Prestige Golden Star = Appalosa??

Medryttarinna

Trådstartare
Såg en hoppsadel på annons: Prestige Golden Star, i rätt bomvidd och sitsstorlek. Blev dock fundersam när jag fick fler foton från säljaren, och ett av fotona på bakvalvet visar texten "Appalosa" präglat i bakvalvet.
Är Prestige Golden Star och Appalosa samma sak? Eller har Appalosa gjort sadlar med namnet "Golden Star"? Golden star står nämligen präglat på underkåpan.
FInns det någon som kan bringa lite klarhet i detta mysterium?

Sv: Prestige Golden Star = Appalosa??

Appalosa är det äldre namnet på Prestige. Alltså är det samma företag som gjort sadeln men med ett annat namn :)

Aha! Tack för snabbt svar!
Betyder det att Golden Star-sadlarna ser likadana ut?
Jag har provat en Prestige Golden Star i den aktuella storleken/bomvidden. Kan jag då lita på att en märkt Appalosa ligger lika bra?

Det är en jättegammal Prestige helt enkelt. De bytte namn och profilerade om hela företaget. Jag har ridit i Appaloosa Golden Star och den var inte likadan som Prestige Golden Star, helt annorlunda läder bland annat.

Beror på hur gammal den är, men jag hade inte chansat utan att prova.

Är stor skillnad på nya och gamla Golden star. Den gamla är lite rakare i bommen, har större stöd och helt annat läder, den är även djupare i sätet. Inte alls samma sadel mao:p.

Om de står Appalosa på bakvalvet, är de då den äldre? Vill ha en sån till uteritt och lite lättare hoppning, och gillar den jag lånat. Verkar inte finnas då många ute på försäljning, men de kanske beror på att de har några år på nacken.

Ja men dom är som sagt jättegamla. Men rimligtvis borde en Prestige Golden Star passa bättre på din häst för hon är väl inte jätterak?

Nej, de är hon inte. Får väl testa en sån om jag inte hittar Appalosan. Såg att Sadelmagasinet hade en inne nu, men jag är borta 2 veckor till och tyckte dessutom 6000 SEK lät mkt.

Liknande trådar

Utrustning Vi ska köpa en ponny som hos nuvarande ägare enbart rids i dressyr och de har därför inte satsat på hoppsadel till honom utan köpt en...
Svar
13
· Visningar
4 197
Senast: Harbor
·
Utrustning Mitt hoppsto behöver ny sadel, och sadelutprovaren rekomenderade en Prestige golden star. Men jag tycker om sadlar med lite mera stöd -...
Svar
11
· Visningar
1 915
Senast: sofiaspel
·
Utrustning Behöver er hjälp. Min dotter provred en kompis sadel på sin ponny i måndags. Det är en Prestige Appaloosa dressyr. MEN, nu när jag...
Svar
7
· Visningar
4 972
Senast: kicket
·
Utrustning Har en treåring under inridning och har som säkert många andra det delikata problemet att jag hittar inget vettigt att lägga på hans...
Svar
9
· Visningar
1 783
Senast: oki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Bygga om altan
  • Lekstuga

Hund, Katt, Andra Djur