Sv: PP "provocerande" bild
jag kan inte se bilden men jag tycker inte det låter som en bra metod. jag gillar inte när man måste få hästen att ge upp och få mer eller mindre dödsångest för att den ska lyda, för det är vad man gör när man tar bort möjligheten att fly, som ju är hästens sätt att överleva.
jag hanterar mina hästar utan dominans och jag anser inte mig själv som deras ledare. om man verkligen älskar sin häst, alltid hanterar den sjysst, och väljer det som är bäst för båda två, DÅ får man ett harmoniskt samarbete. men det handlar ju om att förstå individen och om att passa ihop, att ta och ge förutsättningslöst.
varför skulle hästen göra illa mig eller inte lyssna på något jag vill om den älskar, respekterar och litar på mig? detta har jag lärt mig genom att hantera problemhästar som ingen orkat med innan för att de bara har slagits tillbaka. och jag ser ingen mening med att hantera och umgås med en häst som man inte älskar och vill det bästa för.
jag och mina hästar turas om att bestämma, och jag har aldrig fått varken bett eller sparkar. respekt ska byggas upp för att man bryr sig om varandra, inte för att man får benen ihopbundna om man inte lyder. det är min syn på det hela!