Praktik i galoppstall (fickpengar/lön)

• Övr. Grenar
  • Trådstartare Trådstartare Zeroo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 3 658
Z

Zeroo

Ni som har praktiserat på galoppstall, hos proffstränare eller andra, har ni fått någon slags minilön eller fickpengar? Isåfall, hur mycket fick ni och hur många gånger, en gång i veckan eller en gång i månaden? Tacksam för alla svar! =)

Sv: Praktik i galoppstall (fickpengar/lön)

Hje Zeroo.. jag har praiktiserat för reuterskiöld i två år. men det var för att den skolan jag gick på hade såna dagar där man var hos en proffs tre ggr i veckan.
Och då fick jag betyg istället för pengar..
Får man lön när man praktiserar i sverige ?

Det beror nog helt och hållet på vilken tränare du praktiserar hos..

Men om du är hos en tränare på praktik genom t ex din skola tror jag knappast att du kan räkna med någon lön, förutom träckarpengar möjligen.. Men om du sommarjobbar en eller ett par månader kan du säkert få lite, men som sagt det beror på vem du är hos.

Hej!
Jag snackar inte om lön, utan om fickpengar. Pengar till mat,klädsel, osv.. sånt där viktigt.. Eller tror ni att man måste ha med sig egna pengar till sådant? Jag ska inte praktisera via en skola, utan själv.

Hej!
Jag snackar inte om lön, utan om fickpengar. Pengar till mat,klädsel, osv.. sånt där viktigt.. Eller tror ni att man måste ha med sig egna pengar till sådant? Jag ska inte praktisera via en skola, utan själv.

Går din praktik ut på att ”frivilligt” komma och hjälpa till så får du inte betalt. Det kryllar av ”gartispersonal” så vill man testa på galoppen på helger och lov så är det gratis arbete som gäller. Alla har vi börjat på det sättet...

Däremot så har du praktik genom tex arbetsförmedlingen eller någon annan form av sysselsättnings program så kommer du att få någon form av ersättning.

Men som sagt, de flesta tränare har det svårt som det är att få det att gå i hopp och under helger och lov har de stor tillgång till ungdomar (även äldre!) som gärna kommer och rider och jobbargratis. ”Betalningen” för stallarbete är kunskap och chansen att få rida.

Det finns inga genvägar, hur bra man än tycker att man är på Fälttävlan, Monte eller Ponnygalopp. För att kunna hantera fullbloden i sadeln måste man vis att man kan hantera dem på backen först...

Men som någon påpekade. Det finns möjligheter att känna lite fickpengar genom att träcka (leda hästarna innan och efter lopp) och med tiden jobba eftermiddagar, hos vissa tränare. Men även för dessa chanser måste man slåss mot andra gratis arbetande skolungdomar...

Hej!

Praktik är just praktik= oavlönat. Söker du jobb är det annorlunda men oftast behöver du praktik och erfarenhet för att få jobb...

nu jobbade jag ju i först ahand stallet, men hjälpte även till med galoppisarna. Instruktörselev hette det, och var praktik. men jag fick ändå lön?!

Hej!!
Prata med din arbetsförmedling, men de ger oftast ingen ersättning för praktik.

Men de kan ge ersättning om praktiken leder till garanterat jobb!! lycka till!

Liknande trådar

Däggdjur Hej. Två renrasiga ej besläktade Hermeliner fick en kull i dagarna med 3 dödfödda och missbildade ungar. Det var hennes första kull och...
Svar
4
· Visningar
739
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 054
Senast: __sofia__
·
Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
2 072
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
825
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka