Prestige Appaloosa-sadlar, är dom bra?

Liselott76

Trådstartare
Ni som har Appaloosa-sadlar, vilken modell har ni/har haft,
Bomvidd, hur ser era hästar ut som de passat på, raka / svankiga /överbyggda, smala / breda, hög / låg manke..??
Vill gärna veta allt!

Har letat sadel länge, vet att min häst inte kan ha Lemetex, Wintec, Hubertus, Jacson, Caprilli mfl. Men jag har aldrig provat en Appaloosa, tyvärr finns ingen butik här som har såna så det blir lite problem med provningen. Därför vill jag veta allt om dessa sadlar & låter allt bra får jag väl stoppa pållen i en transport & åka till en butik som har såna.. :)

Hej!
Jag är definitivt ingen sadelexpert, men har haft 2 appalosa till min arab. En allround och en dressyr. Strl 34 på dressyrsadeln, strl 33 på allroundsadeln (nu såld).

Hästen (arab) har en normal manke, liten "svank", är något lågställd. Lite bukig vilket kanske inte är den bästa egenskapen när det gäller att hitta en passande dressyrsadel.

Båda sadlarna har provats ut av sadelmakare och den nuvarande verkar passa bra.

Det är jättebra sadlar!!!! Mjuka och sköna, bra hantverk, och på Hippos-serien är det väldigt bra kvalitet på lädret till det priset! Har en Golden Star, tobacco-färgat, och den ser finare ut efter två år än vad min Pessoa till över 15.000 gjorde eftertvå veckor typ... :smirk:

Går att få i en mängd olika vidder, kanalen är väldigt bred. Dock passar dom ej hästar med rak rygg. Bommen är valdigt svängd, så om hästen arbetar med rak rygg blir sadeln liggande och guppa.

Jag har bomvidd 37 till mitt nu 23-åriga halvblod. Han är bred, men MKT manke. Har haft jättesvårt att hitta sadel till honom, provade Prestige'en och den var som gjord för min lilla älskling!! :love:

Har en appaloosa till min ponny. Han e lite svängd i ryggen och halvbred. Har storlek 33 i bomvidd på den. Passar honom finfint! :) Dessutom jättehärlig att rida i! Mjuk och skön!

Har en Venezia till min pålla. Hon har lite svank och en normal manke. Har 43 som är något vidare än normal. Hon kan även ha 31 på Stubben.
GIllar de sadlarna, har öven en A dressyrsadel.

Tack för svaren!!
Skulle oxå vilja veta om ni vet att andra märken passar på era hästar resp inte passar.. så kanske jag med uteslutningsmetoden kan bedöma om Appaloosa ev skulle kunna passa min häst..

Jag har en Top Dressage som jag gillar skarpt.

Ser att du bor i Gävleborg, det gör jag också, och jag vet en som säljer Appaloosa här, både nytt och begagnat. PM:ar dig.

Medryttarhästen har en Appaloosa Green Star som är helt underbar att rida i. Han har lite rakare rygg och inte så mycket manke. Tror det är bomvidd 33 eller 34 på den. Lädret är väldigt bra :)

Sv: Prestige Appaloosa-sadlar, är dom bra?

Har haft två golden star till min förra häst. Hade först en 33 och sen en 34. Hon hade ingen stor mankem, men inte obefintlig heller. Normal ryggprofil, varken rak eller svängd, något mellanting. Lite överbygd.
Har också haft en prestige hippos dressyrsadel i 34.

Tycker det är prisvärda sadlar :)

Snart 7 år gammal tråd.... Hon har nog förhoppningsvis redan hittat en passande sadel! ;)

Jag var mycket nöjd med min men tyvärr passade den inte min häst längre. Han var för rak i ryggen. Men superskön och bra läderkvalité!

har haft en golden star på min ponny med bred,svängd rygg utan manke. den bredaste bommen

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
1 004
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 841
Senast: super
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är... 2
Svar
25
· Visningar
12 698
Senast: ylvalill
·
Utrustning Hej jag har en häst som jag letar ny sadel till du sadeln börjar ge upp. Hon har just nu en lemetex tror det är obrist. 17,5. Hon är...
Svar
0
· Visningar
1 258
Senast: sofia2000
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31