att dom börjar gråta och det är inget ovanligt alls.

En av våra mest framgångsrika ft ryttare hade läst in fel progam till en tävling som var uppladding inför VM, av hennes eget slarv tog hon för givet att det var det *** programmet som skulle användas , men det var det **** programmet som användes just för att ryttarna skulle få en chans att rida igenom det på tävling. Hon fullkomligt störtlipade när hon blev avblåst av besvikelse. Hon fick en stund på sig att lära in det nya och fick därefter rida utom tävlan.

Snuffsan skrev:
Äntligen! Äntligen kom kommentaren du väntat på tillfälle att skriva ända sedan du blandade dig i tråden! Du är en elak fan Gammeln, och vi vet alla varför du plötsligt kommer tillbaka till Buke och plötsligt har en otroligt intresse för ponnyhoppning, som du knappt ens vet vad det är. Ditt enda intresse är att få mig att framstå som en dum mamma som plågar ponny och dotter. Alla som känner mig vet hur korkat det är så - lägg ner!

Tja Gammeln måste väl få ur sig SIN besvikelse på något sätt och genom att försöka trycka ner dig mår väl gubben (eller vem det nu är som lånat hans nick och det vet vi redan vem det är isåfall ) :angel: bättre. Själv försöker han alltid framhäva hur hemska människor är som försöker trycka ner andra och att det beror på avundsjuka.
Så nu vet vi att "Gammeln" är avundsjuk på dig Snuffsan.

Senast ändrad av en moderator:

Är man verligen så liten och ynklig att man lånar någon annans nick i stället för att stå för sina åsikter? Låter någon annan stå för det man inte själv vågar? Fy !

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka