Positiv vs. Negativ träning

Sv: Positiv vs. Negativ träning

Fast de pratar om positiv resp. negativ förstärkning

En förstärkning är något som gör att ett beteende ökar (postitiv) eller minskar (negativ). Inte att det i sig är negativt eller postivt som något trevligt eller otrevligt.

För mig är det viktigt att vi håller isär begreppen, kommunikation är svårt som det är.
 
Sv: Positiv vs. Negativ träning

Njae, positiv och negativ handlar ju mer om huruvida man tillför eller tar bort något för att få fram beteendet.
 
Sv: Positiv vs. Negativ träning

Fast visst pratar dom om positiva (belöningsbaserade om det låter bättre?) metoder vs. Negativa (straffbaserade metoder låter bättre?). Hade lite svårt om hur jag skulle sätta rubriken :)

Men som Migo säger är väl negativt när man tar bort ngt och positivt när man tillför ngt? Eller tänker jag fel nu? Positivt straff tex...
 
Sv: Positiv vs. Negativ träning

Jag tycker inte alls de pratar om positiva vs negativa forstarkning. De pratar om positiva vs konfrontionella traningsmetoder.
Jag tycker det ar en oerhort stor och viktig skillnad dar.
Jag vet att manga inte haller med men I min mening anvander man val anda alla fyra delarna (positiv/negativ forstarkning, positiv/negativ bestraffning) inom all typ av hundtraning. I vilken del man lagger sitt fokus och hur "hart" man anvander det ar det som gor skillnaden.
Ex pa negative forstarkning jag vet VS anvander - tar bort godisen om hunden forsoker ta den vid leave it.
Ex pa negative bestraffning - sta och vanta tills dess hudnen slutar dra I kopplet (obehaget forsvinner nar du gor som jag vill)
Ex pa positive bestraffning - obehagligt ljud som lags till da du gor nagot du inte far, tex morrar, juckar etc.
Jag tittade pa nagra videos av henne igar och sag exempel pa allt detta, vi kallar det ju anda inte elak / mobbande traning - eller?
En stor jakla skillnad mot andra tranare man ser pa tv dar den positiva bestraffningen syns I form av allvarligt vald mot hunden.
En annan stor skillnad ar hur stor del av traningen som gar ut pa att anvande positive forstarkning gentemot positive bestraffning - sparker du hunden oftare an du ger berom?

Enligt mig en jakla skillnad!

(Ber om utrsakt for mitt auto correct jag inte kan bli kompis med, korrigeringarna gor bara att det ser annu markligare ut.)
 
Senast ändrad:
Sv: Positiv vs. Negativ träning

Håller med! Varför visar inte TV henne mer istället för CM? :yuck:
 
Sv: Positiv vs. Negativ träning

Fast om det blir en konfrontation beror väl mer på hur hunden är? En del hundar svarar ju upp av ett ryck i kopplet liksom...

Men ja, jag erkänner att rubriken inte var den bästa, orkade inte tänka ut ngt bättre :D

Men klippet gillar jag :) tycker de tar upp problemen med att just gå in i en kamp med hunden, speciellt när det kommer till aggressioner och osäkerhet.
 
Sv: Positiv vs. Negativ träning

<snip>

Jag vet att manga inte haller med men I min mening anvander man val anda alla fyra delarna (positiv/negativ forstarkning, positiv/negativ bestraffning) inom all typ av hundtraning. I vilken del man lagger sitt fokus och hur "hart" man anvander det ar det som gor skillnaden.
<snip>

:bow: :bow: :bow:

Egentligen hela posten, men det har tal verkligen att upprepas.
 
Sv: Positiv vs. Negativ träning

Jag forsoker att inte lata for negative for det ar ett mycket viktigt amne.
Men sjalva klippet tycker jag kandes lite val "vi ar batter an alla andra" och blev ratt utdraget dar ett tag - jag tappade tom intresset en stund. Jag hade personligen tyckt det vore mer intressant att antingen ha en discussion med nagon som inte haller med (helt och hallet eller till viss del) alternativt ha exempel. Fast det ar ju saklart inte sarskilt latt att hitta.
Det ar skitsvart att fa till en informativ video utan att lata pretentios eller agna sig at ass kissing. Sarskilt om den ska vara av nagon sarskild langd. (Just my opinion.)

Och det var nog eg ett delvis knapplan, det var andra som namnt positive och negative forstarkning.
 
Sv: Positiv vs. Negativ träning

Håller med. Hade varit mest intressant om de hade diskuterat med CM då det är uppenbart att det är honom de pratar om. Och just för att de har så skilda åsikter. Men tyckte ändå de tog upp bra grejer om just aggression, vad som händer om man pressar mer osv :) Sen är ju folket härinne väldigt duktiga, så det var mer en "bra video" än en informationsvideo tycker jag.
 
Sv: Positiv vs. Negativ träning

Jag kommer och "Dittoar" dig igen. :p
Jag har i och for sig sett den har forut, men stangde av fore mitten den har gangen.:o Jag minns inte riktigt vad som sades, annat an att det var ungefar samma som upprepades igenom hela.

Min undran var vem de vander sig till ... om de vander sig till de som hyllar CM skjuter de formodligen over malet och missar grovt. Dar hade Viktoria behovt nagon som har, om inte samma asikter, sa atminstone samma "macho" utstralning som CM. Som det ar kanns den, precis som du sager, bade pretentious och affected och, "They preach to the choir".
Ingen som inte redan har ett hum om vad de sager, och haller med atminstone delvis, orkar titta pa hela videon. De den borde vara riktad till, att forsoka na och influera tittar formodligen kortare stund an jag gjorde.:cautious:
 
Sv: Positiv vs. Negativ träning

Njae, positiv och negativ handlar ju mer om huruvida man tillför eller tar bort något för att få fram beteendet.

Ja?
Tillför=+ eller = positv
Tar bort - eller negativ

Istället för "trevligt" "otrevligt", du säger ju samma sak.
 
Sv: Positiv vs. Negativ träning

Så är inte alls vad jag har lärt mig. Enligt mig är förstärkning = beteendet ökar (alltid). Bestraffning minskar beteendet. En negativ bestraffning = du tar bort något för att beteendet ska minska. Negativ förstärkning är att du tar bort något (t ex ett obehag) för att beteendet ska öka. Tvångsapportering passar in här.
 
Sv: Positiv vs. Negativ träning

KL.
Tycker den här bilden beskriver positiv/negativ förstärkning och positiv/negativ straff rätt bra :).

Operant_conditioning_diagram.png
 
Senast ändrad:
Sv: Positiv vs. Negativ träning

Fast du säger också samma sak:)

Låt säga att du har huvudvärk, du tar en tablett och värken försvinner.
Du har nu ökat sannorlikheten att beteendet; "att ta en tablett" nästa gång du har huvudvärk. Med just negativ förstärkning, men att käka piller i sig är inget obehag.

Utan vad vi tittat på är "beteendet att käka piller", som vi fått att öka, genom att beteendet tog bort (negativ eller minus) ett obehag.

Men jag tycker vi blandar ihop att själva grundbeteendet ska vara trevligt eller otrevligt. Och negativ förstärkning behöver inte vara otrevligt.
Det som försvinner, i det här fallet huvudvärken är ju inte kul, men beteendet vi tittade på var inte "att ha huvudvärk" utan att "käka piller".

I övrigt tycker jag Per Jensen ska få ett eget tv-program.
 
Sv: Positiv vs. Negativ träning

Du skrev:

En förstärkning är något som gör att ett beteende ökar (postitiv) eller minskar (negativ). Inte att det i sig är negativt eller postivt som något trevligt eller otrevligt.


Vilket inte stämmer. En förstärkning ökar sannolikheten för ett beteende. Oavsett om det är positiv eller negativ förstärkning (utmärkta illustrationer tidigare i tråden). För att minska sannolikheten för ett beteende kan man använda positivt eller negativt straff, alltså att ta bort tillgång till belöning (negativt straff) eller lägga till ett obehag (positivt straff).

*kl*

Ingen av termerna säger något om huruvida träningsobjektet upplever träningen som trevlig eller inte. Även ett positivt inlärt förbudsord blir positivt straff när det används i träningssammanhang.

Själv använder jag mig av hjälper från "hela skalan" utan att för den del vare sig förtrycka, plåga eller pjoska med mina hundar ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Positiv vs. Negativ träning

Precis.
Nar vi ovar sidflyttningar tar jag ett steg mot hunden och okar pa satt trycket tills dess hunden flyttar sig. Jag varken knuffar, trampar eller gor illa hunden.
Det ar med andra ord en kombination mellan positivt straff och negativ beloning.
Tycker hunden det ar jobbigt? Mojligen forsta gangerna innan han forstod.
Ar jag elak? Hoppas jag verkligen inte.
 

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 290
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Efter en mindre kul upplevelse då lille hund försvann i 1,5 dygn i okänd miljö (klättrade ur en hästbox i ett okänt stall i okända...
Svar
4
· Visningar
570
Senast: Piglet82
·
Tjatter Hur börjar tankarna gå när ni läser någon rubrik eller annan text? Jag har märkt att jag oftast börjar fundera över (oftast negativa)...
Svar
7
· Visningar
365
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Inspirerad från annan tråd :) Ibland drunknar de positiva bitarna i livet av det negativa, så här struntar vi i allt negativt och...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
4 183

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp