Positiv feedback på ridfilmer

Förutsätter att hon är kollad i munnen för att utesluta ev skador även efter tanden :)

Annars så låter det som att dressyr/markarbete är en god idé att ta tag i. För som du säger så blir det lättare att få henne rak om hon är igenom i kroppen.
Sen undrar jag varför du hoppar högre än vad du egentligen vågar? Att utmana sig är bra, men utmaningen måste ändå kännas grundad i en viss trygghet för att ha god effekt.
Jag är oxå hopprädd, men har en häst som ÄLSKAR att hoppa. Med honom travhoppade jag kryss på 30 cm i ett halvår tror jag. Men successivt har min trygghet ökat och då har jag även kunnat utmana mig själv utan att vara rädd. Har ridit mycket för tränare som fokuserar på kontroll och följsamhet framför höjden på hindren. Men ett år senare kan vi hoppa bana på 70-80 med snäva svängar och jag vågar gasa på och lita på hästen. :)
Japp, vi kör återbesök hos tandis med ett års mellanrum om inte det blir något akut, snart är det dags igen.
Jag vill kolla henne hos tandis varje år, det var så vi hittade vargtanden efter att jag köpt henne.

För att jag är egentligen inte hopprädd. Hade jag varit hopprädd på riktigt hade jag aldrig vågat delta på en irländsk jakt, där de hoppar stenmurar som är närmare 110 höga, över diken, samt inte hoppa terränghinder som är närmare metern höga.
Jag utmanar mig själv för att jag vet att jag kan och egentligen är jag inte rädd, blir mest bara osäker när hästen t ex stannar, så jag har blivit "hopprädd" då jag ridit hästar som stannat.

Har jag tur var det någon som filmade när jag tävlingshoppade i söndags och jag vet att min tränare sa att jag var helt fokuserad på uppgiften, tänkte inte ens vilken höjd hindren hade, vi hade lätt kunnat hoppa metern.
Min häst älskar också att hoppa.
 
Film från förra helgen:
Gräddponny kändes jättefin. Själv kände jag mig ovanligt obalanserad. Såg efteråt att jag sadlat lite långt fram vilket säkert hjälpte till att störa balansen lite. Mycket nöjd med honom under passet i alla fall.
Och en film med några klipp från första månaden tillsammans:
[/QUOTE]

Du fick ingen feedback...

Tycker att ponnyn är skitsnygg och att ni verkar ha en fin energi ihop. Men jag undrar varför han nickar med huvudet hela tiden och går långt ner med nosen? Är det ett tecken på ostabilitet eller? Är ingen expert.
 
Japp, vi kör återbesök hos tandis med ett års mellanrum om inte det blir något akut, snart är det dags igen.
Jag vill kolla henne hos tandis varje år, det var så vi hittade vargtanden efter att jag köpt henne.

För att jag är egentligen inte hopprädd. Hade jag varit hopprädd på riktigt hade jag aldrig vågat delta på en irländsk jakt, där de hoppar stenmurar som är närmare 110 höga, över diken, samt inte hoppa terränghinder som är närmare metern höga.
Jag utmanar mig själv för att jag vet att jag kan och egentligen är jag inte rädd, blir mest bara osäker när hästen t ex stannar, så jag har blivit "hopprädd" då jag ridit hästar som stannat.

Har jag tur var det någon som filmade när jag tävlingshoppade i söndags och jag vet att min tränare sa att jag var helt fokuserad på uppgiften, tänkte inte ens vilken höjd hindren hade, vi hade lätt kunnat hoppa metern.
Min häst älskar också att hoppa.

Om du inte vill att hästen ska stanna så mycket, rid den inte till stopp gång efter gång. Utan får du ett stopp så lägg ner, så ni kommer över andra gången, särskilt om ni som här hoppar titthinder. Som ni gör på slutet här.

Kanske också ut och galoppera lite så du vänjer dig vid farten? För hon springer inte särskilt fort på filmen.

Om du inte är hopprädd, se om du kan inverka lite mer, nu blir det att du sitter lite passiv, och lämnar åt hästen att lösa det hela. Det kan ju också bidra till att hon tappar modet och inte riktigt vet vad hon ska göra utan stannar.

Edit:missade att inlägget jag svarade på var så gammalt, då är råden helt inaktuella!
 
Red igår och återigen hade jag ngn som filmade lite. dock lite väl flaxiga händer från min del, ngt jag måste jobba på.
Annars kändes passet rätt bra mot hur det tidigare gått på denna häst ^^
https://flipagram.com/f/10CqwSrVjBw
https://flipagram.com/f/10Euk9mxBAK
Jag tycker det såg trevligt och avspänt ut.

Jag satt själv här om dagen och funderade på om jag skulle ta och lägga in en ny video på hästen jag rider nu men törs nog inte. Hästen är en sån där läromästare som verkligen kräver att piloten gör rätt för han ger inte ett jota gratis. Så han är inte så självförtroendehöjande.
 
Om du inte vill att hästen ska stanna så mycket, rid den inte till stopp gång efter gång. Utan får du ett stopp så lägg ner, så ni kommer över andra gången, särskilt om ni som här hoppar titthinder. Som ni gör på slutet här.

Kanske också ut och galoppera lite så du vänjer dig vid farten? För hon springer inte särskilt fort på filmen.

Om du inte är hopprädd, se om du kan inverka lite mer, nu blir det att du sitter lite passiv, och lämnar åt hästen att lösa det hela. Det kan ju också bidra till att hon tappar modet och inte riktigt vet vad hon ska göra utan stannar.

Edit:missade att inlägget jag svarade på var så gammalt, då är råden helt inaktuella!
Jag var först, "eh? va?" då inget är aktuellt, sen såg jag edit.

Blir väl någon ridfilm framöver, när jag får sätta igång hästen igen. :)
 
Jag har då inte lagt upp något på väldigt länge tror jag! Nu när man går i skolan har man ju lite mer människor man kan be filma, så det är super positivt! :D Ser många fel som jag jobbar på, min vänster arm, jag lutar mig lite inåt beroende på varv OCH de där jäkla högra sittbenet är ju snett.... Drar dock inte upp höger häl lika tydligt längre.. Ni skulle bara veta hur illa det varit tidigare ;)

Haha Ser ni fler saker man kan tänka på uppskattar jag all kritik!
 
Jag har då inte lagt upp något på väldigt länge tror jag! Nu när man går i skolan har man ju lite mer människor man kan be filma, så det är super positivt! :D Ser många fel som jag jobbar på, min vänster arm, jag lutar mig lite inåt beroende på varv OCH de där jäkla högra sittbenet är ju snett.... Drar dock inte upp höger häl lika tydligt längre.. Ni skulle bara veta hur illa det varit tidigare ;)

Haha Ser ni fler saker man kan tänka på uppskattar jag all kritik!
Jag tycker det ser riktigt trevligt ut ^^ själv sugen på och söka hippologen men skulle nog inte klara antagningsproven :nailbiting:
 
Jag tycker det ser riktigt trevligt ut ^^ själv sugen på och söka hippologen men skulle nog inte klara antagningsproven :nailbiting:

Tack! Jag längtar så mkt till ridblocket nu att jag blir galen snart :D haha
SÖK om du är sugen! Det är de bästa jag gjort i mitt liv, man kan alltid hoppa av om det inte känns rätt :) Och kom på vårens prova på dag om du är osäker, där får man input om hur man ligger till osv :)
 
Red igår och återigen hade jag ngn som filmade lite. dock lite väl flaxiga händer från min del, ngt jag måste jobba på.
Annars kändes passet rätt bra mot hur det tidigare gått på denna häst ^^
https://flipagram.com/f/10CqwSrVjBw
https://flipagram.com/f/10Euk9mxBAK


Såg att du inte fått någon feedback juh! Jag tycker det ser trevligt ut, men som du nämnde själv måste du korta tygel längden så att du kommer fram med händerna och kan få en mer "stilla" handposition, du viker tom handlederna lite neråt ibland för att tygeln är så lång skulle jag tro. Kortar du den så får du nog upp tummarna lättare när du tänker på det också :)
 
Jag har då inte lagt upp något på väldigt länge tror jag! Nu när man går i skolan har man ju lite mer människor man kan be filma, så det är super positivt! :D Ser många fel som jag jobbar på, min vänster arm, jag lutar mig lite inåt beroende på varv OCH de där jäkla högra sittbenet är ju snett.... Drar dock inte upp höger häl lika tydligt längre.. Ni skulle bara veta hur illa det varit tidigare ;)

Haha Ser ni fler saker man kan tänka på uppskattar jag all kritik!

Ser fint ut! Jag skulle jobba mer med att bli starkare i rygg och mage så att du får en mer stilla hand i traven, då kommer hästen bli stadigare i formen också.
 
Ser fint ut! Jag skulle jobba mer med att bli starkare i rygg och mage så att du får en mer stilla hand i traven, då kommer hästen bli stadigare i formen också.

Absolut tack! får trappa upp träningen av plankan helt enkelt

Aldrig ridit hästen innan heller så det var lite av en test runda, hon var inte alls som hon såg ut att vara när man kollat på henne
 
Absolut tack! får trappa upp träningen av plankan helt enkelt

Aldrig ridit hästen innan heller så det var lite av en test runda, hon var inte alls som hon såg ut att vara när man kollat på henne

Jag tycker ridningen funkar bra som styrketräning också, bara man tänker på att verkligen jobba med magen och ryggen när man rider, och spänna dem (utan att samtidigt spänna någon annanstans, typ rumpan eller axlarna) så att man har stabiliteten där. Det har gjort mycket för min sits, iaf, att verkligen tänka på hur jag använder kroppen när jag sitter till häst.

Sen skadar såklart inte styrketräning också, men det ena förtar ju inte det andra.

Hur var hon att rida då, man blir lite nyfiken? Och hur hade du trott innan?
 
Jag tycker ridningen funkar bra som styrketräning också, bara man tänker på att verkligen jobba med magen och ryggen när man rider, och spänna dem (utan att samtidigt spänna någon annanstans, typ rumpan eller axlarna) så att man har stabiliteten där. Det har gjort mycket för min sits, iaf, att verkligen tänka på hur jag använder kroppen när jag sitter till häst.

Sen skadar såklart inte styrketräning också, men det ena förtar ju inte det andra.

Hur var hon att rida då, man blir lite nyfiken? Och hur hade du trott innan?

Styrketräning har verkligen gjort så mycket för mig men det är ju som du säger det behövs ju av det andra också!

Men det är bra! Ska verkligen tänka på det nästa gång jag rider :-)

Jag har upplevt henne från håll som väldigt taggad och med superbra framåtbjudning men hon lämnar allt åt ryttaren verkligen, lämnar bakbenen i stallet om du inte är där och påminner henne :-) hon stannar bokstavligttalat och går lix inte fram själv. Blev galet kär i hennes galopp med, så mkt härligare att rida än att kolla på!
 
Film från förra helgen:
Gräddponny kändes jättefin. Själv kände jag mig ovanligt obalanserad. Såg efteråt att jag sadlat lite långt fram vilket säkert hjälpte till att störa balansen lite. Mycket nöjd med honom under passet i alla fall.
Och en film med några klipp från första månaden tillsammans:
[/QUOTE]


Du har väldigt breda händer i den nedre filmen, och du grejar mycket i bettet och stör balansen så ponnyn slår sig fri i galoppfattningarna. Det kanske bara är just den filmsekvensen - med försök hålla ihop händerna över manken, för att få en lugnare stabilare hand, så kan hästen släppa fram näsan lite och orkar hålla ihop. Väldigt snäll och juste ponny i alla fall, himla söt. :D
 
Nu har jag sett era filmer, men jag vet inte riktigt vad jag ska säga som positiv kritik, tycker det ser trevligt ut. Ibland tycker jag det är svårt att se på filmer vad som behöver förbättras. :)
Kämpa på. :D
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 186
Senast: Enya
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
12 13 14
Svar
268
· Visningar
8 258
Senast: grodan21
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 041
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp