Prestige bomvidder

feel

Trådstartare
Jag behöver klarhet i det här med graderna på Prestigesadlarna. Har letat runt här på forumet men det verkar råda väldigt delade meningar om dem.

Hur vid är en Prestige 37? Stämmer det verkligen att den är under 100 grader?

Sv: Prestige bomvidder

nej det stämmer inte alls.
bates med vita järnet var alltför trång för min arab, nu har han en prestige top dressage 37 och den är lite för vid!!

så strunta i vad du läst, jag har haft två 37'or och båda har varit mkt breda.

Som sagt; det här med hästar och sadlar är inte logiskt.. Min häst är mätt av sadelutprovare att behöva en 38 i prestige, 37 var för smal. Men han kunde ha det vita järnet i bates..:angel:

Nää det är verkligen inte logiskt det här, blir nog galen snart.

Har väl att göra med hur bossor/panelar är placerade osv också...

kanske. min är helt rund, som en liten tunna. :p samma med min gammla som också hade en 37. båda har svängd rygg och manke.

sen går det inte att mäta bomvinkel och jämföra mellan märken, eftersom det är olika hur sadlarna är stoppade och hur bossorna sitter.

jag tycker du ska prova en original 37'a och se.

Tror nog att man får prova sig fram, det kan säkert variera beroende på hur hästens rygg ser ut.

Jag har inte provat någon dressyr i Prestige, så det kan jag inte uttala mig om. Däremot la jag på en Prestige hoppsadel i bomvidd 37 och den var ngt för smal enl. mitt tycke och då är den hästen cirka 100 grader.

Ja den är under 100 grader.
Sen kan den ju upplevas som bredare/smalare beroende på vad för häst du lägger den på, är sadeln t.ex. alldeles för svängd kan sadeln nästan ligga på manken fast den är 15 grader för smal...
Denna diskussionen är uppe flera ggr om året.... Om du inte tror att den är så smal, mät den själv eller be en sadelmakare öppna upp sadeln och mät.

Liknande trådar

Utrustning Behöver tips på var en kan hitta ridstövlar i riktigt läder, helst utan snörning. Människan som ska ha dem är knappt 160 cm lång och har...
Svar
2
· Visningar
242
Senast: sweep
·
Utrustning Jag har börjat kika på täckeshängare och ser att de flesta verkar vara av sk bygelmodell. Visserligen går ju många att dra ut och göra...
Svar
5
· Visningar
630
Senast: Emma-pemma
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
590
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb Arbetsförmedlingen vill utreda vad jag har för verklig arbetsförmåga. Det välkomnar jag. Haken är att jag har fått ställa av min bil av... 10 11 12
Svar
228
· Visningar
19 287
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka