Bukefalos 28 år!

Pop - vad hände sedan?

Jag tycker att det är uppenbart att en del spekulerar och gissar mer än andra. Jag förstår att föräldrarna inte har velat vara med i media mer, räcker ju att titta på hur långsökta gissningar (såklart negativa) som gjorts i den här tråden.
Ja både du och jag gissar och spekulerar, bara det att jag inser det men du vill ha det till att andra gör det men inte du ;)
Du är säker på att intervjun inte kan ställa till skada, jag har sett så pass mycket skit att jag vet att risken finns. Ingen vet hur det blir, men bara det att vi sitter och diskuterar det flera år efteråt säger väldigt mycket om saken.
 
Ja både du och jag gissar och spekulerar.
Du är säker på att intervjun inte kan ställa till skada, jag har sett så pass mycket skit att jag vet att risken finns. Ingen vet hur det blir, men bara det att vi sitter och diskuterar det flera år efteråt säger väldigt mycket om saken.
Jag tycker mig ha lite på fötterna kring vad som brukar skada barn, och dessa artiklar ser jag som lågrisk. Det är inte så mycket gissning alls från min sida.
 
Jag tycker mig ha lite på fötterna kring vad som brukar skada barn, och dessa artiklar ser jag som lågrisk. Det är inte så mycket gissning alls från min sida.
Ska vi leta upp en sandlåda och se vem som är bäst eller? Det här börjar bli löjligt med "jag vet mycket bättre än ni" och "mina spekulationer är mycket bättre än andras så det räknas inte som spekulationer" stuket är rätt trist. Vi vet inte hur det blivit, inte en enda av oss, inte ens du. Och mina erfarenheter inom området har du ingen aning om.
 
Ska vi leta upp en sandlåda och se vem som är bäst eller? Det här börjar bli löjligt med "jag vet mycket bättre än ni" och "mina spekulationer är mycket bättre än andras så det räknas inte som spekulationer" stuket är rätt trist. Vi vet inte hur det blivit, inte en enda av oss, inte ens du. Och mina erfarenheter inom området har du ingen aning om.
Nej?
Jag bara förklarar varför jag inte anser att jag gissar i frågan.
Däremot är det ju desto mer spekulation när man börjar dra ganska långsökta slutsatser av några få rader text.
 
Jag ser det som en tankekullerbytta att fråga sitt lilla barn vad hen känner sig som. Ett barn är ett barn och det vi ser som manligt/kvinnligt är enbart normer. Ett barn som ena dagen säger sig vara flicka och andra pojke utforskar könsrollerna helt enkelt och "blir" då det kön som anses vara kompatibelt med det hen vill göra/hur hen vill vara. Om ett barn självmant uttrycker en annan könsidentitet än den biologiska ser jag det som en helt annan sak än att fråga någon vad hen känner sig som för kön. Det ena handlar om att vara född med fel biologiskt kön och det andra om vad normerna säger att en pojke/flicka ska gilla/hur hen ska vara.

Att guida (uppfostra) ett barn utifrån hens egna behov utan att trycka in hen i några könsroller alls tror jag på. Svårt om man inte gör som Pops föräldrar med tanke på omgivningens bemötande men man kan iallafall få vara precis som man är hemma.

Jag ser det inte som en tankekullerbytta.

I sak håller jag med dig om att det som brukar pågå när barnet lyfter frågan ”är jag en pojke/flicka?” handlar om att utforska könsroller och inte behöver vara någon indikation på något annat än just det, men skulle jag svara ”du är en pojke, du har ju snopp” så skulle jag lära mitt barn något annat än det jag själv tror på, inklusive att det skulle innebära att jag lär dem att de också kan/ska definiera andra på det sättet oavsett den andres vilja.

Däremot pratar vi såklart också om friheten att göra/gilla vad man vill oavsett vad man känner sig om. Och vad som är det vanligaste (snopp-kille, snippa-tjej).
 
Om det är så harmlöst som du beskriver det så tycker jag inte att det är något bekymmer. Jag läste om det hela när hen var bäbis och det var aktuellt men har inte läst mer nu. Dock verkade det ju som om enbart några få utvalda t ex fick byta blöja och därifrån till att inte vilja att hen ska springa naken i vattenspridaren etc etc tycker jag inte klivet är långt.
Sedan är jag också lite tveksamt till att aktivt använda sitt barn till att sprida sitt ideologiska budskap- att man gör det passivt genom hela sitt varande och vardagliga handlande är för mig en helt annan sak.
Om föräldrarna inte hindrar barnet att visa sig utan kläder eller att t ex omnämna sitt kön / könsorgan med ord (”det gör ont i snippan när jag kissar” -tecken på urinvägsinflammation etc) så är det väl helt ok. Å andra sidan förlorar ju idén lite sin poäng eftersom det inte lär vara hemligt mer än max något år.

Sedan kan jag personligen inte se poängen heller- vi har ju kön (och även om man senare i livet definierar sig som något annat än sitt biokön så har man ju helt klart något att kissa med) och det är varken något fult eller något hemligt.

Fast max något år? Jag gissar att Pops ålder när artikeln skrevs började närma sig någon sorts brytpunkt för att hen själv skulle kunna tänkas ha någon uppfattning - men då var hen ju 2,5, inte 1.

(Hade jag velat låta bli att berätta vad mina barn har för könsorgan hade jag lätt kunnat göra det tills de började förskolan vid 2+ år. Antalet gånger vi fått blöjbyteshjälp kan räknas på om inte ena handens båda fingrar, så båda händernas. Inte heller har barnen sprungit runt nakna (kläder eller UV-dräkt som solskydd) eller pratat tillräckligt bra för att kunna förmedla könsorgansinformation till någon utomstående.)
 
Fast max något år? Jag gissar att Pops ålder när artikeln skrevs började närma sig någon sorts brytpunkt för att hen själv skulle kunna tänkas ha någon uppfattning - men då var hen ju 2,5, inte 1.

(Hade jag velat låta bli att berätta vad mina barn har för könsorgan hade jag lätt kunnat göra det tills de började förskolan vid 2+ år. Antalet gånger vi fått blöjbyteshjälp kan räknas på om inte ena handens båda fingrar, så båda händernas. Inte heller har barnen sprungit runt nakna (kläder eller UV-dräkt som solskydd) eller pratat tillräckligt bra för att kunna förmedla könsorgansinformation till någon utomstående.)

Läste nu också att hen var 2.5 år gammal när det begav sig nu. Vi hade också nog kunnat mörka till runt 1.5 års- åldern om vi hade haft den önskan, dock sprang de nog nakna i vattenspridaren redan då men det hade man ju kunnat styra rätt omärkligt om man nu ville det. I ”något år” lägger jag in någonstans mellan 1-2.5 år, förlåt om jag var luddig. För barn som pratar och vill göra som kompisarna (kanske bada badkar eller annat med en kompis, byta om på stranden etc etc etc) är det ju som sagt svårare att undvika att tillkännage könet.
 
Nej?
Jag bara förklarar varför jag inte anser att jag gissar i frågan.
Däremot är det ju desto mer spekulation när man börjar dra ganska långsökta slutsatser av några få rader text.
Du gissar vad effekten av artiklarna blir exempelvis och kanske mer än mig. Jag skriver om en möjlig effekt, men du är nästan definitivt säker på det och hänvisar till att du har högre kompetens på området än jag har, vilket också är en spekulation då du knappast vet.
 
Förnekar du faktum eller? De går med på en intervju om sitt barn, spåren av den intervjun kommer att finnas på internet i överskådlig tid och samma vecka eller 10 år senare kan bekanta och vänner googla gissa sig till (eventuellt finns det mer detaljerade uppgifter, flashback rotar rätt på det mesta) vem det är. Jag kallar det hänga ut att gå ut med kontroversiella uppgifter om en person som inte har någon talan, man kan aldrig vara säker på anonymitet.

Nu är jag kanske korkad, men vad är de kontroversiella uppgifterna föräldrarna går ut med? Att inte berätta om barnet har snopp eller snippa? Hur är det kontroversiella uppgifter? Det är väl snarare avsaknad av uppgifter, och även om det valet i sig blev kontroversiellt så ser jag inte hur det är att hänga ut barnet? Rent krasst är det väl mer "hänga ut" att berätta för allt och alla vad barnet har mellan benen och köna det, när hen inte själv kan föra någon talan i frågan?

Ser inte alls vilken skada det kan göra även om en klasskompis på högstadiet googlar fram "Öh Pops föräldrar berättade inte om hen var en pojke eller flicka när hen var 2,5 år!"
 
Ja men man kan ju försöka ta perspektiv och vara lite nyanserad även i diskussioner. Bara för att man diskuterar på ett forum så behöver man inte vara nedlåtande.

Absolut, och jag tycker att jag är nyanserad och ser inte att det jag skriver ska vara så nedlåtande. Ifrågasättande och kritiskt, ja visst. Jag tycker att det är fel. Men att det ska vara så otroligt provocerande att jag tycker det ligger nog mer hos dig än hos mig. Jag är inte förespråkare för att man ska klä/uppfostra barnen könsnormativt heller vilket du verkar tolka det jag skriver som. Jag tycker bara att det är en så pass laddad och komplex fråga att var och en kan få välja själv och fram till dess kan man väl vara hyfsat neutral. Det här som tas upp i artikeln är ju tämligen extremt, det måste ju du också tycka? Eller har du stött på många som väljer att göra såhär?
 
Nu är jag kanske korkad, men vad är de kontroversiella uppgifterna föräldrarna går ut med? Att inte berätta om barnet har snopp eller snippa? Hur är det kontroversiella uppgifter? Det är väl snarare avsaknad av uppgifter, och även om det valet i sig blev kontroversiellt så ser jag inte hur det är att hänga ut barnet? Rent krasst är det väl mer "hänga ut" att berätta för allt och alla vad barnet har mellan benen och köna det, när hen inte själv kan föra någon talan i frågan?

Ser inte alls vilken skada det kan göra även om en klasskompis på högstadiet googlar fram "Öh Pops föräldrar berättade inte om hen var en pojke eller flicka när hen var 2,5 år!"

Jag vet inte om det var jag som benämnde det kontroversiellt först men för ett barn kan sådan uppgifter vara en orsak till mobbning. Det krävs mycket mindre om de får nys om det. Främst tänkte jag dock på att barnet. När tanken var att det inte skulle påverkas av könsroller så riskerar att det blir en stor grej av det. Man kan vara ganska säker att grannar m.fl funderat ut vem det gäller och så blir det lätt något att tala om bland de som har kontakt med familjen. Att det faktiskt påverkat är att de vägrade fler intervjuer efter den första, både från tidningar och TV enligt artiklarna. Det kan vara för att de märkte konsekvenserna som de kansek inte tänkt igenom från början.

Från att vara en liten grej så blev det nog långt större än de tänkt. Nu gissar jag givetvis, men vill man hålla ett barns kön hemligt så är knappast det bästa sättet att gå ut med det i en tidning.
 
Jag vet inte om det var jag som benämnde det kontroversiellt först men för ett barn kan sådan uppgifter vara en orsak till mobbning.

Fast med den logiken så ska man alltså absolut aldrig gå emot några normer eller sticka ut på minsta vis för att då kan barnen bli retade, och så går det ju inte att hålla på. De som vill mobbas hittar på en orsak, så enkelt är det tyvärr. Jag tror att man lurar sig själv om man tänker att man säkrar dem genom att gå enligt en viss mall.
 
Fast med den logiken så ska man alltså absolut aldrig gå emot några normer för att då kan barnen bli retade, och så går det ju inte att hålla på. De som vill mobbas hittar på en orsak, så enkelt är det tyvärr. Jag tror att man lurar sig själv om man tänker att man säkrar dem genom att gå enligt en viss mall.
Jag menar att barnet själv ska få välja och inte bli inknuffade i något fack av föräldrarna. Barnet kanske inte är ett dyft intresserad av den kampen.
 
Absolut, och jag tycker att jag är nyanserad och ser inte att det jag skriver ska vara så nedlåtande. Ifrågasättande och kritiskt, ja visst. Jag tycker att det är fel. Men att det ska vara så otroligt provocerande att jag tycker det ligger nog mer hos dig än hos mig. Jag är inte förespråkare för att man ska klä/uppfostra barnen könsnormativt heller vilket du verkar tolka det jag skriver som. Jag tycker bara att det är en så pass laddad och komplex fråga att var och en kan få välja själv och fram till dess kan man väl vara hyfsat neutral. Det här som tas upp i artikeln är ju tämligen extremt, det måste ju du också tycka? Eller har du stött på många som väljer att göra såhär?
Det är absolut ett ovanligt val, men jag skulle personligen inte kalla det extremt.
Jag tycker mest det låter vettigt, men vet inte hur jag själv skulle göra.
 
Jag menar att barnet själv ska få välja och inte bli inknuffade i något fack av föräldrarna. Barnet kanske inte är ett dyft intresserad av den kampen.

Men om föräldrarna outar barnets biologiska kön för omgivningen kommer ju det verkligen att knuffa in barnet i ett fack? Är det bättre om det sker av typ hela omgivningen bara för att det är i enlighet med normen?
 
Jag menar att barnet själv ska få välja och inte bli inknuffade i något fack av föräldrarna. Barnet kanske inte är ett dyft intresserad av den kampen.

Men det är ju det som föräldrarna vill åstadkomma? Eller tror du att de undviker att köna barnet på pin kiv, istället för att de tänker att det är bättre att hen själv får komma fram till vad hen är? Mallarna "pojke" eller "flicka" är väldigt snäva och ju längre tid barn kan få slippa ifrån pressen att passa in i dem, desto bättre.

Att se det här som nåt politiskt konstgrepp istället för föräldrar som försöker göra det de tror är bäst för sitt barn är att attackera från fel front. Eller ska vi ha ännu en generation där personer som är trans eller ickebinära ska känna sig totalt fel för att man inte kan vara annat än Man eller Kvinna, och man måste påminnas om det ända från ens första dag på jorden? För den framtiden vill då inte jag bidra till.
 
Men det är ju det som föräldrarna vill åstadkomma? Eller tror du att de undviker att köna barnet på pin kiv, istället för att de tänker att det är bättre att hen själv får komma fram till vad hen är? Mallarna "pojke" eller "flicka" är väldigt snäva och ju längre tid barn kan få slippa ifrån pressen att passa in i dem, desto bättre.
Jag talar om konsekvenser, inte om föräldrarnas avsikt.
Att se det här som nåt politiskt konstgrepp istället för föräldrar som försöker göra det de tror är bäst för sitt barn är att attackera från fel front. Eller ska vi ha ännu en generation där personer som är trans eller ickebinära ska känna sig totalt fel för att man inte kan vara annat än Man eller Kvinna, och man måste påminnas om det ända från ens första dag på jorden? För den framtiden vill då inte jag bidra till.
Är det politik du skriver om? Jag struntar fullkomligt i politiken och ser till vad jag tror är barnets bästa för barnets skull, jag påtalar att jag inte tycker det är det bästa tillvägagångssättet. Jag tror man sätter för mycket fokus på könstillhörigheten genom att dölja det för omvärlden och sen annonsera ut att man gör det. Jag ser det som fel att göra ett barn som inte valt det som symbol i kampen. Att uppfostra alla barn på samma vis oberoende av kön är jag helt med på och inte fastna i könssterotypa kläder, leksaker osv är jag helt med på. Det är hemlighållandet som jag ser det sätter fokus på könstillhörighet snarare än att låta barnet vara den det är.
 
Men om föräldrarna outar barnets biologiska kön för omgivningen kommer ju det verkligen att knuffa in barnet i ett fack? Är det bättre om det sker av typ hela omgivningen bara för att det är i enlighet med normen?
Barnets kön blir outat oavsett om man vill eller inte när det blir lite äldre och det är begränsande för barnet att försöka i den mån det går. Och de som framförallt påverkar barnet, de som lever tillsammans med barnet vet ju redan det biologiska könet så jag ser inte poängen. Det enda man lyckas åstadkomma är att folk blir nyfikna och det blir fokus på könet och kommer att gissa.
 
Jag tolkar det som att alla som frågar om kön får svaret: Det säger vi inte.
Och så väljer dom inte könade kläder eller leksaker och kallar inte barnet han eller hon.
Thats it. I övrigt badar barnet precis som andra barn.

Kan tänka mig att det sätter griller i många människors huvud men att barnet inte bryr sig om det är en massa snorpiga tanter som absolut ska veta om det är snopp eller snippa som döljs i kläderna.
Det är min tolkning.

Min med och jag kan inte förstå folks problem med att inte veta könet på ett barn. Säger nån fel om mitt barn rättar jag inte men väldigt ofta rättar de sig med STORA bokstäver. Big deal liksom?
 
Jag menar att barnet själv ska få välja och inte bli inknuffade i något fack av föräldrarna. Barnet kanske inte är ett dyft intresserad av den kampen.
Jag kan inte i mitt liv förstå hur du får ihop det här.
Barnet ska få välja så därför ska föräldrarna följa normen genom att deklarera kön vilket på sikt kommer minska barnets egentliga valmöjligheter?

Barnet kommer ju i detta fall få välja, dvs föräldrarna kommer anpassa sig efter barnet. Hur tänker du att ett nyfött barn ska kunna välja?
Varför är det enligt dig ok att föräldrarna väljer det stereotypa men inte det öppna valet?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp