Pop - vad hände sedan?

Men barnet får ju ta ”smällarna” oavsett vilket val man gör. De stereotypa könsrollerna påverkar ju barn väldigt negativt, men det är okej?

Och jag har extremt svårt att tro att föräldrarna ”för en kamp”. Jag tror att de bara uppfostrar sitt barn så som de är övertygade om att barnet kommer må bäst av.

Jag tycker att de låter rätt extrema. De allra flesta föräldrar nöjer sig med att låta barnen veta att de kan få vara den de är och tycka om det de tycker om oavsett vad andra tycker om det. Att dölja barnets kön känns lite överdrivet.
 
De ”får” gärna vara kille/tjej/båda/ingetdera och älska dockor och klänning.
Eller kille/tjej/båda/ingetdera och älska dinasaurier och bilar.
Eller kille/tjej/båda/ingetdera och älska dockor och dinosaurier.

Det är inte det saken handlar om. Det handlar om att Pops föräldrar valde att inte tala om för omgivningen vad Pop hade mellan benen, utan att de ville ge hen utrymme att definiera sig själv utan att i samma mån som andra barn drabbas av omgivningens styrning.
Bara det att föräldrarna har namn som är typiskt manliga/kvinnliga så de använder uppenbarligen barnet som vapen i någon mån. Varför inte byta till neutrala namn själv? De flaggar vad de har mellan benen med sina egna namn.
 
Jag tycker att de låter rätt extrema. De allra flesta föräldrar nöjer sig med att låta barnen veta att de kan få vara den de är och tycka om det de tycker om oavsett vad andra tycker om det. Att dölja barnets kön känns lite överdrivet.
Det är din åsikt. Jag gissar att det känns helt naturligt för den här familjen.

Det finns ju många saker man kan tycka är extremt bara för att det inte passar i ens egen lilla världsbild. Det betyder inte att barnet kommer ta skada eller att föräldrarna ”driver en kamp”.
 
Det motsägelsefulla jag syftade på var att i ena fallet/stycket är det inte ok att driva en ideologisk kamp, men att i andra fallet bör vi föräldrar driva en förändring om vi vill se den. I båda fallen menar jag att det ligger ideologi bakom. Och i båda fallen påverkar det våra barn.

Ja, men skillnaden är att göra det genom våra barn. Jag tycker inte heller att man ska klä dom på ett visst sätt eller tvinga dom att vara på ett visst sätt eller leka på ett visst sätt bara för att dom är kille eller tjej. Jag håller med om att det också är att driva en ideologisk kamp fast åt andra hållet, även om det inte är lika stigmatiserat eftersom det är normen så jag tycker faktiskt inte att det är lika "taskigt", men likväl inte korrekt. Det bästa tycker jag är att låta dom vara precis som dom själva vill vara och uppmuntra det, hur nära eller långt ifrån normen det än må vara och innan dom är gamla nog att visa det behandla dom ganska könsneutralt. Uppmuntra att dom leker med både dockor och bilar, har både "tjejiga" och "killiga" färger osv. :)
 
Tycker nästan att det är elakt mot barnet i det här fallet att bete sig så udda och medvetet skapa debatt för en grej som egentligen bara rör barnet. Vill föräldrarna inte bete sig efter samhällets normer, absolut, men dra inte in barnet i det innan det är gammalt nog att välja själv. Det är lättare att vara som alla andra i ett samhälle och det får konsekvenser om man sticker ut så jag tycker att det ska vara ens eget val.
Att vara så "neutral" kring kön att man inte ens berättar barnets kön för folk i ens omgivning gör det väl snarare mer laddat än neutraliserar det?
 
Ja, men skillnaden är att göra det genom våra barn. Jag tycker inte heller att man ska klä dom på ett visst sätt eller tvinga dom att vara på ett visst sätt eller leka på ett visst sätt bara för att dom är kille eller tjej. Jag håller med om att det också är att driva en ideologisk kamp fast åt andra hållet, även om det inte är lika stigmatiserat eftersom det är normen så jag tycker faktiskt inte att det är lika "taskigt", men likväl inte korrekt. Det bästa tycker jag är att låta dom vara precis som dom själva vill vara och uppmuntra det, hur nära eller långt ifrån normen det än må vara och innan dom är gamla nog att visa det behandla dom ganska könsneutralt. Uppmuntra att dom leker med både dockor och bilar, har både "tjejiga" och "killiga" färger osv. :)
Men det du beskriver är ju samma sak som dessa föräldrar gör?
Genom att undvika att köna barnet så ger de barnet större möjligheter att göra egna val.

Ett enkelt exempel - födelsedagskalas!
Vad köper folk till ett litet barn när de vet barnets kön? Majoriteten köper stereotypa saker och då får barnet mindre valmöjligheter. Leksakslådan fylls med stereotypa saker så det är vad barnet har tillgång till.

Samma situation men utan att gästerna vet barnets kön kommer nog leda till större variation och genast har barnet fått större valmöjligheter.

Det tar ju inte så lång tid innan barnen blir formade utifrån omgivningens bemötande. Att ge barnet bara ett eller några år utan det stereotypa bemötandet ger barnet möjlighet att göra val som inte är lika hårt påverkade av omgivningen.
 
Jag demoniserar inte, och om ungen bara får bada och bete sig som andra barn ser jag inget problem (men heller ingen större poäng).
Kanske ett väl skarpt ordval av mig. Fast återkommande i tråden har du byggt din argumentation på ”om bara föräldrarna inte gör si eller så, så kan det kanske vara okej”, och utgår från att barnet tex inte får göra vissa saker trots att det inte påstås någonstans att det sker. Och det kan jag tycka är ganska närliggande.

Tillägg: @MiniLi uttrycker precis vad jag menar fast tydligare!
 
Senast ändrad:
Men det du beskriver är ju samma sak som dessa föräldrar gör?
Genom att undvika att köna barnet så ger de barnet större möjligheter att göra egna val.

Ett enkelt exempel - födelsedagskalas!
Vad köper folk till ett litet barn när de vet barnets kön? Majoriteten köper stereotypa saker och då får barnet mindre valmöjligheter. Leksakslådan fylls med stereotypa saker så det är vad barnet har tillgång till.

Samma situation men utan att gästerna vet barnets kön kommer nog leda till större variation och genast har barnet fått större valmöjligheter.

Det tar ju inte så lång tid innan barnen blir formade utifrån omgivningens bemötande. Att ge barnet bara ett eller några år utan det stereotypa bemötandet ger barnet möjlighet att göra val som inte är lika hårt påverkade av omgivningen.

Fast nu verkar det ju som att de närmaste vet om barnets kön. Några andra än föräldrarna har ju bytt blöja på det. Min gissning är väl mor- och farföräldrarna? Vem är det som brukar ge mest födelsedagspresenter? Mor- och farföräldrarna. Kalas med kompisar har man ju inte när barnet är så litet att hen inte kan berätta. Vår dotter hade sitt första kalas när hon var 4-5 år (minns inte exakt). Jag tror ju inte att barnet höll det hemligt ända till den åldern. Men det hade varit intressant att veta.
 
Att vara så "neutral" kring kön att man inte ens berättar barnets kön för folk i ens omgivning gör det väl snarare mer laddat än neutraliserar det?


Det tänket jag också från början. Människan är en nyfiken varelse och det man inte får reda på är MYCKET intressantare än det som man är öppen med.
 
  • Gilla
Reactions: ako
Jag tolkar det som att (och håller med om det är så @Sofie_B menar) att det är inte ok att föra en ideologisk kamp (eller annan kamp heller för den delen) med barnet som "vapen". Där det är barnet som får "ta smällarna" medan föräldern står bakom det. Medan det naturligtvis är ok och önskvärt att med egna medel och sig själv som "vapen" föra en ideologisk kamp.

Ex: Om en man vill att det ska vara ok för pojkar att klä sig i rosa volangklänningar så är det ok om han själv har på sig dem men inte ok om han sätter på sin son det medan han själv går i jeans och t-shirt alt. kostym. Om sonen sen vill ha rosa volangklänningar är det ju en annan sak och det ska sonen naturligtvis få ha. Ta smällarna/diskussioner själv och sätt inte barnet i "skottgluggen" för folks åsikter om det.

Precis så menar jag! Och jag förstår vad alla menar med att det lika mycket är en ideologisk kamp/markering att sätta på barnet en superglittrig rosa ballerinakjol bara för att det är en tjej, men jag tycker ändå inte att det är riktigt lika "illa", bara för att det inte är utanför normen och inte uppmärksammas/provoceras på samma sätt.

Vi var i Helsingfors för någon vecka sedan och när vi sitter på en uteservering kommer det en man i smink, kort kjol (för kort, könsdelar är inte önskvärt att se på stan oavsett kön kan jag tycka), högklackat och kort skinnjacka. Han väckte så mycket uppståndelse, tyvärr inte av det positiva slaget. Jag tycker att han är så stark som orkar ta den kampen varje dag (eller vad vet jag om han gör det, men just den här dagen i alla fall), men jag tycker verkligen att individen själv måste vilja göra det för det är en tuff kamp att ta. Jag kommer inte tvinga mina barn att göra det utan det måste grundas på en egen vilja/övertygelse.
 
Fast nu verkar det ju som att de närmaste vet om barnets kön. Några andra än föräldrarna har ju bytt blöja på det. Min gissning är väl mor- och farföräldrarna? Vem är det som brukar ge mest födelsedagspresenter? Mor- och farföräldrarna. Kalas med kompisar har man ju inte när barnet är så litet att hen inte kan berätta. Vår dotter hade sitt första kalas när hon var 4-5 år (minns inte exakt). Jag tror ju inte att barnet höll det hemligt ända till den åldern. Men det hade varit intressant att veta.
Och de allra yngsta väljer inte boll eller docka att slänga i golvet eller bita i utifrån om det är en pojk eller flickleksak. De behöver vara ett par år för att ha något som helst könsperspektiv.
 
Men det du beskriver är ju samma sak som dessa föräldrar gör?
Genom att undvika att köna barnet så ger de barnet större möjligheter att göra egna val.

Njae, inte riktigt tycker jag. Bevisligen är det dom gör med barnet laddat, dom hade ju till och med fått stänka kommentatorsfunktionen efter att artikeln publicerats för att det väckte så starka (i många fall negativa) känslor. Det kan inte vara något barnet själv har valt vid så ung ålder.
 
Det tänket jag också från början. Människan är en nyfiken varelse och det man inte får reda på är MYCKET intressantare än det som man är öppen med.
Precis! Och då tror jag hela poängen med att dom inte vill att barnet ska bli särskilt bemött på grund av sitt kön försvinner. De har istället garanterat att barnet kommer bli särskilt bemött på grund av att de inte vill berätta barnets kön.
 
Njae, inte riktigt tycker jag. Bevisligen är det dom gör med barnet laddat, dom hade ju till och med fått stänka kommentatorsfunktionen efter att artikeln publicerats för att det väckte så starka (i många fall negativa) känslor. Det kan inte vara något barnet själv har valt vid så ung ålder.
Men hur påverkas barnet av att random folk på internet har åsikter?
Ingen, som inte redan känner familjen, vet ju vilka de är. Det är påhittade namn i artiklarna och föräldrarns har sen nekat ytterligare intervjuer.

Jag tycker faktiskt ni är lite väl långsökta i er kritik.
 
Precis, och då "använder" dom också barnet i sin ideologiska kamp tycker jag, även om dom inte går ut med dess riktiga namn.
Där har vi det igen. ”Ideologisk kamp”. Ser du verkligen inte hur nedsättande det är att prata om familjen så?
Som om de använder sig av ditt barn för att driva en fråga utan att reflektera över barnet. Det är ju helt absurt att göra sådana tolkningar.
 
Fast nu verkar det ju som att de närmaste vet om barnets kön. Några andra än föräldrarna har ju bytt blöja på det. Min gissning är väl mor- och farföräldrarna? Vem är det som brukar ge mest födelsedagspresenter? Mor- och farföräldrarna. Kalas med kompisar har man ju inte när barnet är så litet att hen inte kan berätta. Vår dotter hade sitt första kalas när hon var 4-5 år (minns inte exakt). Jag tror ju inte att barnet höll det hemligt ända till den åldern. Men det hade varit intressant att veta.
Jag skulle tro att de närmsta, som också har bytt blöja, kanske är mer insatta och också respekterar föräldrarnas önskemål om typ av presenter.
Och det finns säkert vänner och släktingar som inte har bytt blöja på barnet.
 
Men hur påverkas barnet av att random folk på internet har åsikter?
Ingen, som inte redan känner familjen, vet ju vilka de är. Det är påhittade namn i artiklarna och föräldrarns har sen nekat ytterligare intervjuer.

Jag tycker faktiskt ni är lite väl långsökta i er kritik.

Där har vi det igen. ”Ideologisk kamp”. Ser du verkligen inte hur nedsättande det är att prata om familjen så?
Som om de använder sig av ditt barn för att driva en fråga utan att reflektera över barnet. Det är ju helt absurt att göra sådana tolkningar.

Lika mycket som familjen påverkas av vad jag tycker här kanske? :) Men baserat på artiklarna så förstår jag det som att dom möter starka reaktioner även i verkligheten, inte bara på nätet.

Nej, dom har säkert reflekterat över det och som jag skrev så måste varje familj göra som dom tycker känns rätt. JAG tycker dock att det känns fel och det måste jag ju få tycka? Jag menar inte att vara nedlåtande, men jag tycker att dom använder sig av sitt barn för att driva en fråga och jag tycker inte att det är rätt. Jag tycker att dom själva skulle ta den kampen i så fall.
 
Men hur påverkas barnet av att random folk på internet har åsikter?
Ingen, som inte redan känner familjen, vet ju vilka de är. Det är påhittade namn i artiklarna och föräldrarns har sen nekat ytterligare intervjuer.

Jag tycker faktiskt ni är lite väl långsökta i er kritik.
Random människor på internet spelar mindre roll liksom de som står familjen närmst. Men sen har vi alla mer eller mindre avlägsna grannar. Jag hade blivit supernyfiken om jag bott 3 hus ifrån, men inte brytt mig nämnvärt om könet om artikeln inte skrivits. Och rykte reser snabbt. Vet ett par grannar vet typ alla. Och vissa har långt minne.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp