Presentkostnader, vad tycker du?

Jag beslöt mig för några år sedan att strunta i ifall det går jämt ut med presenter, eftersom jag helt enkelt inte vill lägga energi på att gå omkring och vara missnöjd.

Detta pga av att jag konstaterade att jag köper en massa presenter till barnens släktingar, samt mina vänner och släktingar till jul och födelsedagar, gåbortpresenter osv, men jag och barnen knappt får något alls av någon.

Jag hade gjort så i många år och av gammal vana, men insåg inte hur skevt det var förän mina tre vänner tilsammans kom med en billig vinflaska som gemensam present till min födelsedag, efter att jag under 2-3 år köpt presenter till dem, utan att jag de tidigare åren fått något alls. Det kändes ganska snopet.

Så för att inte bli bitter och känna att situationen var totalt skev, så drog jag drastiskt ner på presentköpandet i sin helhet. Numera ger jag bara presenter åt de få jag verkligen vill ge något åt. På det sättet känner jag inte mer att jag vill ha en present av dem som något slags motprestation.
 
Vi köper förvisso presenter till varandra, men inte så dyra grejer. Och vi går nästan alltid ihop, jag och min ena syster och hennes sambo. Då betalas det en del per person, vilket jag tycker är självklart. Ibland lan jag betala lite mer, ibland betalar dom lite mer, allt beroende på ekonomisk situation just då.
 
Jag ger inte presenter annat än till familj och min man och bara födelsedag och jul. Min man blandar sig inte i vad jag köper åt mina familjemedlemmar och jag betalar inte för presenter till hans familj. Väldigt enkelt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 446
Senast: Grazing
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 362
Senast: Mineur
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 406
Senast: Nixehen
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 898

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp