Praktiklön genom af ?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Liten_men_tuff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 6 500
L

Liten_men_tuff

Ska börja praktisera nu efter nyår , kommer då inte få någon lön från stallet utan ska söka genom arbetesförmedlingen , hmm!

Va där idag och de sa Nej :crazy: Hann inte förklara något och det fråga inte utan sa på 5 sek nej och hejdå :mad:
Vet att flera fått från arbetsförmedlingen ? Hur har ni gått till väga ?
Hur länge fick ni det ?

Var och pratade med min gamla syo på skolan som jag gick i och han sa att det är ett helt klart fall från af men hur ska jag nu då göra när jag fått nej ?!

Sv: Praktiklön genom af ?

Jag fick praktik genom af men det var bara 8 veckor.. gick sonika dit och frågade och fick det beviljat..

det enda du kan göra är att begära att pratat med nån annan och tjata tjata tjata :smirk: vissa är snälla o går med på det medans andra går på tvären..

Varför ska du göra praktiken?

Har du någon annan sysselsättning?

är du anmäld som arbetssökande hos arbetsförmedlingen?

Jag har praktiserat genom Arbetsförmedlingen, tror man får göra det max 6 månader eller något sådannt. Minns att jag fick ca 4000.-/månad. Nu var detta iofs ca 10 år sedan...

Kan det vara att det är i ett stall? Jag vet att jag fick nej eftersom det sällan leder till jobb, dem har blivit mycket hårdare om vart man kan söka praktik eftersom man inte ska bli uttnyttjad. Praktiken ska mer eller mindre leda till att man senare får jobb där

Men är du inskriven på ams???
Iaf i Skara så får man mer eller mindre vara vart som. Jag har vart nära en gång för att få praktik, men sedan fick jag jobb.
iaf, jag ville vara på ridskolan här, o det var inga problem från ams.

Jag skulle inte rekommendera det, det leder sällan till fast anställning och stallen utnyttjar gratis arbetskraft.

Jag har själv varit på en sådan praktik, dock hade jag tur. Det var en jättebra plats, och hade nog kunnat ge en deltidsanställning i alla fall, men AMS själva strulade till det.

Jag fick ett beslut på tre månaders praktik. Började jobba, efter en månad flyttade jag till en annan kommun, något som AMS visste att jag skulle göra. När jag efter två månader på praktiken ringer för att fråga varför mitt bidrag för första månaden inte kommit (3000:-) så svarar det att det blivit något strul m papprena blabla och frågar samtidigt om jag varit i nya kommunen o anmält mig "ehh nej"
Jag trodde det bara var för dom att skicka över papprena, jag hade ju ett beslut på tre månader, och dom visste att jag skulle flytta innan dom fattade beslutet.

Så jag får inget bidrag för andra månaden, och får inte börja praktiken igen förens den nya kommunen fattat ett nytt beslut.
Detta ledde till att jag fick sluta praktiken, eftersom jag inte fick något soc bidrag under praktikstiden pga att jag äger en niondel av en jordbruksfastighet. Så att klara hyra, mat o räkningar på 3000:- i månaden går egentligen inte, särskilt inte när jag inte får en krona en månad.

efter tre månaders arbetslöshet och sen praktiserar du 3 månader är du under 20 får du ca 2400:- över 20 får du 3500:- ca. skiljer lite från kommun.

Har inte skrivit in mej där men tänkte göra det så snart som möjligt,

Har även kollat på försäkringskassan hemsida och där står det att de betalar ut för arbetspraktik och de är ju de jag kommer att göra.
Får jag inte betalt kan jag ju inte praktisera och blir då arbetslös :crazy: Och klarar inte av normalt arbete då jag är för aktiv för det . ska Börja plugga om 1 år men tills dess vad hade de tänkt att jag skulle göra och leva på :cool:

Jag var (är) inskriven på arbetsförmedlingen, gick arbetslös i 90 dagar & kom med i "Ungdomsgarantin" & fick KUP ("kommunal ungdomspraktik") max 6 månader. Nu praktiserar jag i en hästaffär & får högsta ersättningen om jag är närvarande dvs. ;) :p
Tror ersättningen ligger på drygt 4000:- (iaf här i kommunen), vet inte om ersättningen varierar beroende på i vilken kommun man är bosatt.

okai, efterosm att jag inte vet något om dig så.. har du arbetet förut? när slutade du gymnasiet? har du vart på någon "söka jobb" kurs? vad ska du utbilda dig till?

själv så sa jag till AF att jag hade ambitioner för att söka till hippologen och då var det inte svårt att få praktik.. om du är minsta intresserad så säg till dom att du behöver praktik för att du tänker söka till hippologen.. då får du praktik..

lönen är btw 18:80kr/h om du är under 20, 37:60kr/h om du är över.. det var det för mig iallafall under den tiden jag var på praktik, sammanlagt 10 månader ungefär..

Jag gick ut gymnasiet i våras, har jobbat på kontor och i butik men vantrivs med det, :cool:

Vill kunna söka till hippologen ja , jag sa det också men då sa han att skolan skulle betala :crazy: Hur ska de kunna göra det?!

Har inte varit på söka jobb kurs utan vill ha praktik och få stöd för att jag praktiserar för blivande utbildning som gör att det leder till jobb.

Liten_men_tuff skrev:
Har inte skrivit in mej där men tänkte göra det så snart som möjligt,

Börja med att göra det.
Så fort du gjort det så kommer du kunna få
"hjälp" därifrån & bli trevligare bemött.
De har ingen skyldighet att hjälpa dig så länge
du inte är inskriven hos dem...
Det var iaf vad de sa till mig när jag kom dit just
när skolan slutat...

Jag ska också praktisera och undrar precis samma sak!
Jag har pratat med min syo och hon hade inte den blekaste, skulle kolla upp det så jag ska tillbaka imorrn, kan komma med uppdateringar när jag vet!
Vart ska du ha din praktik?

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit... 2
Svar
22
· Visningar
4 456
Senast: shia
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande... 2
Svar
26
· Visningar
3 266
Senast: Kiwifrukt
·
Skola & Jobb Skulle vara jättetacksam om någon orkar läsa (med reservation för att jag låter som en bortskämd skitunge) och kanske bolla lite med...
Svar
5
· Visningar
1 497
Senast: Grettir
·
Relationer (Ja tråden gäller samma kille och samma ex som i tråden "spökande ex" Jag tog aldrig upp oron med exet när jag borde, lät det...
Svar
9
· Visningar
2 121

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Dalmatiner
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka