"Ponnysadel" till nordis

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Coffeaclub
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 600
C

Coffeaclub

Har så småningom tänkt att skaffa mig en ny dressyrsadel till min bruksnordis. Sadeln jag har idag är 17,5", vilket jag förstått nog är för stort för mig som är ganska tunn. Jag får liksom ingen bra sits eftersom jag lätt hamnar fel i sadeln. Jag har några gånger det senaste ridit en d-ponny på ridskolan som nog har en sadel som är ca 16" och det känns som att det är precis lagom storlek för mig.

Nu till saken, kan man köpa en "ponnysadel" till en såpass stor och kraftig häst eller kan det vara svårt att få den att passa bra? Oftast så har ju ponnyer ganska kort rygg och många sadlar finns i X-Wide, vilket min skrutt har. Tror ni att det funkar? Nån som har en ganska liten sadel till ett kraftigare kallblod, vilken? Hur blir det med ett schabrak i stl full under?

Sv: "Ponnysadel" till nordis

Längden på sadeln beror ju bla på att den inte ska ligga på ländkotorna. En 16 tum kan fungera alldeles utmärkt bara den har rätt vidd och form på bommen.

Senast ändrad av en moderator:

Har kollat runt lite och tycker att det verkar lite svårare att hitta en 16" dressyrsadel med xw bom. Nån som vet nån bra?

Hvis hesten din har ikke er spesielt svai men har ganske rak rygg kan du prøve en sal fra Globus. Det er gode saler til en ok pris. I Norge ligger de på rundt 7-8000,-. Disse salene lages i bomvidder helt opp til str 38:).

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 089
Senast: Blyger
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 498
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Har lite funderingar ang min häst och hennes dressyrsadel. Hästen har den största och lääääängsta manke både jag, vänner och...
Svar
5
· Visningar
1 365
Western Jag ber om ursäkt i förväg om ni är trötta på den här typen av frågor! Efter att få höra X antal gånger av diverse olika människor att... 2
Svar
31
· Visningar
4 462
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur