PP "provocerande" bild

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Morgondagg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 51
  • Visningar Visningar 5 817
Sv: PP "provocerande" bild

japp, jag tror många som tycker illa om den här metoden inte riktigt vet vad det går ut på.. dom ser bara "stackars lilla hästen, han har fångat benet på den.." inte v a r f ö r han gjort d..

Håller med dig. John Moore "repade" min hästs bakben ifjol. Att jag bad John om hjälp med de hade ett par orsaker:
- Att träna hästen att ta det lugnt om den sitter fast med något ben. Jag hade testat på egen hand med bara löst rep om benet, men ville driva det lite längre.
- Att träna hästen till att hålla bakbenet upplyft tills man ber honom sätta ned det istället för att sätta ned det när det passar hästen vid t ex broddning och skoning.

Min häst är i och för sig en cool typ, men har gott förtroende för människor. Han verkade inte vara vare sig upprörd, rädd eller knäckt över att få foten upplyft på det viset. Däremot tyckte kusen att det var opraktiskt när John bad honom backa med hjälp av repet när han hellre ville stå stilla och äta upp de små grässtråna i rundkorallen. Hästen var lös bortsett från repet om foten. Efter det här passet blev hästen bättre med att hålla uppe bakfötterna vid skoning m m och de gånger han har råkat få ett grimskaft snott om något ben har han inte flippat ur. Som väl är har vi hittills klarat oss från eltrådar, taggtråd etc.

Efter att ha sett John in action kan jag göra om repningen med min häst, men jag vill inte göra det med någon annan. Jag har inte kompetens nog för det och vissa hästar kan sprattla ganska ordentligt i början.

var var det ni gjorde d..? i västervik..? på campout kanske..? anledningen att jag frågar är att ja varit dit några gånger nu... kanske vet vem du är..
håller med dig. det är mkt användbart!! man vill ju trots allt ha en lugn och säker häst i alla situtioner..

Kom bara på en sak....
Brukar inte viss folk göra likadant med grimskaft när dom strechar sina hästar??

Vi hobblade våra hästar när vi var och red i Norge också, det var helt suveränt och hästarna var så nöjda så. De hade inga problem med att gå och beta.
Anledningen till att det förbjöds i sverige nyligen var ju att en av våra mest meriterarade och ”bästa” westerntränare missbrukade hobblingen så jävligt att djurskyddmyndigheterna fick upp ögonen för honom och detta och förbjöd det rakt av.
Jag vet inte precis vad han gjorde men jag har hört ( obs! hört! –vet ej om sant) att han använde det under bestraffning och under inridning av unghästar

Jag vet inte precis vad han gjorde men jag har hört ( obs! hört! –vet ej om sant) att han använde det under bestraffning och under inridning av unghästar
Osant! Vilket visar att man inte ska tro på allt man hör, och framför allt inte föra det vidare!

Om jag är rätt informerad :devil: , så har hobbling varit förbjuden sedan länge.

LIA

Senast ändrad:

Hur vet du det är osant om du inte vet vem jag syftar på...

...och hobbling har inte varit förbjuden särskilt länge

Hur vet du det är osant om du inte vet vem jag syftar på...
Den här historien om den personen har cirkulerat som en vandringssägen länge nu. Jag vet vem som åsyftas och jag vet att det är osant som du återger det.

...och hobbling har inte varit förbjuden särskilt länge
Sedan när?

LIA

LIA skrev:
Den här historien om den personen har cirkulerat som en vandringssägen länge nu. Jag vet vem som åsyftas och jag vet att det är osant som du återger det.

LIA

Så du brukar också vara på Sundbyholms travbana????
Skulle tro att karln blir regelrätt lynchad om han kommer dit igen.. :smirk:

AM

Nej, där har jag aldrig varit. Har inte varit på månen heller, men är ändå informerad om den första månpromenaden! :angel:

LIA

Fattar ändå inte.. :confused:
Hur kan man påstå att man vet allt och är välinformerad när det tydligen fattas luckor ändå.. :confused:

Denna diskussion har ju som välbekant varit uppe förut. Och när "vi", som är inom travet, och vet vilka det gäller, både häst, veterinär och övriga inblandade, så spårar diskussionen ur p.g.a att du säger att allt är lögn.

Du kan ju inte säga till Leoni (vet nu inte vad hon syftar på) att du vet allt när du inte gör det.

Bättre är väl att då skriva att "du själv inte tror på saker"

AM

OK då. Jag tror inte på saken.
Märkligt är, att du vet vad jag vet eller inte vet!?

Bättre är väl att då skriva att "du tror inte på att jag vet"?
Vilka luckor talar du om?

Du har rätt så långt som att, på den knapphändiga informationen given, men kan tänka sig parallella historier. Hur höga är oddsen för det(?), men om så är, hade jag fel.

LIA

jag kan inte se bilden men jag tycker inte det låter som en bra metod. jag gillar inte när man måste få hästen att ge upp och få mer eller mindre dödsångest för att den ska lyda, för det är vad man gör när man tar bort möjligheten att fly, som ju är hästens sätt att överleva.

jag hanterar mina hästar utan dominans och jag anser inte mig själv som deras ledare. om man verkligen älskar sin häst, alltid hanterar den sjysst, och väljer det som är bäst för båda två, DÅ får man ett harmoniskt samarbete. men det handlar ju om att förstå individen och om att passa ihop, att ta och ge förutsättningslöst.

varför skulle hästen göra illa mig eller inte lyssna på något jag vill om den älskar, respekterar och litar på mig? detta har jag lärt mig genom att hantera problemhästar som ingen orkat med innan för att de bara har slagits tillbaka. och jag ser ingen mening med att hantera och umgås med en häst som man inte älskar och vill det bästa för.

jag och mina hästar turas om att bestämma, och jag har aldrig fått varken bett eller sparkar. respekt ska byggas upp för att man bryr sig om varandra, inte för att man får benen ihopbundna om man inte lyder. det är min syn på det hela!

"jag kan inte se bilden men jag tycker inte det låter som en bra metod. jag gillar inte när man måste få hästen att ge upp och få mer eller mindre dödsångest för att den ska lyda"
"inte för att man får benen ihopbundna om man inte lyder."
Men snälla, hur får du till det där? Det du skriver är ju raka motsatsen till verkligheten!
Läs hela tråden!

LIA

`Bild i tråden har inget att göra med att hästen inte lyda. Bild har att göra med PP och hur han tränna en häst att accepter en rep runt benen fri villet till och med.

Lia har rätt läs hela tråden

CaliforniaSwed skrev:
hur han tränna en häst att accepter en rep runt benen fri villet till och med.

Det är ju det jag menar. Är det verkligen "frivilligt"? Vad har hästen för val? Att acceptera eller att..?

Det är ju det jag menar. Är det verkligen "frivilligt"? Vad har hästen för val? Att acceptera eller att..?
Om det är vad du menade, var det ett konstigt sätt att uttrycka det på. Dödsångest!?

Om vi ska bli djupa, kan vi fråga oss, om hästar någonsin har något val? Du rider? Vad är hästens val??

Hästen har, under inlärning/träning med rep runt benen, valen att acceptera eller protestera. Om den protesterar (på något sätt) under träningens gång, tar man hänsyn till hästen och avbryter/ändrar sätt etc. Målet är att hästen frivilligt accepterar att ha rep (och annat) runt benen osv, annars är det hela misslyckat!

Läs f ö hela tråden!

LIA

SabinaOchSara skrev:
jag gillar inte när man måste få hästen att ge upp och få mer eller mindre dödsångest för att den ska lyda, för det är vad man gör när man tar bort möjligheten att fly, som ju är hästens sätt att överleva.

Rider du dina hästar?

Det precis samma. Du har lärt dina hästar att har dig på ryggen med en metal bett i munen och en sadel spänt runt magen. Har du inte precis taget bort deras friheten? Om du ställer en häst i stallet eller binda fast dem när du borsta eller sadlar, du har tagit igen deras friheten och lärt dem att acceptera det. När du transportera hästen i hästtransport.... jag kan gå på hur länge som helst.

Att vi har dem över huvud taget har vi lärt dem att "acceptera" saker och ting och på hopningsvis fri villigt. Det är inte så mycket vad vi gör med dem, men HUR vi gör det, eller hur?

Vad PP gör att lära hästen acceptera repet runt benen på samma sätt att lära en häst att sadlar, du bara inte slänga up en sadel och hoppas för det bästa. Tyvär är det många som gör det, men hoppningsvis det finns mer och mer som lära sig riktigt NH eller anväda sunt förnuft, vad som helst. Han lära hästen successiv att inte vara rädd för det inte dra tillbaks benet, mer att hästen tror det är hans idea att stå stilla. Inte slanga en rep runt benen och vänta till den har slutat får panik eller är tvungen att lyda.

t ex. Jag har lärt mina hästar att har repet runt ben och inte vara rädd för det, att acceptera att det är där och ge till trycket som finns...alltså inte får panik och ville fly. Jag har trännat så pass att ja kunne hobbla dem om jag ville (men behöver inte). Jag har en halt häst hemma nu (hovbold) som står i ett stor stall (6m X 5,5m) så att han kan rör sig men inte gör sönder bandaget. Jag hängde in en hö net pga att han skiter på höet på marken. Så när jag kom in några timmar senare har netet hängt så låg att han fastat en bakben i det. Det var nu upp till knä. Men...han ståg stilla och väntat till jag kom. Såg inte alls ut att han var uppröd eller panik slagen heller. Inte ett märke på honom. För att han har acceptera detta frivilligt. Annars skulle jag varit tillbaks till vetrenär för att sy upp honom istället.

Det två sätt att lära en häst att "acceptera" nånting, man gör det rätt eller fel. Jag kan satsa vad som helt att PP gör det på denna rätta sätt.

Om jag visst att du skriv samtidet så skulle du kunna savra själv. :D

Bra sagt med mindre ord!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Svensk Politik 4
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka