Preventivmedel.. Vad ska jag ha egentligen?

Bebben

Trådstartare
Hjälp mig! Jag blir tokig snart..

Jag började min preventivmedelskarriär med p-piller, som fungerade bra. Men eftersom jag har en extrem mensvärk så bytte jag så småningom till p-spruta, efter råd av en barnmorska, för att förhoppningsvis slippa mensen. Det lyckades, och jag mådde toppen! Ingen mens, ingen värk, sexlusten var som vanligt och jag gick inte upp i vikt.
När mitt dåvarande förhållande tog slut, bestämde jag mig för att vara utan hormoner ett tag. Hade inget mer förhållande direkt, så jag började inte med några hormoner igen förrän jag träffade min nuvarande för snart 3 år sen.
Valde då p-piller igen, för här i Skåne är barnmorskorna väldigt snåla med p-sprutor till unga tjejer. Efter lite mindre än 1 år blev jag gravid, trots att jag inte missat ett enda piller på över ett halvår då.

Såå.. Jag vet inte riktigt om jag vågar testa p-piller igen, så efter sonen var född valde jag p-stav. Jag blödde konstant, fick extremt ont vid sex och mådde allmänt dåligt på den. Så den åkte ut och jag återgick till p-sprutan. Nu har jag haft sådana i ca 7 mån, och det har börjat att krångla. Jag har känt av ägglossning en gång, haft en riktig mens, och jag har återigen fått sådär extremt ont vid sex och lusten försvinner mer och mer..

Vad finns det kvar att prova egentligen?
Kopparspiral känns inte som ett alternativ, eftersom jag i princip är sängliggande pga mensvärken och det sägs ju att den kan förvärras av den spiralen.

Hormonspiral vet jag inte? Har bara hört att det kan göra väldigt ont att sätta in/ta ut den.

Så, kom med tips, råd och egna erfarenheter!
 
Sv: Preventivmedel.. Vad ska jag ha egentligen?

Min kompis har hormonspiral, hon satte i den kanske 3-4 månader efter en abort i v.8

Visst hade hon ont och kunde inte röra sig de första dagarna, men efter 4 dagar var allt som vanligt igen. Hon känner inte av den alls men hennes kille gör det ibland, hennes gyn. kommer att korta ner trådarna efter hon haft spiralen i 1-2 månader så allt fungerar som det ska.


Annars har du ju p-plåster och p-ring!
 
Sv: Preventivmedel.. Vad ska jag ha egentligen?

Själv har jag gett upp allt vad hormoner heter, min kropp klarar inte det. Kopparspiral litar jag inte på då jag vet flera tjejer som blivit gravida med den, och då blir det utomkvedhavandeskap.
Förutom den tjejen vars sprial bara försvann spårlöst.

Kondomer har jag svårt att tåla, förutom att jag finnder det extremt motbjudande av vissa orsaker.

Så när mitt barn är fött vill jag steriliseras, återstår sedan bara att se om de godkänner det.
 
Sv: Preventivmedel.. Vad ska jag ha egentligen?

Jag är inte heller kompis med hormoner och efter att ha provat det mesta så kör jag nu med p-dator ( http://www.persona.info/se/Prenumererastickor.cfm ) och det funkar utmärkt, vill man ha sex på dom "röda dagarna" kan man ju använda kondom (jag gillar inte kondom heller men är det bara några dagar/månad så är det ju ok) :)
 
Sv: Preventivmedel.. Vad ska jag ha egentligen?

Fast jag vågar inte använda en sådan dator :crazy: Jag är väldigt fertil om vi säger så, och jag vill verkligen inte bli gravid igen nu.

Kondom kan jag inte använda, längre än kanske 5 sek. Sen börjar det att svida direkt.. Sen finner jag den i övrigt ganska avtändande och motbjudande också.
 
Sv: Preventivmedel.. Vad ska jag ha egentligen?

Jag hade hormonspiral mellan mina graviditeter. Hade rejält ont i ett par dagar när jag hade satt in den. Efter några månader hade mensen upphört helt. Hade inga problem med sex då, vilket jag tidigare har haft med p-piller. (Då hade jag även upprepade svampinfektioner.)
Att ta ur spiralen gjorde inte ont alls. Det nöp till lite bara, så var det klart. Inget ont efteråt.
 
Sv: Preventivmedel.. Vad ska jag ha egentligen?

Som det ser ut nu så låter ju hormonspiralen bäst för mig.. Även om den också skrämmer mig mest (Väldigt stark gynfobi). Hua.

Nåja, jag har lite över 2 mån till på mig att tänka klart, för då går denna perioden med spruta ut.
 
Sv: Preventivmedel.. Vad ska jag ha egentligen?

Testa P-ring om du är rädd för gyn, den kan du dessutom avbryta själv om den inte passar dig.

Första ggn tyckte jag inte om den alls men nu älskar jag den.

Jag är själv rädd för att sätta in en spiral för jag hatar att ha nån där nere och gräva *ryser*

Jag har blivit gravid två ggr med p-piller men inte lyckats en enda gång med P-ringen.
 
Sv: Preventivmedel.. Vad ska jag ha egentligen?

Jag har läst lite om p-ringen, men förstår inte riktigt hur man ska "fästa" den så att säga. Vill du beskriva?

Hur är det med den annars, kan man hoppa över mensen med den som med p-piller, att man helt enkelt låter bli den hormonfria veckan?

Den borde väl också bara verka lokalt för övrigt, tycker jag. Det kanske kan underlätta för mig, jag är ganska så trött på att ha noll sexlust och ont vid sex.. Och hur kåt jag än är, så blir jag inte särskilt våt = ännu mer ont.
 
Sv: Preventivmedel.. Vad ska jag ha egentligen?

Jag har också haft p-ring, tyckte inte alls om den men jag kan förklara hur den funkar :)

Du sätter bara in den, som ett pessar ungefär, du fäster den inte utan den lägger sig runt livmodertappen och sen stannar den där. Man har den i i tre veckor om jag inte minns fel, och sen tar man ut den och går utan i en vecka (då man har mens, som när man äter p-piller) och så sätter du i en ny efter den veckan. Tycker man att den är i vägen när man ska ha sex kan man ta ut den, men man får ha den ute max 2 timmar och sen måste man tvätta den och sätta in den igen :) Den verkar ju ganska lokalt eftersom den utsöndrar hormon hela tiden som går direkt till livmodern, så det går ju inte hela vägen via magen som med p-piller, men det sprider ju sig säkert i kroppen ändå, fast kanske inte i lika stor utsträckning. Jag har för mig att man kunde hoppa över mensen om man lät den sitta inne eller satte in en ny direkt efter 3 veckor, men man ska nog inte göra det varje månad.
 
Sv: Preventivmedel.. Vad ska jag ha egentligen?

Silikonbaserat glidmedel!

Nouvaringen är jättebra, jag slutade bara av ekonomiska skäl (fick ppillerna gratis på högkostanden men ringen kostade)
 
Sv: Preventivmedel.. Vad ska jag ha egentligen?

Fast jag är så lat :o Glidmedel måste liksom tas fram innan (Eller precis när man ska börja), och man måste se till att det alltid finns hemma etc. Jag är så bortskämd med att aldrig någonsin ha behövt använda sådant, eller haft minsta lilla problem med sexlusten. Innan jag fick barn räckte det med att han kysste mig på ett speciellt sätt, och 3 sek senare var jag redo för sex.
Nu kan det utan problem ta 20 min innan jag är kåt nog, och då gör det ont när man väl har sex.

Suck. Jag ska genomgå ett besök hos gyn, jag ska bara samla mer mod att ringa dit.
 
Sv: Preventivmedel.. Vad ska jag ha egentligen?

efter att jag gått på p-spruta, med jättekänsliga slemhinnor och smärta vid sex som följd, så är jag inte utan glidmedel. Inget svårt alls. Går att beställa från sexshoppar på internet när det börjar ta slut, ligger alltid i våran byrålåda vid sängen. Inga problem alls.
 
Sv: Preventivmedel.. Vad ska jag ha egentligen?

Ja, jag har funderat lite på det jag med. Eftersom mina slemhinnor (Bland annat..) är helt förstörda för tillfället, så vill jag gärna hitta något som sällan eller aldrig ger just problem med slemhinnorna.

Igår kväll när vi hade sex så var jag MYCKET kåt, och jag hade sannerligen nog med eget glidmedel kan jag lova. Trots detta så sved och brände det i början, och sen i kanske 15 min efteråt också. Verkligen inte kul :crazy: Något är ju fel liksom, och måste åtgärdas. Sex ska ju vara kul, inte något man oroar sig för..

Jag ska boka tid när det börjar närma sig denna periodens slut av p-sprutan, så att vi kan komma på något att gå in med direkt då. Kondom går som sagt inte, och avbrutet är inget jag känner att jag vill chansa på heller direkt. Och avhållsamhet vill jag nog minst av allt ;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag funderar på att börja med p-piller igen, och har läst på en del om Qlaira. Verkar ju väldigt modernt, med 5 olika faser och mer...
Svar
15
· Visningar
1 372
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag ska plocka ur min hormonspiral (Mirena) på måndag. Jag har varit som ett åskmoln sen någon vecka efter att den sattes in...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 529
Senast: ExtraW
·
Kropp & Själ Jag känner mig sjuk färdig med det här med mens och PMS. Jag har ett barn och vill inte ha fler, så nu känns det inte som det är nån...
2
Svar
22
· Visningar
2 200
Senast: Ms_Antrop
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 108
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp