Vi har ständiga problem med avier hem. Som några säger kan man ju inte bara åka till utlämningsstället och fråga om de kan leta på ens namn för att få reda på om det ligger där. Vi har missat minst 2-3 paket senaste året.
På jobbet är det ett mer reellt problem. Fakturor kommer flera dagar efter förfallodatum, ibland även de som har 30 dagar. Vi har, på grund av postnord, fått omförhandla våra förfallodagar på några leverantörer för att 10 dagar inte räcker för både postgång och internt förfarande. Då är vi inte ett jättestort företag.
Det är alltså vi (våra fakturor kommer ju inte heller fram) och våra leverantörer som betalar för postnords fantastiskt slöa gång och ibland fullständiga arrogans mot oss. Vi betalar räntepengar, räntefakturor och förseningsavgifter. Förseningsavgifterna är många gånger höga (transportstyrelsen) och ibland dras vår viktiga kredit in så vi får ha autogiro på t.ex tullen, vilket vi verkligen inte vill ha för de fakturerar ibland väldigt fel och då extremt stora summor som tar ett halvår att få tillbaka.
Jag är inte speciellt glad i att fler och fler vill ha sina fakturor över mail eftersom det försvinner en jäkla massa fakturor ute i cyberrymden men ärligt talat är det nu mer minst lika osäkert att skicka med posten.
Vi letar fakturor hela veckorna, både våra egna och de vi ska ha av leverantörer. Och inte fan är det speciellt billigt att skicka med posten heller!
När man börjar tänka i banorna att; om det viktiga brevet ska vara framme om fem dagar är det kört med stor säkerhet. Är det två veckor (10 arbetsdagar) så är det tämligen säkert att det är framme när det ska men man kan inte vara helt säker.
Då är det faktiskt riktigt illa!!
Var det något man kunde lita på i alla lägen för 10 år sedan så var det i alla fall att posten kom fram 1-3 dagar efter man skickat och att det alltid kom fram.
På jobbet är det ett mer reellt problem. Fakturor kommer flera dagar efter förfallodatum, ibland även de som har 30 dagar. Vi har, på grund av postnord, fått omförhandla våra förfallodagar på några leverantörer för att 10 dagar inte räcker för både postgång och internt förfarande. Då är vi inte ett jättestort företag.
Det är alltså vi (våra fakturor kommer ju inte heller fram) och våra leverantörer som betalar för postnords fantastiskt slöa gång och ibland fullständiga arrogans mot oss. Vi betalar räntepengar, räntefakturor och förseningsavgifter. Förseningsavgifterna är många gånger höga (transportstyrelsen) och ibland dras vår viktiga kredit in så vi får ha autogiro på t.ex tullen, vilket vi verkligen inte vill ha för de fakturerar ibland väldigt fel och då extremt stora summor som tar ett halvår att få tillbaka.
Jag är inte speciellt glad i att fler och fler vill ha sina fakturor över mail eftersom det försvinner en jäkla massa fakturor ute i cyberrymden men ärligt talat är det nu mer minst lika osäkert att skicka med posten.
Vi letar fakturor hela veckorna, både våra egna och de vi ska ha av leverantörer. Och inte fan är det speciellt billigt att skicka med posten heller!
När man börjar tänka i banorna att; om det viktiga brevet ska vara framme om fem dagar är det kört med stor säkerhet. Är det två veckor (10 arbetsdagar) så är det tämligen säkert att det är framme när det ska men man kan inte vara helt säker.
Då är det faktiskt riktigt illa!!
Var det något man kunde lita på i alla lägen för 10 år sedan så var det i alla fall att posten kom fram 1-3 dagar efter man skickat och att det alltid kom fram.