Prascend - långtidsverkande?

Saile

Trådstartare
idag var veterinären här och tog prover på vår ppid häst för att se så att medicineringen är riktig.
Han får sin medicin på kvällen och när jag frågade min kära man EFTER proverna var tagna hade han GLÖMT ge honom sin medicin igårkväll :banghead:

Fick tag på veterinären som skulle kolla upp det men har inte hört något ännu så tänkte kolla om någon här vet, han har fått alla andra kvällar.
Kommer det behövas tas nya prover nu eller kan man se ändå?:nailbiting:
 
Det enda jag vet är att man bör ge det på morgonen eftersom det är då hormonet normalt är på väg upp hos hästen.
Så min PPID häst får sitt varje morgon i samband med sin frukost enligt veterinärens råd. Men som alla andra hormonpreparat så bör det vara ungefär 24 timmar +- lite.
 
Min har alltid fått på kvällen och det har hållt värdet bra iaf :). Intressant att det hellre är morgon men nu ska inte jag ändra då min gamle vän snart snart ska galoppera vidare...
 
Min har alltid fått på kvällen och det har hållt värdet bra iaf :). Intressant att det hellre är morgon men nu ska inte jag ändra då min gamle vän snart snart ska galoppera vidare...

Jag har heller aldrig hört att man ska ge på morgonen.
Beklagar med din vän :heart
 
Kommer det behövas tas nya prover nu eller kan man se ändå?:nailbiting:

Nej, prascend har ingen långtidseffekt. Hästar som får prascend en gång per dag har ingen överlappande effekt från den prascend hästen fick dagen innan. Det finns inga formella vetenskapliga studier på hur lång tid en dos av prascend påverkar ACTH-nivån. Resultat från enstaka mätningar tyder dock på att effekten av prascend är kortvarig och kan vara helt borta efter 12 – 24 timmar.

Det blodprov som togs på din häst kommer inte att visa vilken effekt dosen av prascend har på honom. Det kommer att visa vilket ACTH-värde han har när effekten av medicinen har klingar av. Detta kan också vara intressant att veta men om du vill kolla effekten av prascend så bör du ta nytt prov ca. 4 – 8 timmar efter medicinering. Du riskerar att få höga ACTH-värden om du tar prov mer än 12 timmar efter medicinering.

Det spelar ingen roll när på dagen man ger prascend men man måste vara konsekvent, dvs. man måste ge dosen vid samma tidpunkt varje dag. Eftersom veterinären inte kan komma på natten är det oftast bäst att ge prascend på morgonen så att veterinären kan komma och ta prov 4 – 8 timmar senare.
 
Nej, prascend har ingen långtidseffekt. Hästar som får prascend en gång per dag har ingen överlappande effekt från den prascend hästen fick dagen innan. Det finns inga formella vetenskapliga studier på hur lång tid en dos av prascend påverkar ACTH-nivån. Resultat från enstaka mätningar tyder dock på att effekten av prascend är kortvarig och kan vara helt borta efter 12 – 24 timmar.

Det blodprov som togs på din häst kommer inte att visa vilken effekt dosen av prascend har på honom. Det kommer att visa vilket ACTH-värde han har när effekten av medicinen har klingar av. Detta kan också vara intressant att veta men om du vill kolla effekten av prascend så bör du ta nytt prov ca. 4 – 8 timmar efter medicinering. Du riskerar att få höga ACTH-värden om du tar prov mer än 12 timmar efter medicinering.

Det spelar ingen roll när på dagen man ger prascend men man måste vara konsekvent, dvs. man måste ge dosen vid samma tidpunkt varje dag. Eftersom veterinären inte kan komma på natten är det oftast bäst att ge prascend på morgonen så att veterinären kan komma och ta prov 4 – 8 timmar senare.

Tack för informativt svar! Hade ingen aning om att man måste ge samma tidpunkt. Han får alltid på kvällen mellan oktober - maj men under betet är det olika tider:o
Det kanske är dumt..
 
Nej, prascend har ingen långtidseffekt. Hästar som får prascend en gång per dag har ingen överlappande effekt från den prascend hästen fick dagen innan. Det finns inga formella vetenskapliga studier på hur lång tid en dos av prascend påverkar ACTH-nivån. Resultat från enstaka mätningar tyder dock på att effekten av prascend är kortvarig och kan vara helt borta efter 12 – 24 timmar.

Det blodprov som togs på din häst kommer inte att visa vilken effekt dosen av prascend har på honom. Det kommer att visa vilket ACTH-värde han har när effekten av medicinen har klingar av. Detta kan också vara intressant att veta men om du vill kolla effekten av prascend så bör du ta nytt prov ca. 4 – 8 timmar efter medicinering. Du riskerar att få höga ACTH-värden om du tar prov mer än 12 timmar efter medicinering.

Det spelar ingen roll när på dagen man ger prascend men man måste vara konsekvent, dvs. man måste ge dosen vid samma tidpunkt varje dag. Eftersom veterinären inte kan komma på natten är det oftast bäst att ge prascend på morgonen så att veterinären kan komma och ta prov 4 – 8 timmar senare.
Kan det alltså vara av intresse att ge halva dosen på morgonen och halva på kvällen? Eller en full dos var 12 e timma? Hur påverkar de varierande ACTH-nivåerna under dygnet och vilka följder kan det bli?
*Nyfiken med PPID-ponny*
 
Kan det alltså vara av intresse att ge halva dosen på morgonen och halva på kvällen?

Det finns dom som har provat att dela upp dosen men tyvärr ofta med dåligt resultat. Problemet är att en halv dos inte ger tillräcklig effekt. Man får i så fall ge full dos på morgonen och halv eller hel dos på kvällen. Pracend kostar ju en del så detta är väl endast aktuellt om man har en häst med allvarlig PPID och upptäcker att ACTH-värden är väldigt höga 12 – 24 timmar efter medicinering eller att man upplever att prascend inte har någon effekt trots att man ökar dosen.

Det är viktigt att man följer samma rutiner. Om man en gång tar blodprov t.ex. 2-3 timmar efter medicinering när effekten av prascend är som störst och nästa gång tar prov 18 timmar efter medicinering när effekten kanske är noll och får högt ACTH-värde är det inte givet att man behöver öka dosen. Den aktuella dosen kanske har tillräcklig effekt och att problemet istället är att effekten av prascend avtar snabbt och att man istället för att höja dosen bör ge prascend två gånger dagligen.

Tyvärr är detta ett outforskat område. Det finns dock en grupp av hästägare med PPID-hästar (ECIR) som byter erfarenhet med varandra. Här är deras hemsida:

http://ecirhorse.org/

Gruppen har även ett diskussionsforum:

https://ecir.groups.io/g/main
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 331
Senast: Hazel
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 214
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 331
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 108
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp