Hur tänker ni?

Rie

Trådstartare
Hur börjar tankarna gå när ni läser någon rubrik eller annan text?

Jag har märkt att jag oftast börjar fundera över (oftast negativa) konsekvenser av rubriken/texten/första meningarna.

Till exempel nu rubriken "Ormar kan vara framtidens mat." Att vi rent av ska börja att föda upp ormar. Jag tänkte direkt på att Vad händer när de där antal ormar rymmer från inhägnaderna? De lär bli svåra att fånga in och förökar sig nog rätt bra.
Men tanken bakom ormuppfödningen är väl bra

Annan uppgift jag hörde på radion om ett förslag att förbjuda snus i skolan. Stackars lärare tänkte jag, de får en hopplös uppgift att försöka ta av elever snuset. Men tanken bakom är ju bra.


Rie
pessimisten
 
Hur börjar tankarna gå när ni läser någon rubrik eller annan text?

Jag har märkt att jag oftast börjar fundera över (oftast negativa) konsekvenser av rubriken/texten/första meningarna.

Till exempel nu rubriken "Ormar kan vara framtidens mat." Att vi rent av ska börja att föda upp ormar. Jag tänkte direkt på att Vad händer när de där antal ormar rymmer från inhägnaderna? De lär bli svåra att fånga in och förökar sig nog rätt bra.
Men tanken bakom ormuppfödningen är väl bra

Annan uppgift jag hörde på radion om ett förslag att förbjuda snus i skolan. Stackars lärare tänkte jag, de får en hopplös uppgift att försöka ta av elever snuset. Men tanken bakom är ju bra.


Rie
pessimisten
Samma.
 
Hur börjar tankarna gå när ni läser någon rubrik eller annan text?

Jag har märkt att jag oftast börjar fundera över (oftast negativa) konsekvenser av rubriken/texten/första meningarna.

Till exempel nu rubriken "Ormar kan vara framtidens mat." Att vi rent av ska börja att föda upp ormar. Jag tänkte direkt på att Vad händer när de där antal ormar rymmer från inhägnaderna? De lär bli svåra att fånga in och förökar sig nog rätt bra.
Men tanken bakom ormuppfödningen är väl bra

Annan uppgift jag hörde på radion om ett förslag att förbjuda snus i skolan. Stackars lärare tänkte jag, de får en hopplös uppgift att försöka ta av elever snuset. Men tanken bakom är ju bra.


Rie
pessimisten
Det beror nog på rubriken. I det första exemplet - pga ormfobi - så hade jag nog tänkt väldigt negativa tankar... :D Men i exempel två hade jag nog bara konstaterat: Bra :) !!
 
Hur börjar tankarna gå när ni läser någon rubrik eller annan text?

Jag har märkt att jag oftast börjar fundera över (oftast negativa) konsekvenser av rubriken/texten/första meningarna.

Till exempel nu rubriken "Ormar kan vara framtidens mat." Att vi rent av ska börja att föda upp ormar. Jag tänkte direkt på att Vad händer när de där antal ormar rymmer från inhägnaderna? De lär bli svåra att fånga in och förökar sig nog rätt bra.
Men tanken bakom ormuppfödningen är väl bra

Annan uppgift jag hörde på radion om ett förslag att förbjuda snus i skolan. Stackars lärare tänkte jag, de får en hopplös uppgift att försöka ta av elever snuset. Men tanken bakom är ju bra.


Rie
pessimisten
Clickbait
 
Rubriker nuförtiden - i alla fall i större medier - utformas ofta på ett sätt som ska generera maximalt antal klick, så jag försöker låta bli att tänka så mycket innan jag har fått hela sammanhanget. Jag undviker många sidor helt eftersom de kör med maximalt missledande rubriker för att få reaktioner.

Men i övrigt? Tyvärr obotlig pessimist. Det är ett under att jag ens orkar diskutera online längre med tanke på hur ofta det bara leder till jobbiga känslor.
 
Jag är oftast ganska neutralt inställd tror jag, lite beroende på ämnet såklart. Samtidigt är jag nog ofta ganska cynisk och skeptisk, mycket på grund av det @Hellhound skriver ovan. Utgår liksom oftast från att rubriken skruvats till på något vis för att vara så uppseendeväckande som möjligt.

För övrigt brukar jag mest störa mig på den inflation av tankstreck som jag tycker mig ha märkt i just nyhetsrubriker under det senaste halvåret eller så.
 
Jag märker att jag ibland kan läsa saker och bara :eek::eek: Eller se bilder eller läsa förklaringar som verkar helt åt skogen.
När jag tänker på det lite senare så inser jag att det troligen är fabricerat/ helt påhittat/ ai. Men just där och då förfasas jag.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 806
Senast: skiesabove
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 147
Senast: iNTOHiMO
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 069
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 631
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp