Prager Rattler

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Hallonkvist
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 783
H

Hallonkvist

Vad är det för sorts hund alltså i vilken kategori tillhör den?

Någon som har en?
Foton?

Sv: Prager Rattler

"Rasen" togs fram genom att korsa chihuahua med dvärgpincher. Den heter (typ) Prazsky Krysarik/vik(?) i hemlandet tjeckien. Kallas också Prague Ratter. Finns korthåriga och långhåriga och i färgerna black tan och (solid) röd.

har tappat bort min bästa kennelsida med den rasen -.- aja leta runt lite så kommer det nog fram..

Sv: Prager Rattler

""""Rasen" togs fram genom att korsa chihuahua med dvärgpincher. Den heter (typ) Prazsky Krysarik/vik(?) i hemlandet tjeckien. Kallas också Prague Ratter. Finns korthåriga och långhåriga och i färgerna black tan och (solid) röd.

har tappat bort min bästa kennelsida med den rasen -.- aja leta runt lite så kommer det nog fram.."""

RASEn är en ras som är erkännd i Tjeckiens kennel klumm CMKU.
Det rä alltså en Nationellt erkännd ras.

Den togs inte endast fram genom detta så som de kan låta utifrån dig text, rasen är fruktansvärt gammal, pga krig och förstörelse o bortkomst av stamböcker m.m. så har den "dött ut" flera ggr.

på 80 talet så började de avla upp rasen igen med frammgång. Nu finns den i sverige och vi jobbar med att få den erkännd.

Det finns INTE långhåriga. De kan födas, men som ett resultat av en "felaktig parning" Ett arv från Chihuahuan.

En Prazsky Krysarik ska INTE vara långhårig.
Färgerna är Black and tan, Brown and tan, Yellow till Red och Blue and tan, Det finns även nu en Merle variant men den är inte godkännd som färg ännu.

Min hemsida som täcker mycket om rasen heter www.prazsky-krysarik.se
Hemsidan är pinsamt ouppdaterad, jag har lagt ner all energi på mitt forum för rasen, min kennel start och även klubb och monter (My dog mässan i gbg) planering inför årsskiftet.

Forumet där vi diskuterar rasen finns på http://pk.xforum.se

Mvh Paulina

Czeck it out´s kennel / Prazsky Krysarik & LH Saluki

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Som rubriken lyder antyder vill jag prata bäddar. Senast jag hade hund (10 år sen drygt) hade jag ingen bädd till honom, förmodligen för... 2 3
Svar
53
· Visningar
2 068
Senast: bollen__
·
Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 485
Senast: ufot
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 505
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Stötte på detta med att man kan läsa hundens känslotillstånd baserat på om svansen går till höger eller vänster. Det finns dock en sak...
Svar
4
· Visningar
485

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka