Bukefalos 28 år!

Preventivmedel/pessar

Milosari

Trådstartare
Jag funderar på preventivmedel. Använder bara kondom nu men det hade varit bra med alternativ längre fram. Är lite kluven till hormoner då min hud blir förstörs och sexlusten minskar. Har fått barn och efter det har jag mycket mindre pms och mindre mensvärk så jag har ingen direkt anledning att slippa mensen heller (med än att slippa den då...).

Så jag har börjat kika på pessar. Ett helt okänt preventivmedel för mig. Det finns med på alla listor av möjliga sätt att skydda sig, men jag har aldrig hört om någon som använder det. Jag har inget spontant sex (och skulle tillfälle ges så kan man ju ha kondom). Så den stora nackdelen att det kräver förberedelse är obetydlig för mig.

Någon som har provat? Tankar?
 
Jag har ett liggande hemma men bm sa att det är ingen höjdare då skyddet är lägre än med andra alternativ. Jag har inte vågat prova mitt än :o
 
Jag har använt senaste två åren. Modellen Caya. Jag är 45 år så statistiskt sett inte speciellt fertil längre så behöver antagligen inte ett högeffektivt skydd.

Tycker det är fantastiskt! Jag har kontrollen (mannen skulle fuska rejält med kondom och jag skulle aldrig kunna slappna av och lita på honom i det fallet) och behöver ändå inte tillföra hormoner till kroppen.
 
Jag har använt senaste två åren. Modellen Caya. Jag är 45 år så statistiskt sett inte speciellt fertil längre så behöver antagligen inte ett högeffektivt skydd.

Tycker det är fantastiskt! Jag har kontrollen (mannen skulle fuska rejält med kondom och jag skulle aldrig kunna slappna av och lita på honom i det fallet) och behöver ändå inte tillföra hormoner till kroppen.
Sitter det på plats även om man inte är försiktig/om mannen är välutrustad? Känner du eller mannen av den?

Jag är okej med risken för graviditet. Kan ju testa mig ofta för säkerhets skull. Jag vill inte ha fler barn just nu och är okej med att göra en tidig abort.

Finns det andra alternativ som jag inte känner till?
 
Sitter det på plats även om man inte är försiktig/om mannen är välutrustad? Känner du eller mannen av den?

Jag är okej med risken för graviditet. Kan ju testa mig ofta för säkerhets skull. Jag vill inte ha fler barn just nu och är okej med att göra en tidig abort.

Finns det andra alternativ som jag inte känner till?

Mannen kan ibland säga han känner av det.

Jag försöker också kombinera pessaranvändandet med "Billingmetoden" och en fertilitetsapp så jag har stenkoll (tror jag) på de fertila dagarna och kan vidta ytterligare försiktighetsåtgärder de dagarna. Så en kombination av flera "inte fullt säkra metoder" för att den vägen höja upp säkerheten totalt sett.
 
Vad är billingmetoden? Vad jag läser mig fram till så verkar pessar ändå säkert om man använder det rätt?
 
Vad är billingmetoden? Vad jag läser mig fram till så verkar pessar ändå säkert om man använder det rätt?

Från 1177 vårdguiden: "Billingsmetoden innebär att man dagligen observerar sina flytningar, deras utseende och konsistens för att räkna ut sina säkra perioder, och för att på så vis lära sig när det finns risk för graviditet."
 
Här snubblade jag över en informationsrik sajt där du kan kolla Pearl Index ( = antal graviditeter om 100 kvinnor använder p-medlet X i ett år)

http://www.preventivmedel.com/sakerhet/

Pessar har ett index på 2-6.

Jag prövade pessar på forntiden så jag vet inte om de funkar annorlunda idag. Men det funkade hyggligt. Kändes inte särskilt när det var inne men var lite osexigt att avbryta för att sätta in det, alt tråkigt att vara så planerad att man satte in det innan förväntat sex. Största nackdelen var det kladdiga spermiedödande medlet.
 
Här snubblade jag över en informationsrik sajt där du kan kolla Pearl Index ( = antal graviditeter om 100 kvinnor använder p-medlet X i ett år)

http://www.preventivmedel.com/sakerhet/

Pessar har ett index på 2-6.

Jag prövade pessar på forntiden så jag vet inte om de funkar annorlunda idag. Men det funkade hyggligt. Kändes inte särskilt när det var inne men var lite osexigt att avbryta för att sätta in det, alt tråkigt att vara så planerad att man satte in det innan förväntat sex. Största nackdelen var det kladdiga spermiedödande medlet.
Jag har ju inget spontant sex, i så fall bara med kondom. Så den biten är ingen nackdel för mig. Hur länge innan ska medlet in?
 
Från 1177 vårdguiden: "Billingsmetoden innebär att man dagligen observerar sina flytningar, deras utseende och konsistens för att räkna ut sina säkra perioder, och för att på så vis lära sig när det finns risk för graviditet."
Okej man ska ha betydligt bättre koll än vad jag har nu alltså ;).
 
Jag använde pessar för kanske 5-6 år sedan senast.
Medlet skulle smörjas över hela pessaret vad jag minns, så det ordnar man i samband med insättandet. Sen kan pessaret sitta om det var 24-48 timmar, lite osäker där exakt. Har man sex flera gånger under den perioden får man spruta in mer spermiedödande medel.

Det jag tyckte var jobbigast var insättandet. Kanske är min livmoderhals felformad eller något :o:D men jag fick använda verktyg (skaftet på en matkniv) för att få in det långt nog innan det "fastnade rätt". Jag är väl för djup eller något för mina fingrar räckte aldrig till och det ska de ju göra egentligen. Sen för att få ut det igen fick jag använda en grov virknål att haka i ringen som sitter på. Rätt opraktiskt med andra ord, så jag gav upp tillslut. Mycket ilska blev det på vägen, jag tappade sexlusten rätt rejält ett par gånger kan jag ju säga... :down:
 
Jag testade en gång då jag inte heller funkar på hormonella medel men jag verkar inte tåla det spermiedödande medlet. Hade galet ont i tre dar efteråt..:down: annars hade jag nog gladeligen använt det!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag funderar lite på preventivmedel av olika slag, och ja jag veeet att kondom är det enda som skyddar mot könssjukdomar. Och hitintills...
2
Svar
33
· Visningar
3 453
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Nu har jag gjort något man kanske inte "borde" göra, nämligen söka på nätet efter information om ett läkemedel (eller liknande) man...
Svar
14
· Visningar
4 386
Senast: kem
·
Kropp & Själ Hej, allvetande buke! Har börjat fundera på att byta preventivmedel från p-piller till antingen koppar- eller hormonspiral. Dels för...
2
Svar
26
· Visningar
4 391
Senast: Sara75
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 560
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp