Prestige D1 - nån som köpt den?

phie

Trådstartare
Sökte och fann en gammal tråd om D1:an, men det var ingen som provat/köpt denna sadel, därför slänger jag ut frågan om det finns någon på Buke som skaffat sig denna.

Anledningen att jag undrar är att jag var på sadelutprovning hos Sharpman med min häst för ett tag sedan, och av en hel buss var det bara den som funkade för både mig och häst. Vi provade olika märken, bland annat Prestige, Harry Dabbs, ett antal Bates och någon till som jag glömt namnet på. Hästen är svår att passa in sadlar på, med kort och småbred rygg med mycket manke. Han blir rak när han jobbar, även om han ser svängd ut på backen.

Känner mig ganska ambivalent till sadeln, mestadels för att den är så sjukt dyr! Jag menar, det exemplaret jag provade var kanske ett år (om ens det) och kostade 25 papp.

Jag menar; visst är en välpassande sadel A och O, men för 25 lax kan man få en ny sadel av ett märke med något bättre andrahandsvärde än Prestige, väl? Ny kostade D1:an typ 32 papp, vilket tapp på värdet på ett år om de säljer den för 25 :crazy:

I vilket fall, är det någon som har skaffat sig en D1:a vill jag gärna höra era åsikter! Andra inlägg tas också varmt emot :) Jag gillade sadeln mycket, men är lite fundersam till om den är "värd" det.
 
Sv: Prestige D1 - nån som köpt den?

har den inte men prisfallet är alltid stort på dyra sadlar som inte är av den mest populära modellen (som tex butet och childeric).

jag tycker den är för dyr för att vara en standard sadel. för 30.000 får man en måttbeställd sadel! och förmodligen är det därför den inte säljer så bra.

vilka andra prestige modeller provade ni?
 
Sv: Prestige D1 - nån som köpt den?

Håller helt med Centaur. För mycket pengar för en standardsadel. Jensen har ju t ex ett brett sortiment, Amerigo brukar också gå att hitta till de flesta ryggar. Dyrt, men inte så dyrt.
 
Sv: Prestige D1 - nån som köpt den?

Det var den enda Prestigen vi provade av dressyrsadlarna. Antar att de inte hade några andra på bussen, eller så ville de bara kränga det dyraste ;) Bates-sadlarna var för breda i midjan och Harry Dabbsen var både bred och låg i bakvikt.

Lovisaleonora_: Amerigo har vi haft ut på besök tidigare, men jag köpte ingen sadel då. Tyckte inte att representanten kändes seriös. Nu har hon iofs slutat, så kanske kan man ge dem ett försök till.
 
Senast ändrad:
Sv: Prestige D1 - nån som köpt den?

Jag har ingen D1 heller. Men det var den och Albion SLK Platinum Ultima som var de två sadlar jag valde mellan i påskas när jag köpte ny sadel. D1:an var väldigt skön och passade min häst mycket bra. Men SLK:n låg snäppet bättre och jag satt lika bekvämt i den. Så det blev en Albion. Har inte sett en enda D1:a på någon häst i min närhet.... troligen väljer man hellre en Childeric eller dylikt när man är uppe i den prisklassen, precis som andra här varit inne på.
 
Sv: Prestige D1 - nån som köpt den?

Jag har endast provsuttit D1 samtidigt som jag hade en Amerigo. Kan säga att Prestigen då kändes hård, hal och obekväm. Skulle gissa att Amerigo har någon modell som skulle kunna passa. Rekommenderar dom varmt!
 
Sv: Prestige D1 - nån som köpt den?

då tycker jag du ska prova leonardo, den verkar väldigt lik D1 i uppbyggnaden. finns en del beg för under 15.000.
 
Sv: Prestige D1 - nån som köpt den?

Kan rekomendera Prestige D1'an, hade provat igenom massor med olika sadlar, men ingen passade min häst som rör sej stort. Provade en D1'a och den är helt underbar. Min häst rör sej helt bogfritt nu. Min tränare rider också i D1'an samt flera av hennes elever. Det är en mjuk och ganska smal (i sitsen) sadel, passar kanske fler hästar än ryttare, om man tycker att engelska sadlar är sköna, så tycker man nog att den här är för smal.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag måste tydligen ge mig på det här med att leta sadel till nya hästen. Det var många år sedan jag var tvungen att leta sadel och har...
Svar
4
· Visningar
1 920
Senast: Maoam
·
Utrustning Fick hjälp av sadelutprovare i höstas med utprovning av hoppsadel till min häst och check av dressyrsadeln. Hoppsadeln blev en Prestige...
Svar
0
· Visningar
869
Utrustning Skulle behöva lite inputt ang butiks prissättning på en sadel jag ev ska köpa. Nästa vecka ska pållen få prova en Prestige D1 Iceland...
Svar
8
· Visningar
4 073
Senast: HannaZ
·
T
Utrustning Har fått rekommendationer från olika håll att prova Albion K2 till min hästs rygg. Tog en chansning och köpte en begagnad, men den...
Svar
11
· Visningar
2 297
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp